Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-26, 22:54
  #1
Medlem
aggebagheeras avatar
Som rubriken lyder, hur är det med reglerna för offpist i italien? hört från olika håll att man får lätt böter och annat trams om man åker offpist utan lavin-kitt?

vad är reglerna egentligen?
Citera
2011-02-26, 23:05
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aggebagheera
Som rubriken lyder, hur är det med reglerna för offpist i italien? hört från olika håll att man får lätt böter och annat trams om man åker offpist utan lavin-kitt?

vad är reglerna egentligen?
har inte hård koll på detta men jag vet att italien har mest pist backar och inte så bra offpist. Kolla annars google om man får säga så. Tänk också på att det finns regler för din säkerhet
Citera
2011-02-26, 23:08
  #3
Medlem
aggebagheeras avatar
ja antar att jag får göra det, har inte varit några lyckade sökningar innan så tänkte kolla om man lyckades bättre här tack ändå!
Citera
2011-02-27, 11:57
  #4
Medlem
Finns ju ett lätt sätt att undvika böter isf, och det är ju att ha lavinkit med sig. Ska man alltid ha i offpisten, om man inte är riktigt säker på att det inte kommer gå någon lavin.
Citera
2011-02-28, 18:22
  #5
Medlem
tjock-steffes avatar
Finns mycket bra offpist i Italien. Regler kan variera och även hur de kontrolleras mellan olika delar av landet.

Om du ens överväger att ge dig ut utan vettig utrustning är lite böter ditt minsta problem!
Citera
2011-03-01, 16:20
  #6
Medlem
Brannigans avatar
Har hört att man kan få fängelse för att utlösa laviner i Italien?
Lavinkit är värt det oavsett bötesnivåer...däremot kanske det kan skilja om man "råkar" komma in i reservat etc?
Citera
2011-03-05, 22:14
  #7
Medlem
aggebagheeras avatar
sista dagen i champoluc ikvall, de har ganska mycket regler har sasom att man ska ha fullt lavin-kitt i offpisten, annars blir det hoga boter och andra hemska straff.

men det ar mest nagot det sager, ingen bryr sig egentligen. skid guider kommer utan hjalmar och vaskor med sin grupp i offpisten. sa det ar lite som med 18-ars gransen for alkohol har nere, lagen finns, men nastan ingen som foljer den
Citera
2011-03-05, 22:19
  #8
Medlem
armstoeds avatar
har varit i skidorten Livigno som ligger i Italien. Det var ett antal år sen, så jag får inte så gammal men jag kan dra mig till minnes att vi mot de sista dagarna på resan åkte en del offpist utan att hamna i trubbel
Citera
2017-09-17, 18:47
  #9
Medlem
Snowsmiles avatar
BUMP

Någon som vet hur fan det är med detta nu för tiden?

Va nere för 3 år sedan då va det poliser i pisten och "ryktet" sa att man
måste ha komplett lavinkit med sändare och sökutrustning. Detta även om man så åker en meter från pisten. Då sket vi i det och pumpade puder på närliggande områden som kändes säkra, va många som åkte där.

Ska ner till Gressoney i vinter, måste man ge sig ut på stan och tigga ihop pengar till ett lavinkit
eller va fan ere som gäller. Vad har Pizzakungarna hittat på?
Citera
2017-12-01, 01:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
BUMP

Någon som vet hur fan det är med detta nu för tiden?

Va nere för 3 år sedan då va det poliser i pisten och "ryktet" sa att man
måste ha komplett lavinkit med sändare och sökutrustning. Detta även om man så åker en meter från pisten. Då sket vi i det och pumpade puder på närliggande områden som kändes säkra, va många som åkte där.

Ska ner till Gressoney i vinter, måste man ge sig ut på stan och tigga ihop pengar till ett lavinkit
eller va fan ere som gäller. Vad har Pizzakungarna hittat på?

De är krav på komplett kit för åkning utanför pist på majoriteten av dom Italienska orterna. Ska du till Gressoney så får du får vara beredd på att visa upp prylarna för att överhuvudtaget få åka upp med liften till Punta Indren.
Citera
2017-12-02, 11:05
  #11
Medlem
Snowsmiles avatar
Hmm får klura på detta lite, dock inte säker på att det blir så mycket offpist, mitt resesällskap är
inte lika "på" som jag är. Men förhoppningsvis kanske det kan bl ett helilyft.

Det är ju en fördel med Italien att man kan göra det där, Fransmännen har ju fått för sig att dom kan
stoppa klimatförändringarna genom att förbjuda dylika aktiviteter.

BTW så längtar jag tillbaka till Val Thorens, det är ju fecking två meter snö redan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback