• 1
  • 2
2011-03-02, 03:20
Medlem
Airstealas avatar
Jag vet inte vad det är med mig, har liksom ingen ork till saker längre. Jag går sista året på gymnasiet och det har även varit det "jobbigaste". Jag har i princip två lektioner per dag i snitt, 1 h st. Jag har sovmorgon varje dag och börjar runt 11.30 varje dag.

Dröm tänker säkert ni. Nej, det suger. När jag jag gick i tvåan gick jag 8.15-16.00 varje dag och just då tyckte jag det var skit jobbigt, men när dagarna väl var slut var det så underbart och ändå orkade jag plugga. Nu går jag ungefär 12-15 varje dag och är t o m ledig en dag i veckan. När jag kommer hem sätter jag mig vid datorn eller kollar på tv och helt plötsligt är det kväll och inget plugg gjort. När jag försöker plugga sitter jag i drygt en kvart innan jag tar en paus. Förra året kunde jag plugga timmar i sträck. Nu kan jag inte koncentrerar mig längre.

Ofta äter jag inte ens lunch då det blir frukost och direkt till skolan. På helgerna går jag upp vid ungefär 13.00, oavsett om jag varit ute dagen innan eller degat med polare. Jag kan liksom inte lägga mig i tid på något vis (se tid på inlägg). Sedan går jag bara hemma och absolut inte gör någonting.

Jag hatar detta. Jag vill få rutin i min vardag med normala tider till det jag gör. Jag vill få tillbaka lusten till att plugga och bli vettig igen.

Hur ska jag göra? Har ni några tips på en bra början till ett nytt liv?
Citera
2011-03-02, 03:25
Bannlyst
Träna, och ät mycket och rätt!
Citera
2011-03-02, 03:28
Medlem
börja med att springa en tid om dagen, det behöver inte vara långt.
men det friskar upp hjärnan, plus att det gör dig mer fysiskt och psykiskt bra(bättre).

du kommer orka mer om du får upp konditionen. men du måste orka göra saker själv också,
som att plugga och sådan.

du måste få lite disiplin, säg åt dig själv på skarpen och gör efter vad du tror är rätt
Citera
2011-03-02, 03:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Airsteala
Jag vet inte vad det är med mig, har liksom ingen ork till saker längre. Jag går sista året på gymnasiet och det har även varit det "jobbigaste". Jag har i princip två lektioner per dag i snitt, 1 h st. Jag har sovmorgon varje dag och börjar runt 11.30 varje dag.

Dröm tänker säkert ni. Nej, det suger. När jag jag gick i tvåan gick jag 8.15-16.00 varje dag och just då tyckte jag det var skit jobbigt, men när dagarna väl var slut var det så underbart och ändå orkade jag plugga. Nu går jag ungefär 12-15 varje dag och är t o m ledig en dag i veckan. När jag kommer hem sätter jag mig vid datorn eller kollar på tv och helt plötsligt är det kväll och inget plugg gjort. När jag försöker plugga sitter jag i drygt en kvart innan jag tar en paus. Förra året kunde jag plugga timmar i sträck. Nu kan jag inte koncentrerar mig längre.

Ofta äter jag inte ens lunch då det blir frukost och direkt till skolan. På helgerna går jag upp vid ungefär 13.00, oavsett om jag varit ute dagen innan eller degat med polare. Jag kan liksom inte lägga mig i tid på något vis (se tid på inlägg). Sedan går jag bara hemma och absolut inte gör någonting.

Jag hatar detta. Jag vill få rutin i min vardag med normala tider till det jag gör. Jag vill få tillbaka lusten till att plugga och bli vettig igen.

Hur ska jag göra? Har ni några tips på en bra början till ett nytt liv?

TS, vi sitter i EXAKT samma båt. Jag känner igen mig på varje sak du beskriver, och jag behöver återfinna samma dygnsrytm, bli vettig och börja plugga. Börjar sänka mina betyg nu den sista terminen, innan fick jag jättebra betyg. Nu har motivationen och betygen dalat.
Citera
2011-03-02, 03:45
Medlem
Airstealas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ok-q8
TS, vi sitter i EXAKT samma båt. Jag känner igen mig på varje sak du beskriver, och jag behöver återfinna samma dygnsrytm, bli vettig och börja plugga. Börjar sänka mina betyg nu den sista terminen, innan fick jag jättebra betyg. Nu har motivationen och betygen dalat.

True, mina betyg börjar med bli sämre faktiskt. Jag har inte tränat så mycket på egen hand, men under skolidrotten tyckte jag det var skit kul och jag var bra på ämnet. Nu, sista terminen, har vi ingen idrott längre i skolan och det är nästan så att jag skulle kunna betala för att få idrott på schemat i skolan igen. Då är det fan deppigt, - om man skulle kunna tänka sig att betala för skolgymnastiken...

