• 1
  • 2
2011-03-04, 22:43
Medlem
Hejsan, tänkte koppla in en dreambox till tvn i sovrummet, men antenn uttaget ligger en bra bit bort, så skulle bli att klamra massa kabel, så letade lite om trådlös överföring från antennuttaget till tvn, men hittade bara en som kostade ca 2000 kr.
Är det den bittra sanningen att jag måste betala 2000 kr, eller finns det andra alternativ som är billigare och lika bra?

Kom gärna med tips och förslag på prylar om ni orkar!
Citera
2011-03-05, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil1
Hejsan, tänkte koppla in en dreambox till tvn i sovrummet, men antenn uttaget ligger en bra bit bort, så skulle bli att klamra massa kabel, så letade lite om trådlös överföring från antennuttaget till tvn, men hittade bara en som kostade ca 2000 kr.
Är det den bittra sanningen att jag måste betala 2000 kr, eller finns det andra alternativ som är billigare och lika bra?

Kom gärna med tips och förslag på prylar om ni orkar!

Om du kan så är kabel alltid bäst, bor du i en kåk så dra kabeln rakt upp på vinden, trådlöst är känsligt, när grannens son startar moppen så sitter du där och svär.
Citera
2011-03-05, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlocks
Om du kan så är kabel alltid bäst, bor du i en kåk så dra kabeln rakt upp på vinden, trådlöst är känsligt, när grannens son startar moppen så sitter du där och svär.

Bor hemma fortfarande då jag pluggar.
Så bor hos farsan som bor i en lägenhet :/
Hm kanske får snacka med han då om att dra lång jävla kabel genom lister och hela helvetet?
Citera
2011-03-05, 11:29
Medlem
Citat:
Bor hemma fortfarande då jag pluggar.
Så bor hos farsan som bor i en lägenhet :/
Hm kanske får snacka med han då om att dra lång jävla kabel genom lister och hela helvetet?

Det går snabbt, gör ett litet hål och skicka upp gubben på vinden, han behöver kolla efter fuktskador ändå, du behöver inte jävlas med lister så mycket. Låna/köp en limpistol och du sätter kabeln på några minuter.
Citera
2011-03-05, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlocks
Det går snabbt, gör ett litet hål och skicka upp gubben på vinden, han behöver kolla efter fuktskador ändå, du behöver inte jävlas med lister så mycket. Låna/köp en limpistol och du sätter kabeln på några minuter.
Då vi bor i lägenhet så finns det ingen vind, det är betong tak :/
Så blir nog klamra och dra genom lister och sånt då
Citera
2011-03-05, 11:35
Medlem
Citat:
Då vi bor i lägenhet så finns det ingen vind, det är betong tak :/
Så blir nog klamra och dra genom lister och sånt då

Ojj, då bör du kolla efter trådlöst ändå, det finns en gräns på hur långt man vill gå med en kabel.
Citera
2011-03-05, 12:52
Medlem
tips på nå trådlöst?
Är väl ca 10-15 meter max till vardagsrummet.
Citera
2011-03-05, 15:30
Medlem
DennisOlofs avatar
Evil1 såklart du ska dra kabel.

Klamra är inte så bra alla gånger, bättre om du sätter upp lister som du kan lägga kabel i, det blir snyggare. Om du ändå ska dra en kabel, gör det snyggt och ordentligt. Det är inte svårt borra sig igenom dörrkarmarna och liknande för att få igenom kabeln.

Finns lister av olika slag, plast osv.
Citera
2011-03-05, 16:21
Medlem
Tack för svaren då!
Då blir det bara mäta och sen leta en enormt lång kabel!
Plastlister brukar inte vara så dyra har jag för mig?
Citera
2011-03-05, 16:26
Medlem
Citat:
Tack för svaren då!
Då blir det bara mäta och sen leta en enormt lång kabel!
Plastlister brukar inte vara så dyra har jag för mig?

Enorm lång kabel? I en lägenhet? Längder på 20 meter är inga problem att hitta, sen är det väldigt lätt att skarva en vanlig antennkabel, bara och köpa två och trycka ihop kontakterna.

Jag har byggt ett riktigt fulnät här hemma, en splitter i antennuttaget uppe, som delar upp signalerna till tv-rummet och sedan ner i källaren, där vi har ännu en splitter som delar upp signalerna mellan tre rum.
Citera
2011-03-05, 16:35
Medlem
Är inte så jätte liten lägenhet, och jag har rummet i andra ändan av lägenheten, så behövs runt 15 meter kabel minst
Sant, det går ju lätt att skarva dom
Hade redan funderat på det
Men håller på att mäter nu och kollar kabelkaner/lister så jag kan dra, så kanske blir bra i slutändan!
Citera
2011-03-05, 17:23
Medlem
Spelar det inte också roll om det är analog eller digital TV signal?

Tänkte på blid kvaliten om det råka gälla analoga TV signaler (tex Comhem).
Behöver man inge förstärkare då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in