Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-09-03, 09:29
  #1
Medlem
GlittrigaGullans avatar
- Varför är det så få tjejer här?
- Vad har tjejer resp killar för syfte och målsättning med att läsa/skriva/hänga på FB? (likheter och skillnader)
- Arbetas det aktivt med att "ragga" tjejer till FB?
- Är det viktigt för debatten med fler tjejer?

Det finns säkerligen många fler frågor kring varför tjejer är i minoritet. Självklart har jag mina idéer om varför det är på det här viset men jag frågar i första hand er, vad tror ni? Kan man göra något åt det? Ska man göra något åt det?
Citera
2004-09-03, 09:33
  #2
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Bra fråga, tänkte samma sak för någon vecka sedan. Kanske ska vi dra igång en värvningskampanj? Att varje FB-medlem aktivt bearbetar tjejer på andra forum? Lunar, etc..

Göra en tävling?
Citera
2004-09-03, 09:40
  #3
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
- Varför är det så få tjejer här?
- Vad har tjejer resp killar för syfte och målsättning med att läsa/skriva/hänga på FB? (likheter och skillnader)
- Arbetas det aktivt med att "ragga" tjejer till FB?
- Är det viktigt för debatten med fler tjejer?

Det finns säkerligen många fler frågor kring varför tjejer är i minoritet. Självklart har jag mina idéer om varför det är på det här viset men jag frågar i första hand er, vad tror ni? Kan man göra något åt det? Ska man göra något åt det?

Tjejerna hänger på lunarstorm istället
Citera
2004-09-03, 09:48
  #4
Medlem
Sliddjurets avatar
I mitt fall dåligt självförtroende

Personligen tror jag att många tjejer hänger på forumet men låter bli att registrera sig och skriva inlägg.

Själv har jag hängt här i säkert 2 år och det var inte förän förra månaden som jag registrerade mig och började skriva inlägg. Detta för jag hela tiden tänkt: -Vem bryr sig om vad jag tycker, jag är så dålig på att skriva. Jag kommer bara att förstöra för dom andra med mina tråkiga inlägg osv.
Men som sagt var, efter 2 år flitigt läsande så tänkte jag, äh jag vill också vara med, polisen kommer väl inte och hämtar en för att man skriver tråkiga inlägg på FlashbackForum.
Citera
2004-09-03, 09:51
  #5
Medlem
Salorms avatar
Helt generellt sett är det väl färre tjejer som använder dator än killar antar jag.
Citera
2004-09-03, 09:53
  #6
Medlem
joyces avatar
De flesta tjejer har väl vettigare saker för sig än att hänga här antar jag.
Citera
2004-09-03, 10:00
  #7
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joyce
De flesta tjejer har väl vettigare saker för sig än att hänga här antar jag.

Jag skulle nog säga att de flesta människor har vettigare saker för sig än att hänga här. Tror inte att det är speciellt könsrelaterat. Visst finns majoriteten av datornördarna hos den manliga delen av befolkningen - vilket antagligen leder till fler aktiva manliga deltagare, men som sagt, jag tror inte att det är någon avgörande faktor.

Tonen här inne kan vara rätt rå rent allmänt. Kan det spela någon roll? Kvinnorna kanske inte förstår sig på vitsen med ett forum där det hänger knarkare, alkoholister, nikotinister, hackers, spelnördar, nazister, rasister, diverse vänsterfolk och hatiska människor i ren allmänhet? Och som öppet luftar sina åsikter?
Citera
2004-09-03, 10:08
  #8
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
- Varför är det så få tjejer här?
Vet vi att det är så? Tjejerna kanske inte har samma behov av att basunera ut att de är tjejer som killarna har att visa på att de är killar. De kanske döljer sig massor av tjejer bakom användarnamn som är svåra att könsklassa. Vem vet?

Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
- Är det viktigt för debatten med fler tjejer?
Det är viktigt för debatten att antalet tjejer/killar är så likt verkligheten som möjligt. Om det innebär att det behövs fler tjejer hit kan jag inte svara på. Se mitt svar på förra frågan.
Citera
2004-09-03, 10:26
  #9
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Helt generellt sett är det väl färre tjejer som använder dator än killar antar jag.

Men det är fler tjejer än killar som surfar på nätet... iallafall enligt de undersökningar jag läst om...
Citera
2004-09-03, 10:31
  #10
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <::-\-47-/-::>
Vet vi att det är så? Tjejerna kanske inte har samma behov av att basunera ut att de är tjejer som killarna har att visa på att de är killar. De kanske döljer sig massor av tjejer bakom användarnamn som är svåra att könsklassa. Vem vet?
Nej det vet vi inte alls... formuleringen var medveten från min sida. Jag har försökt att leta rätt på så många aktiva, säkra tjejer som jag kunna och hittade betydligt många fler än jag trodde. Till det kommer de som är svåra att bedöma och de som skriver under "falsk flagg". Å andra sidan har jag ingen koll alls på hur många killar som skriver så hur förhållandet är vet jag inte.
Citat:
Det är viktigt för debatten att antalet tjejer/killar är så likt verkligheten som möjligt. Om det innebär att det behövs fler tjejer hit kan jag inte svara på. Se mitt svar på förra frågan.
Varför är det viktigt att antalet FB debattörer överenstämmer med verkligheten? Ämnena gör det inte...
Citera
2004-09-03, 10:53
  #11
Medlem
ahlmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Varför är det viktigt att antalet FB debattörer överenstämmer med verkligheten? Ämnena gör det inte...
För att få en debatt som överensstämmer med verkligheten, kanske?

Här ska finnas debatter som utvecklar detaljer och fakta i vår värld, inte debatter där vissa vinner och andra förlorar.


Jag kan ofta tycka att det är ganska många tjejer här iallafall.
Mer än det fanns förr känns det som.
Citera
2004-09-03, 11:02
  #12
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Varför är det viktigt att antalet FB debattörer överenstämmer med verkligheten? Ämnena gör det inte...
Nja, det är ju inte antalet debattörer som jag tycker är viktigt, det jag säger är att jag tror att det är viktigt att förhållandet i antalet tjejer och killar är ungefär 50/50. Det för att få så intressant blandning av debattörer som möjligt. Iofs så är ordet "viktigt" lite för starkt i sammanhanget. Byt ut det mot roligt, intressant eller trevligt!

Att ämnena, som du skriver inte överenstämmer med verkligheten tycker jag är oväsentligt i just det här resonemanget. Vi diskuterar ju de ämnen som vi medlemmar VILL diskutera eller hur? Ju fler och ju mer olika medlemmar vi har eller får, ju fler ämnen, åsikter och synviklar får vi ju.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback