Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-06, 23:10
  #5941
Avstängd
Ippskiffs avatar
Det som stör mig mest är att "tryckkokarbomben" är en ny uppgift. Den fanns inte med i de initiala rapporterna från detta dåd.

Packar man svartkrut i en tryckkokare kan man få rätt våldsam effekt, men inte effekt nog för att döda 40 pers.. Jag packade svartkrut i en brandsläckare en gång, och även om smällen var stor och med nice db, så åsamkade den inte speciellt stor skada på omgivningen. Brandsläckaren fläkte upp och plattades ut, skapade noll splitter och mycket små skador på området den sprängdes på..

Tryckvågen var av en stor magnitud, men tryckvågor dödar sällan, de kastar bara omkring folk.
__________________
Senast redigerad av Ippskiff 2011-12-06 kl. 23:13.
Citera
2011-12-06, 23:13
  #5942
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
[...]
Bomben, dess utlösningsmekanism och konstruktion är det centrala i denna historia, därför säger jag nu, och håll detta i minne: Åklagare och SÄPO kommer att se till att allmänheten inte får veta hur bomben var tillverkad i detalj, man kommer heller inte att säga något väsentligt om utlösningsmekanismen.
Jaha, och varför? För att dölja att det fanns en medhjälpare på plats? SÄPO verkar ju verkligen vilja övertyga alla om att det ej fanns medhjälpare på plats... Men från det måste man väl inte dra slutsatsen att det var en false flag op? De kan väl ha många anledningar till att vilja ge den bilden?
Citera
2011-12-06, 23:17
  #5943
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Det som stör mig mest är att "tryckkokarbomben" är en ny uppgift. Den fanns inte med i de initiala rapporterna från detta dåd.

Packar man svartkrut i en tryckkokare kan man få rätt våldsam effekt, men inte effekt nog för att döda 40 pers.. Jag packade svartkrut i en brandsläckare en gång, och även om smällen var stor och med nice db, så åsamkade den inte speciellt stor skada på omgivningen. Brandsläckaren fläkte upp och plattades ut, skapade noll splitter och mycket små skador på området den sprängdes på..


Det som stör mig är att man velar fram och tillbaka om medhjälpare, det är min fasta övertygelse om att det fanns människor på "första parkett" och iaktog det som komma skulle, det är mer en regel än ett undantag. Hade bombmakaren haft dessa kunskaper så hade nog fler än Taimour dött.
http://www.youtube.com/watch?v=w0Xk-TgGcDE
Citera
2011-12-06, 23:20
  #5944
Avstängd
Ippskiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
När jag analyserar bilderna verkar det som om att tryck-kokaren har gått till detonation,

Skilj på detonation och explosion.
Vid detonation sönderdelas innehållet till sina beståndsdelar under kort tid. Vid explosion förbränns innehållet under en väldigt kort tid. Skillnaden i tryckverkan är enorm mellan dessa två skeenden.

Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
med riktad sprängverkan, och som man sa i veckan brott ikväll, det var bara en del av tryck-kokaren som small.

Man kan inte få riktad sprängverkan vid en explosion med ett tryckkokärl. För riktad sprängverkan krävs ett kärl designat för ändamålet.
En tryckkokare duger inte för sådant såvida bombaren inte modifierat kärlet för precis denna effekt.

Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Bomben, dess utlösningsmekanism och konstruktion är det centrala i denna historia, därför säger jag nu, och håll detta i minne: Åklagare och SÄPO kommer att se till att allmänheten inte får veta hur bomben var tillverkad i detalj, man kommer heller inte att säga något väsentligt om utlösningsmekanismen.

Även om det bär mig emot in i mina innersta fibrer för vad som är rätt och fel i detta samhälle, så tänker jag komponera en ansökan för att få jobba hos polisens bombanalysgrupp inom kort. They need me.. och om de sedan försöker tysta mig för att framföra vad jag vet, well .. då har jag personliga bevis för att statens organ medvetet för folket bakom ljuset, varpå kort därefter, en revolt kommer utbryta.
__________________
Senast redigerad av Ippskiff 2011-12-06 kl. 23:22.
Citera
2011-12-06, 23:21
  #5945
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebnekaisa
Jaha, och varför? För att dölja att det fanns en medhjälpare på plats? SÄPO verkar ju verkligen vilja övertyga alla om att det ej fanns medhjälpare på plats... Men från det måste man väl inte dra slutsatsen att det var en false flag op? De kan väl ha många anledningar till att vilja ge den bilden?

Självklart, en anledning kan ju givetvis vara att människor inte ska oroa sig. Men, de agerar fel, det är bättre att inte säga något, för det enda SÄPO nu gör är att de lindar in sig i en svår situation, bättre då att säga: Vi får se vad rapporten visar. Nu blir det på tok för mycket spekulationer från alla håll och kanter, inte minst från människor som har vissa kunskaper inom området.
Citera
2011-12-06, 23:25
  #5946
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Det som stör mig mest är att "tryckkokarbomben" är en ny uppgift. Den fanns inte med i de initiala rapporterna från detta dåd.

Packar man svartkrut i en tryckkokare kan man få rätt våldsam effekt, men inte effekt nog för att döda 40 pers.. Jag packade svartkrut i en brandsläckare en gång, och även om smällen var stor och med nice db, så åsamkade den inte speciellt stor skada på omgivningen. Brandsläckaren fläkte upp och plattades ut, skapade noll splitter och mycket små skador på området den sprängdes på..

Tryckvågen var av en stor magnitud, men tryckvågor dödar sällan, de kastar bara omkring folk.

Är det fastställt att det var svartkrut?

Tryckkokarbomben finns omtalad ganska omgående, som här från 13/12 2010:
Citat:
Självmordsbombaren Taimour Abdulwahab bar på tre olika bomber, bland annat en så kallad tryckkokarbomb, som dock inte exploderade. Tryckkokarbomber är inte alldeles ovanliga bland terrorister i Indien och Pakistan.
http://www.nyheterna.se/1.1945442/20..._pa_tre_bomber
Citera
2011-12-06, 23:31
  #5947
Avstängd
Ippskiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Är det fastställt att det var svartkrut?

Flera artiklar avslöjade detta för en tid sedan .. Om myndigheterna nånsin återlämnar de datorer de tog från mig för en tid sedan så kan jag lämna länkarna till dem.

I övrigt, så pekar alla skador och spår på brottsplatsen till att så var fallet. Skadornas utseende, platsens utseende samt den video som visar smällen på håll, talar för att det var svartkrut (iaf för folk som sett många explosioner förr).


Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Tryckkokarbomben finns omtalad ganska omgående, som här från 13/12 2010:
http://www.nyheterna.se/1.1945442/20..._pa_tre_bomber

Jag var otydlig, ingen av de STORA tidningarna i Sverige hade rader om detta i sin rapportering.


Tack för länken btw .. den knullade min webläsare totalt varpå jag fick stänga hela skiten och starta om allt för att få normal funktion igen. nyheterna.se will be off-limits för mig i fortsättningen. xml-virus har jag fått nog av genom tiderna..
__________________
Senast redigerad av Ippskiff 2011-12-06 kl. 23:33.
Citera
2011-12-06, 23:46
  #5948
Medlem
Bild att analysera för bombnördarna:

http://1.bp.blogspot.com/-XuB8wvy7E6...kkokarbomb.jpg


( Bild från: http://gudmundson.blogspot.com/2011/...pa-export.html )
__________________
Senast redigerad av Batuta 2011-12-06 kl. 23:50.
Citera
2011-12-07, 12:24
  #5949
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Bild att analysera för bombnördarna:

http://1.bp.blogspot.com/-XuB8wvy7E6...kkokarbomb.jpg


( Bild från: http://gudmundson.blogspot.com/2011/...pa-export.html )


Synnerligen fattig konstruktion.
Citera
2011-12-07, 12:43
  #5950
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Flera artiklar avslöjade detta för en tid sedan .. Om myndigheterna nånsin återlämnar de datorer de tog från mig för en tid sedan så kan jag lämna länkarna till dem.

I övrigt, så pekar alla skador och spår på brottsplatsen till att så var fallet. Skadornas utseende, platsens utseende samt den video som visar smällen på håll, talar för att det var svartkrut (iaf för folk som sett många explosioner förr).




Jag var otydlig, ingen av de STORA tidningarna i Sverige hade rader om detta i sin rapportering.


Tack för länken btw .. den knullade min webläsare totalt varpå jag fick stänga hela skiten och starta om allt för att få normal funktion igen. nyheterna.se will be off-limits för mig i fortsättningen. xml-virus har jag fått nog av genom tiderna..

Jodå både Expressen och AB skrev om det efter dådet:
http://www.expressen.se/nyheter/1.22...a-julshopparna

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12703724.ab

Tryckkokarbomben nämns i inledningarna.
Citera
2011-12-07, 13:17
  #5951
Medlem
Angående presskonferensen

Återsändningen verkar inte ha kommit upp på SVTplay ännu, en artikeln från vilken citaten kommer från finns på:
http://svt.se/2.22620/1.2632741/abdu...till_stockholm

Walkie-talkie
Citat:
I den utbrunna bilden hittades en bomb, tillverkad av en tryckkokare, berättar åklagaren. Samma typ av bombbygge hade Abdulwahab på sin kropp. Bomben i bilen utlöstes aldrig.

En walkie-talkie hittade också inne i bilen efter dådet. [...]

Enligt Säpo, som också var representerat vid pressträffen, skulle Abdulwahab starta en brand och utlösa en bomb med walkie-talkien.
-Något fallerade även i det fallet, sade biträdande Säpochefen Anders Thornberg.
En walkie-talkie fanns alltså i bilen som skulle utlösa tryckkokarbomben i bilen. Jag tror åklagaren sa att det var samma slags walkie-talkie som hittades vid Taimour. En journalist frågade även om Taimour ringt till walkie-talkien (jag tror han menade den sekvens man ser på filmen när man ser Taimour föra något till örat när han går in på Bryggargatan andra gången). SÄPO svarade ”Vi vill inte spekulera” och att walkie-talkien eller antändingsmekanismen på tryckkokarbomben i bilen kanske inte fungerade och att det var därför inte bomben utlösts (med reservation för att jag kommer ihåg fel).
edit Om man ska utlösa en bomb med en walkie-talkie, för man då walkie-talkien till örat? Vad hör man då liksom, hör man smällen?

Provsprängning
Åklagaren visar en provsprängning av tryckkokarbomben (ca en halvtimme in i sändningen), med 3 kg sprängmedel i, mer ville de ej använda "av säkerhetsskäl", p.g.a risk för självantändning. De säger inte vilken sorts sprängmedel. Vid provsprängningen är inte röken svart?
Citat:
-Bomberna i sig var inte särskilt komplicerade, säger Hilding Qvarnström.
Utredarna har gjort provsprängningar. Filmer på dem visades upp under pressträffen. Filmerna visar att bomberna hade rejäl sprängkraft, enligt utredarna

Antändningsmekanismen och vad som gick fel
Jag vet inte om de sa något om antändningsmekanismen? SÄPO säger omkring 45 minuter in i presskonferensen att det var en ”glappkontakt” och att ”tryckkokaren imploderade”. Kan man dra några slutsatser från det?

Uppgifterna i SvD om okänd man och uppskattningen av FBI om antalet döda
Citat:
Agnetha Hilding Qvarnström bekräftar uppgifterna om att en person ska ha varit framme vid kroppen och tagit bilder med en mobilkamera.
-Några andra uppgifter har vi inte fått in, säger hon.
SÄPO och åklagaren känner alltså inte till några uppgifter om en man med proffskamera. Utan den som de känner till som varit framme och tagit bilder ska ha gjort det "med en mobilkamera eller en liten kamera" säger de (om jag kommer ihåg rätt). Underligt att de inte kan specificera om det var en liten kamera eller en mobilkamera, de vet väl vem personen är? Eller är personen fortfarande "på fri fot"?

Även uppgiften om ett uppskattat dödstal i SvD, "30-40 personer" som ska ha kommit från FBI förnekas. I FBI-rapporten som SÄPO fick ska inget sådant ha nämnts, FBI har inte deltagit i några forensiska undersökningar, enligt SÄPO, utan de har bedömt om det varit ett "känt tillvägagångssätt" m.m. Så SÄPO och åklagaren förnekar det mesta som stod i SvD-artikeln.

edit Med reservation för eventuella felaktigheter, kolla gärna på presskonferensen när den kommer upp.
__________________
Senast redigerad av Kebnekaisa 2011-12-07 kl. 13:30.
Citera
2011-12-07, 13:43
  #5952
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff



FAN alltså ... ibland tycker jag det är synd att sverige gjorde "hem-pyrotekniker" till terrorister för ett antal år sedan .. Annars hade fan 41% av sveriges ungdomar idag kunnat se igenom sthlms-attentatet som en ren och skär jävla skrämseltaktik...



There's no hope for this country!


You're ALL fucked!
Och vad exakt skulle Taimours bevekelsegrunder och motiv vara för att spränga sig själv i luften? Att skrämma folk å FBIs vägnar eller vad? Jag tycker det verkar som om du kommer med ursäkter och bortförklaringar å terroristernas och det verkar vara du som är the fearmonger i den här tråden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback