Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-03, 20:43
  #1
Medlem
Hej,

Ska nu välja vidare på mitt ekon kand program och det blir NEKEN vi kommer köra på. Det jag funderar är om jag ska slänga ihop 45 hp ( 30 är en vanlig termin ), det jag intresserar mig av är makro och finans. Dock vad jag har förstått är statistik och ekonometri viktigt att kunna även om det inte låter JÄTTE kul.

Det jag är intresserad av att veta är hur pass tråkigt statistik är? Kan det vara kul? T.ex. tycker jag matte är ganska givande, eller är det bara rentav tråkigt precis som det låter? Svårighetsgrad och tråkighetsgrad, vad säger ni?
Citera
2011-03-03, 20:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0ny
Hej,

Ska nu välja vidare på mitt ekon kand program och det blir NEKEN vi kommer köra på. Det jag funderar är om jag ska slänga ihop 45 hp ( 30 är en vanlig termin ), det jag intresserar mig av är makro och finans. Dock vad jag har förstått är statistik och ekonometri viktigt att kunna även om det inte låter JÄTTE kul.

Det jag är intresserad av att veta är hur pass tråkigt statistik är? Kan det vara kul? T.ex. tycker jag matte är ganska givande, eller är det bara rentav tråkigt precis som det låter? Svårighetsgrad och tråkighetsgrad, vad säger ni?

Om om du ska läsa NEK är ekonometri ett måste i längden om du ska göra något empiriskt och inte bara teori - m a o extra viktigt om du ska inrikta dig på makro/finans.

Visst är statistik i början trist när du bara gör det mekaniska och lär dig grunderna, men när du kommer lite längre och får jobba med riktig data kan det, tro det eller ej, vara skoj. Hur svårt det blir beror på hur långt du vill gå, men eftersom du läser grundkurser kommer nivån vara rätt låg.
Citera
2011-03-03, 20:53
  #3
Medlem
reWindizes avatar
Nu är jag visserligen humanist men jag läste den lilla kursen statistik i uppsala (statistik för ekonomer 7.5hp) och det var nog en av de bästa kurserna jag tagit, i alla fall bland verktygskurser.

Mja, det är klart lite tradigt med matte, men förståelsen man får för hur man presenterar statistik och hur man ska räkna statistiskt (situationer då detta kan/bör appliceras tycks dyka upp hela tiden) har verkligen varit bra och användbart till skillnad från mycket annat man läser!

En eye-opener imo. Fast en ganska krävande kurs.

Kör hårt!
Citera
2011-03-03, 21:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reWindize
Nu är jag visserligen humanist men jag läste den lilla kursen statistik i uppsala (statistik för ekonomer 7.5hp) och det var nog en av de bästa kurserna jag tagit, i alla fall bland verktygskurser.

Mja, det är klart lite tradigt med matte, men förståelsen man får för hur man presenterar statistik och hur man ska räkna statistiskt (situationer då detta kan/bör appliceras tycks dyka upp hela tiden) har verkligen varit bra och användbart till skillnad från mycket annat man läser!

En eye-opener imo. Fast en ganska krävande kurs.

Kör hårt!

okej så grundkursen är givande och inte bara dryg? hur svårt är det då? hur är lektionerna osv är det 1 föreläsning om dagen som gäller eller?
Citera
2011-03-03, 21:19
  #5
Medlem
reWindizes avatar
Ja absolut inte bara dryg, imo riktigt bra!

Och då är jag ändå humanist, som sagt, och har bara matte C.
Vi hade föreläsningar typ 3-4 ggr i veckan och de var 2-3h långa. Jag pluggade ganska mycket utanför lektionstid, men jag behövde verkligen damma av matten, och när jag fick koll på den så var det inte särskilt svårt.
Vi hade "statistiska metoder" av bla Svante Körner som kurslitteratur, helt ok.

Notera att det här var 7.5poängskursen, inte 15poängarn som är standard för ekonomerna i uppsala - om den statistikkursen, eller för övrigt statistikkurser vid andra universitet kan jag såklart inte säga något om egentligen. Bara konstatera att statistik är användbart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback