Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-27, 15:59
Medlem
do0ms avatar
Som rubriken lyder. Katten började inatt med att kräkas väldigt många gånger, och sedan tyckte vi att det var spår av blod i hennes kräk. Googla runt lite och tror mig att det kan vara nån form av urinsten? Någon som vet vad man kan göra åt detta?
Citera
2011-02-27, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av do0m
Som rubriken lyder. Katten började inatt med att kräkas väldigt många gånger, och sedan tyckte vi att det var spår av blod i hennes kräk. Googla runt lite och tror mig att det kan vara nån form av urinsten? Någon som vet vad man kan göra åt detta?

Åka till veterinären? =/
Citera
2011-02-27, 16:01
Medlem
veterinär, åk akut.

Hoppas att ni har försäkring..
Citera
2011-02-27, 16:24
Medlem
Dolgtrases avatar
Det kan ju vara svårare att få tag i veterinär eftersom det är söndag idag. Det beror ju på var du bor. Men försök ändå få tag på en via telefon för att ge uppgifter om kattens allmäntillstånd.

Invärtes blödning låter allvarligt. Jag skulle ha åkt iväg till akutmottagning oavsett sträcka. Hoppas också att du har försäkring.
Citera
2011-02-27, 17:02
Medlem
do0ms avatar
Har ingen försäkring, men jag tecknade nyss en. Tänkte att det är ju lika smart, inte för att det kanske gynnar min situation nu men endå.

Hörde med en och han sa att jag skulle försöka få henne att äta blötmat och dricka vatten. Sen om hon börjar skrika så ska jag åka. Hon har varit helt tyst, inte ett pip har hon gjort ifrån sig så det verkar inte som om hon har ont men endå så är hon väldigt seg.
Citera
2011-02-27, 17:09
Medlem
Myrtens avatar
Är hon seg så tycker jag du ska ringa veterinär och fråga. Visst kan det vara allt möjligt, men när de börjar bli dämpade ska man bli orolig.
Citera
2011-02-27, 17:21
Medlem
Dolgtrases avatar
Låter som feber. Du får hålla koll hela tiden. Det är för jävligt när katter blir sjuka. De kan ju inte säga något om vad det är för fel eller var det gör ont. Hoppas hon blir bättre och att det inte är något allvarligt.
Citera
2011-02-27, 17:32
Medlem
do0ms avatar
Det har varit rätt mycket folk här idag så hon kan ha blivit stressad över det, men nu går hon runt och tittar lite. Hon rör sig rätt blygsamt, och jag kollar till henne minst en gång i halvtimman. Försöker få henne att dricka lite vatten, men hon lapar bara en eller två gånger.
Hon har inte heller spytt på någon timma nu. Tror att hon blir mer och mer uppåt igen, men jag fortsätter hålla koll på henne. Tack för alla hjälpsamma svar föresten
Citera
2011-02-27, 17:34
Medlem
Det är inte ovanligt att en katt (eller hund) som kräkts intensivt får upp lite färskt blod i någon spya. Det beror på att slemhinnan är ganska skör, och ett lite blodkärl brustit. Detta innebär inte att katten har inre blödningar.

Skulle det däremot komma mer och mer blod, eller mörka klumpar, då SKA man ta sig till veterinären så snart man kan (Alltså inte vänta till nästa dag)

Sedan är ju frågan varför katten kräks.

Misstänker du en förgiftning, eller ett stopp (söndertuggad leksak, annat främmande föremål, hårboll mm så är det inte heller tillrådigt att vänta.

Hur gammal är katten, har du flera djur hemma, är hon kastrerad, vad har hon för pälsslag, är hon vaccinerad, inne eller utekatt, har hon fortsatt kräkas ända sedan inatt, har hon ätit/druckit, får hon behålla något, är hon avmaskad, tuggar hon på växter, har ni bytt foder eller gett något speciellt att äta, har hon urinerat/defekerat som hon ska mm mm

(Som du förstår så behöver man mkt mer uppgifter för att kunna ge ett adekvat råd) Det är därför alltid bättre att ringa och rådgöra med en veterinär.)

Honkatter får inte så ofta akuta problem pga urinsten. Troligast är någon form av problem i magtarmkanalen, men om det är ett enkelt fall av "kräksjuka" eller ett allvarligt problem med stopp i tarmen går inte att avgöra på din korta anamnes.

Tips; ring Agria btelefonveterinär, kostar bara 25:- per samtal.

Lycka till
Citera
2011-02-27, 17:57
Medlem
do0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Det är inte ovanligt att en katt (eller hund) som kräkts intensivt får upp lite färskt blod i någon spya. Det beror på att slemhinnan är ganska skör, och ett lite blodkärl brustit. Detta innebär inte att katten har inre blödningar.

Skulle det däremot komma mer och mer blod, eller mörka klumpar, då SKA man ta sig till veterinären så snart man kan (Alltså inte vänta till nästa dag)

Sedan är ju frågan varför katten kräks.

Misstänker du en förgiftning, eller ett stopp (söndertuggad leksak, annat främmande föremål, hårboll mm så är det inte heller tillrådigt att vänta.

Hur gammal är katten, har du flera djur hemma, är hon kastrerad, vad har hon för pälsslag, är hon vaccinerad, inne eller utekatt, har hon fortsatt kräkas ända sedan inatt, har hon ätit/druckit, får hon behålla något, är hon avmaskad, tuggar hon på växter, har ni bytt foder eller gett något speciellt att äta, har hon urinerat/defekerat som hon ska mm mm

(Som du förstår så behöver man mkt mer uppgifter för att kunna ge ett adekvat råd) Det är därför alltid bättre att ringa och rådgöra med en veterinär.)

Honkatter får inte så ofta akuta problem pga urinsten. Troligast är någon form av problem i magtarmkanalen, men om det är ett enkelt fall av "kräksjuka" eller ett allvarligt problem med stopp i tarmen går inte att avgöra på din korta anamnes.

Tips; ring Agria btelefonveterinär, kostar bara 25:- per samtal.

Lycka till

Jag tror inte att hon ätit något konstigt förutom sin vanliga mat. Vilket består till största del av torrfoder, ibland ger jag henne lite blötmat.

Katten är ungefär 1,5 år gammal, en hona med långt hår. Hon är kastrerad och innekatt, jag har inte gjort något knasigt i hennes kost. Har inte sett henne äta mer på blommorna än vad hon brukar göra. Hon åt lite förut och det verkar hon få ha kvar, och hon har gått på lådan precis som vanligt.

Tack för tipset med agria, ringde dit och pratade med en kille. Han trodde att det hade något med hennes tarm att göra. Han rådde mig till att prova med lite lättsmält mat, typ kokt torsk eller kokt kycklin. Han sa att jag skulle prova den dieten i 7-10 dagar. Och om inte det hjälpte eller att situation försämrades så skulle jag höra med veterinären.
Citera
2011-02-28, 16:09
Medlem
detrevnIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av do0m
Har ingen försäkring, men jag tecknade nyss en. Tänkte att det är ju lika smart, inte för att det kanske gynnar min situation nu men endå.

Hörde med en och han sa att jag skulle försöka få henne att äta blötmat och dricka vatten. Sen om hon börjar skrika så ska jag åka. Hon har varit helt tyst, inte ett pip har hon gjort ifrån sig så det verkar inte som om hon har ont men endå så är hon väldigt seg.

Det där hade jag kollat upp hos en veterinär direkt!
Katter behöver inte skrika och dampa runt när dom är sjuka eller döds sjuka.
Det här handlar bara om hur mycket du bryr dig om din katt, bryr du dig om henne så åker du till veterinären och får henne undersökt ordentlig, om inte.. Sitt hemma och chansa på att det löser sig med blöt mat!

Förstår inte djurägare som sitter hemma och försöker hela sitt djur själva, och gissa vad felet är.. Vad är ni rädda för? Att det ska kosta pengar?

Vad hade du gjort om ditt barn vaknar upp en dag och verkar döds sjuk på riktigt? Ringer sjukvårds upplysningen och försöker bota barnet med Alvedon in i det sista? Tss..

EDIT: Ta erat ansvar som djurägare, och gör det som är bäst för djuret!
Citera
2011-03-21, 09:28
Medlem
lagomtas avatar
Hur gick det med katten?

Anledningen till att så många väntar med veterinär är nog en missuppfattning om att katter är tåliga djur.
Och det är de, inom vissa områden, småsår klarar de utan problem MEN när det kommer till kräkningar på blir de uttorkade väldigt fort, vilket är ett livshotande tillstånd på katt.

Samma gäller om katten inte äter en dag - in till veterinären direkt då det skadar levern direkt. När en kisse inte äter eller dricker samt har kräkningar som man inte vet anledningen till så är det tecken på allvarliga saker som orsakar lidande hos djuret och mycket väl kan leda till skador som gör att man mister dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in