• 1
  • 2
2011-03-04, 16:07
Medlem
Tjena! Köpte nyligen lite nya grejjer och plocka ihop dem igår...

Nu när jag satt å spela bf bc2 märkte jag att på maxad grafik så kommer det svarta rutor på skärmen lite över allt då och då; speciellt där det är "rök". Samma sak hände när jag spelade Dirt 2 fast då kom det upp små små svarta punkter över hela skärmen...

Detta hände när jag bytte moderkort, ram och processor!

Vad är felet?

Allt är anpassat efter varan så det är inte något problem!

edit: Här är en film på problemet http://www.youtube.com/watch?v=3p0fdldv5sY
Senast redigerad av GotYaGood121 2011-03-04 kl. 16:41.
Citera
2011-03-04, 16:10
Medlem
Minipaxs avatar
Skulle underlätta om du specificerar vad för komponenter du har.
Det låter som att grafikkortet överhettas tycker jag, vad har du för kylning?
Eventuellt att det kan röra sig om RAM-fel.
Citera
2011-03-04, 16:15
Medlem
Eftersom du nämner komponent-byte så börjar jag misstänka att ESD kan ha något med detta att göra, kort och gott, ESD = statisk elektricitet, detta kan förstöra dina komponenter om du inte är försiktig och jag hoppas att du jordade dig på något viss. Annars finns det risk att någon komponent tagit lite stryk pga detta. Jag misstänker annars att dessa punkter som du ser är artifakter, dessa uppkommer bl.a när grafikkortet är klockat för högt och inte får tillräckligt mycket kylning eller att det helt enkelt inte klarar av att hantera clock-speeden på både memory och shader.

edit: Artifakter uppstår också när själva GPU´n inte får tillräckligt med kylning.
Citera
2011-03-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Skulle underlätta om du specificerar vad för komponenter du har.
Det låter som att grafikkortet överhettas tycker jag, vad har du för kylning?
Eventuellt att det kan röra sig om RAM-fel.
Grafikkort: Gigabyte HD6870.
Moderkort: Gigabyte 870A-UD3
Processor: Amd Phenom 2 1055t (x6)
RAM: KVE1333D3N9K2/2g (KINGSTON Valueram) Hade beställt KVE1333D3N9K2/4g men fick fel och ska byta idag till de rätta!
Citera
2011-03-04, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokans
Eftersom du nämner komponent-byte så börjar jag misstänka att ESD kan ha något med detta att göra, kort och gott, ESD = statisk elektricitet, detta kan förstöra dina komponenter om du inte är försiktig och jag hoppas att du jordade dig på något viss. Annars finns det risk att någon komponent tagit lite stryk pga detta. Jag misstänker annars att dessa punkter som du ser är artifakter, dessa uppkommer bl.a när grafikkortet är klockat för högt och inte får tillräckligt mycket kylning eller att det helt enkelt inte klarar av att hantera clock-speeden på både memory och shader.

edit: Artifakter uppstår också när själva GPU´n inte får tillräckligt med kylning.

Har aldrig överklockat det och har tagit på skyddhöljet på grafik kortet(dvs har inte kommit i kontakt med någon krets)!
Citera
2011-03-04, 16:19
Medlem
Notera att detta händer enbart när jag spelar på högre grafik alternnativ och det kommer när man tex går
Citera
2011-03-04, 16:20
Medlem
Elektricitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GotYaGood121
Har aldrig överklockat det och har tagit på skyddhöljet på grafik kortet(dvs har inte kommit i kontakt med någon krets)!

Vad har grafikkortet för temperatur när dessa problem uppstår?

Du kan ju prova felsöka; byt grafikkort, om inte det fungerar, byt RAM-minnena, etc.
Citera
2011-03-04, 16:20
Medlem
Jag hade testat grafik kortet på den gamla moderbrädan samt processorn innan jag bytte allt och då fungerade allt!
Citera
2011-03-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elektricitet
Vad har grafikkortet för temperatur när dessa problem uppstår?

Du kan ju prova felsöka; byt grafikkort, om inte det fungerar, byt RAM-minnena, etc.
Detta uppkommer även fast datorn just startat!
Citera
2011-03-04, 16:37
Medlem
Lägger upp en film hur det serut i dirt 2
Citera
2011-03-04, 16:40
Medlem
Här är film: http://www.youtube.com/watch?v=3p0fdldv5sY
Citera
2011-03-04, 18:25
Medlem
Även om det fungerade på den gamla datorn så verkar det som ett hårdvarufel i grafikkortet.

När det är en massa grafiker som flippar så är det förmodligen grafikminnet i kortet som inte fungerar, man kan få likadana symtom när man överklockar och kortet börjar gå varmt.

Har du garanti så byt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in