Hur fungerar det för dig? Tränar du som ovanstående rekommenderat? Jag funderar på att börja gå ut och jogga så fort min förkylning släpper och isen smälter.
Citera
2011-03-02, 03:53
Medlem
Airstealas avatar
  • Jag går och lägger mig alldeles för sent. Ofta beror det på att jag skjuter upp plugget eller att jag är så medveten om att jag har sovmorgon att jag sitter uppe lite extra och trycker.
  • Nu när jag tänkt efter lite är det inte alls konstigt att jag är så trött på allt. Jag äter dåligt de dagar då jag har lång sovmorgon, vilket är två skoldagar samt bägge helgdagarna.
  • Jag tränar sällan.

Jag antar att jag borde börja med att lägga mig tidigare till en början. Uppdaterar i dagarna om hur det går.
Citera
2011-03-02, 03:58
Medlem
Du har 3 sätt att slösa din tid på tycker jag.

1. Börja träna, då syftar jag på styrketräning, men du kan även börja på någon sport/kampsport.
2. Sök jobb som du kan åtminstonde tjäna lite pengar på under din fritid, istället för att lata dig, sitta vid datorn osv.
3. Gå till din studiovägledare och säg att du vill ha fler kurser, Jag vet inte vad du går på för linje men t.ex. Historia A,B eller C. samt Engelska, Matte och även Svenska, utöka dina poäng!
Mvh GenoXx
Citera
2011-03-02, 04:12
Medlem
Airstealas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genoxx
Du har 3 sätt att slösa din tid på tycker jag.

1. Börja träna, då syftar jag på styrketräning, men du kan även börja på någon sport/kampsport.
2. Sök jobb som du kan åtminstonde tjäna lite pengar på under din fritid, istället för att lata dig, sitta vid datorn osv.
3. Gå till din studiovägledare och säg att du vill ha fler kurser, Jag vet inte vad du går på för linje men t.ex. Historia A,B eller C. samt Engelska, Matte och även Svenska, utöka dina poäng!
Mvh GenoXx

1. Jag gillar inte styrketräning, men ska försöka se till att börja jogga snart. På våren/hösten brukar jag ofta spela fotboll med kompisar. Vi brukar spela ganska intensivt i 2-3 h, vilket känns bra efteråt.

2. Jag har funderat på detta. Funderar på att extraknäcka som mattelärare i matte A. Kan tillägga att jag jobbade lite grann förra året under helgerna, trots att jag hade så mycket i skolan. Detta gick suveränt, men som sagt, ska jag försöka få till rutinerna igen.

3. Det är för sent nu. Sådant skulle jag gjort i höstas. Jag läser för övrigt redan utökat program, men jag valde att läsa nästan alla mina kurser i tvåan. Jag ville få det skönt och slappt sista året så jag maxade schemat i tvåan. I efterhand ångrar jag mig att jag gjorde det och inte fördelade lektionerna mer jämnt. Förra året läste jag en fotokurs vilket fick ut mig i naturen lite grann. Kanske skulle börja fota igen både för intresset och motionens skull...
Citera
2011-03-02, 04:51
Medlem
kakmownsters avatar
Ajaj TS du upplever samma process som jag själv gjorde för 2 år sedan.

Jag utgår ifrån att du går någon Samhällslinje eller kanske TVÄR då det är i dessa inriktningar man slutar ha idrott från och med 2an (Idrott B 50p)

Mitt tips till dig är att aktivera dig, söka jobb till sommaren kanske är en bra idé?
Du har enligt min mening för mycket dödtid och hamnar i ett utdraget levnadsmönster. Som tidigare nämnts kan du ju börja idrotta, springa lite stillar alltid sinnet.

Ryck upp dig nu den här sista slutspurten och börja nynna "sen så finns det dom som har flera 100 dagar kvar"
Citera
2011-03-02, 05:23
Medlem
håller med andra här, börja träna!
Citera
2011-03-02, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airsteala
1. Jag gillar inte styrketräning, men ska försöka se till att börja jogga snart. På våren/hösten brukar jag ofta spela fotboll med kompisar. Vi brukar spela ganska intensivt i 2-3 h, vilket känns bra efteråt.

2. Jag har funderat på detta. Funderar på att extraknäcka som mattelärare i matte A. Kan tillägga att jag jobbade lite grann förra året under helgerna, trots att jag hade så mycket i skolan. Detta gick suveränt, men som sagt, ska jag försöka få till rutinerna igen.

3. Det är för sent nu. Sådant skulle jag gjort i höstas. Jag läser för övrigt redan utökat program, men jag valde att läsa nästan alla mina kurser i tvåan. Jag ville få det skönt och slappt sista året så jag maxade schemat i tvåan. I efterhand ångrar jag mig att jag gjorde det och inte fördelade lektionerna mer jämnt. Förra året läste jag en fotokurs vilket fick ut mig i naturen lite grann. Kanske skulle börja fota igen både för intresset och motionens skull...

Ojsan, glömde att du gick i 3an och att du har sista terminen just nu, lite dumt av mig
Men går det inte att tenta av några kurser ? plugga hemma eller något sådant ?.
Tycker det där med att fota låter bra, ett intressant hobby som kan bli framtids yrke kanske. Lycka till med allt!
Citera
2011-03-02, 23:55
Medlem
Herr_Oins avatar
Mode -> Psyk

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto