Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-04, 21:58
  #1
Medlem
1c9r5s avatar
Varför förtjänar man att vara älskad av någon om man inte ens älskar sig själv?
Hur vågar man?
Citera
2011-03-04, 22:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Varför förtjänar man att vara älskad av någon om man inte ens älskar sig själv?
Hur vågar man?

Din fråga fick mig att tänka på en gyllene tider låt.

Leka med elden.

Lyrics
Jag har sagt det förut:
Jag vill inte äga dej,
men jag måste få ett svar
Det är så svårt
så svårt att lära sej
att man inte får det man vill ha

Det är bättre
att leka med elden
och bränna sin hand
Att älska och förlora
än att inte ha älskat alls
Inte ha älskat alls!
Citera
2011-03-04, 22:07
  #3
Medlem
virre56s avatar
måste man älska sig själv för andra ska älska än?


Citera
2011-03-04, 22:20
  #4
Medlem
engultomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virre56
måste man älska sig själv för andra ska älska en?



Ja.
Citera
2011-03-04, 22:28
  #5
Medlem
1c9r5s avatar
och varför funkar det inte om man inte gör det?
Citera
2011-03-04, 22:49
  #6
Medlem
virre56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engultomat
Ja.

Aha, om man inte älskar sig själv då (än), och man inte orkar vänta längre, vad gör man då?
Citera
2011-03-04, 22:54
  #7
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Varför förtjänar man att vara älskad av någon om man inte ens älskar sig själv?
Hur vågar man?


Alla är älskansvärda, även om man fått höra motsatsen

Såhär säger Dr Dreew

You are entitled to your own life

To be a person

To be respected

and to be deeply loved

Hur man vågar - lite i taget kan vara lämpligt, då kan man känna sig fram försiktigt om den andre är att lita på
Citera
2011-03-05, 02:48
  #8
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
och varför funkar det inte om man inte gör det?

Varför det inte fungerar att bli älskad om du inte älskar dig själv har ett rätt så enkelt svar:
Hur mycket någon än älskar dig, så kommer personen aldrig orka hålla dig uppe hela tiden.

Att vara med någon som har noll självkänsla, alltid mår dåligt och konstant klankar ner på sig själv är psykiskt krävande för en partner. Det är svårt att bibehålla kärlen och passionen i ett förhållande där den ena parten har självkänslan på botten. Man orkar inte längre, tillslut. Det blir för jobbigt och tillslut börjar man må dåligt själv.

Men visst kan man lära sig att älska sig själv, genom att bli älskad av någon annan - men det är egentligen ingen bra väg att gå. Då blir du beroende av din partner och därför bygger hela din självkänsla på denne. Jag tror att det skulle öka rädslan för att bli lämnad, och därför också öka svartsjukan - vilket skulle tära på förhållandet. Om förhållandet sedan tar slut, så kommer självkänslan gå ännu längre ner i botten.

Fast ja, det är bara min tanke.
Citera
2011-03-05, 03:45
  #9
Avstängd
Somalisk-pizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Varför det inte fungerar att bli älskad om du inte älskar dig själv har ett rätt så enkelt svar:
Hur mycket någon än älskar dig, så kommer personen aldrig orka hålla dig uppe hela tiden.

Att vara med någon som har noll självkänsla, alltid mår dåligt och konstant klankar ner på sig själv är psykiskt krävande för en partner. Det är svårt att bibehålla kärlen och passionen i ett förhållande där den ena parten har självkänslan på botten. Man orkar inte längre, tillslut. Det blir för jobbigt och tillslut börjar man må dåligt själv.

Men visst kan man lära sig att älska sig själv, genom att bli älskad av någon annan - men det är egentligen ingen bra väg att gå. Då blir du beroende av din partner och därför bygger hela din självkänsla på denne. Jag tror att det skulle öka rädslan för att bli lämnad, och därför också öka svartsjukan - vilket skulle tära på förhållandet. Om förhållandet sedan tar slut, så kommer självkänslan gå ännu längre ner i botten.

Fast ja, det är bara min tanke.

Intressant inlägg.
Men om en person hatar sig själv eller inte älskar sig själv. (Vet inte riktigt vart gränsen går) Borde inte den svagare parten få ett visst förakt för den som älskar den punkterade? Jag menar om jag inte älskar mig själv borde jag väl tycka att personen som gör det är sänkt?
Citera
2011-03-05, 11:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Varför förtjänar man att vara älskad av någon om man inte ens älskar sig själv?
Hur vågar man?

Det är inte ditt beslut om någon annan älskar dig eller inte. Det är inget du förtjänar, alltså. Det är en annan människas känsla för dig. Du kunde lika gärna frågat "varför förtjänar man att var hatad av någon om man inte ens hatar sig själv?" Jag är inte så säker på att t.ex. Usama och Khadaffi hatar sig själva, men de är hatade av många.

Jag tror många kan förstå att älska sig själva genom att se hur mycket en annan älskar dig. Däremot är jag övertygad om att man ger sig in i sundare relationer om ens självkänsla lutar åt att älska sig själv istället för att ha ett brinnande självhat.
Citera
2011-03-05, 12:57
  #11
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalisk-pizza
Intressant inlägg.
Men om en person hatar sig själv eller inte älskar sig själv. (Vet inte riktigt vart gränsen går) Borde inte den svagare parten få ett visst förakt för den som älskar den punkterade? Jag menar om jag inte älskar mig själv borde jag väl tycka att personen som gör det är sänkt?

Förakt vet jag inte, men frågeställning "Hur kan du?" kommer troligtvis röra runt i huvudet hela tiden. Älskar man inte sig själv, så kan man ju inte förstå hur någon annan kan göra det heller.
Citera
2011-03-05, 14:43
  #12
Medlem
Alvaros avatar
Fyfan, den där missen har man gjort några gånger.

Att gå in i relationer med äckelkänslor för sig själv.

För mig brukar det leda till att jag tappar respekten för min partner osv. Det kan va att jag tar ut min egen ångest bara. Vet inte exakt. Jag är aldrig direkt självkritisk i verkligheten utan håller "masken", men mår rätt illa och jag måste erkänna att det är en fruktansvärt dålig kombination för ett förhållande.

Varje gång slutar det med att bruden blir deppig som fan och man tillslut tröttnar och gör slut.

Dessutom så kommer du aldrig satsa helhjärtat på förhållandet för du vet att ingen kan älska dig i längden(och må bra) och därför kommer du aldrig våga bli förälskad i henne.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback