Jag har diagnoserna Tourettes och OCD. Just nu har jag följande tics.
Likt många så är situationer där man ska beställa något eller osv vara problematiskt.
Tex är jag rädd att säga "Hej det är JoshuaM" när jag tex ska gå på bussen och borde säga "En vuxen till..."osv, stammar och pratar ofta för snabbt eller otydligt så jag får anstränga mig när jag ska beställa och så. Upplever ofta att jag får tänka på hur jag pratar och lägga lite extra fokus så att det blir ordentlig. Men jag slöddrar inte som eleverna i klass 9A.
Jag tenderar att "slåss" jag slår inte hårt men ibland kan armen rycka till lite så som man gör när man står jävligt nära en person man ska boxa i magen. Rättare sagt, det ser ut som att jag slåss.
Har ljud för mig, jag säger ofta "Fuck" och ibland när jag ska säga korta saker så kan jag skrika eller höja rösten som om jag vore arg typ "Joshua, ska du ha glass" "JA!!!!". Och så finns det lite andra ljud. Härmar både mig själv och andra.
Rör på huvudet och grimaserar rycker. Kroppen får ingen ro liksom.
För mig går allt i perioder, ibland ticar man lite och ibland mycket. Ibland känns det helt ok att ha TS och ibland inte. Man måste skita i vad andra tycker, lättare sagt än gjort. Det kan vara svårt och kännas askonstigt och pinigt att man beter sig på ett sätt som enligt vissa kan uppfattas som konstigt, stötande, ouppfostrat eller bara helt jävla galet. Men det är fan ta mig deras problem.