Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-26, 12:56
  #1
Medlem
lighten-ups avatar
Vill bara upplysa folk om att det verkar som att meritpoängsystemet kommer att skrotas delvis

.. så nu när man har planerat och valt svårare kurser som ska ge meritpoäng så kunde man lika gärna valt t.ex. Programhantering
Citera
2011-02-26, 13:04
  #2
Medlem
Det känns överlag som en positiv förändring. Belöna elever som väljer att fokusera på tunga akademiska ämnen för all del, men ett detaljerat system som belönar ämnesspecifika kurser beroende på utbildning kändes inte helt genomtänkt. Trist dock att det inte finns någon långsiktighet i skolpolitiken, men det är inte precis något nytt eller unikt för vare sig nuvarande regering eller våra politiker som grupp.
Citera
2011-02-26, 13:05
  #3
Medlem
snilers avatar
det kommer förmodligen inte påverka dig om du redan går på gymnasiet
Citera
2011-02-26, 13:28
  #4
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabrage
Det känns överlag som en positiv förändring. Belöna elever som väljer att fokusera på tunga akademiska ämnen för all del, men ett detaljerat system som belönar ämnesspecifika kurser beroende på utbildning kändes inte helt genomtänkt. Trist dock att det inte finns någon långsiktighet i skolpolitiken, men det är inte precis något nytt eller unikt för vare sig nuvarande regering eller våra politiker som grupp.
Jag tycker det låter mycket vettigt, det är ju sina kunskaper i kurser relevanta i den specifika utbildningen som avgöra hur lämplig man är för programmet. Dock var väl meritsystemet bara ett desperat försök till att rädda ett fallfärdigt system. Hela betygs- och antagningssystemet borde reformeras från grunden och antagningsprov införas istället/alla betyg baseras endast på de nationella proven. Det är det enda vettiga för en rättvis bedömning.
Citera
2011-02-26, 13:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Jag tycker det låter mycket vettigt, det är ju sina kunskaper i kurser relevanta i den specifika utbildningen som avgöra hur lämplig man är för programmet. Dock var väl meritsystemet bara ett desperat försök till att rädda ett fallfärdigt system. Hela betygs- och antagningssystemet borde reformeras från grunden och antagningsprov införas istället/alla betyg baseras endast på de nationella proven. Det är det enda vettiga för en rättvis bedömning.


De nationella proven är inte heller rättvisa. Man kan inte bedöma ett betyg på ett enda prov (undantaget högskolan), utan man måste ge eleverna chansen att visa vad de kan på flera olika sätt. Annars blir provet ett hinder för eleven att prestera.

Men antagningsprov låter bra, likt det högskoleprov som redan finns idag.
Citera
2011-02-26, 13:49
  #6
Medlem
Michenzies avatar
vet inte vad jag ska säga om detta.. det är ju tråkigt för oss nu som går i gymnasiet om detta inträffar.
Jag går själv i 1:an ( gått om ett år ) och kommer antagligen ta studenten 2013.
Kommer detta påverka mig tro?
eller kan jag lugnt läsa de kurser som ger meritpoäng så att jag därmed kommer upp till 2.5p
innan jag tar studenten?
Citera
2011-02-26, 13:52
  #7
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michenzie
vet inte vad jag ska säga om detta.. det är ju tråkigt för oss nu som går i gymnasiet om detta inträffar.
Jag går själv i 1:an ( gått om ett år ) och kommer antagligen ta studenten 2013.
Kommer detta påverka mig tro?
eller kan jag lugnt läsa de kurser som ger meritpoäng så att jag därmed kommer upp till 2.5p
innan jag tar studenten?

Rätta mig om jag har fel, men oavsett om du läser kurser som idag ger dig värdet 2,5, så kommer de i framtiden kanske inte att göra det. Om det inte är matte- och språkinriktade poäng då. Men som sagt det är bara vad jag tror.

Edit: (Vilket i sin tur borde betyda att alla sitter i samma sits och vi går tillbaka till ett mellanting mellan gamla och nya systemet, chanserna bör bli rätt lika för alla trots allt.)
Citera
2011-02-26, 14:32
  #8
Medlem
fajvans avatar
Jan Björklund är ett jävla ägg..."den svenska skolan kan inte gå framåt om inte eleverna anstränger sig mer". Då syftar han på att elever ska anstränga sig mer inom språk. Men jaha, alla mattegenier som är helt vilsna vad det gäller språk, vad händer med dem? Är det bara alla kameleonter som ska främjas som sätter MVG i allt? Förvisso är jag en av dem men jag har vänner som knäcker mig i fysik och matte hundra gånger om medan dem inte har en suck att hänga med i en konversation på engelska. Nej för dem är det kört, tack o hej jobba på ICA!

Jävla idiot till skolminister eller vad fan han nu är.. orkar inte se efter.
Citera
2011-02-26, 15:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fajvan
Jan Björklund är ett jävla ägg..."den svenska skolan kan inte gå framåt om inte eleverna anstränger sig mer". Då syftar han på att elever ska anstränga sig mer inom språk. Men jaha, alla mattegenier som är helt vilsna vad det gäller språk, vad händer med dem? Är det bara alla kameleonter som ska främjas som sätter MVG i allt? Förvisso är jag en av dem men jag har vänner som knäcker mig i fysik och matte hundra gånger om medan dem inte har en suck att hänga med i en konversation på engelska. Nej för dem är det kört, tack o hej jobba på ICA!

Jävla idiot till skolminister eller vad fan han nu är.. orkar inte se efter.


Håller med dig. Jan, Maud och hela alliansen har fan nån skruv lös.
Citera
2011-02-26, 20:28
  #10
Medlem
Detta vore ju det dummaste någonsin om det träder i kraft redan i höst. För då kommer alla de som har valt kurser som de inte egentligen vill läsa men valt dem för meritpoängen skull, gjort det helt i onödan. Meritsystemet har väl inte ens använts i mer än ett helt år. Jävla ägg.

De borde tänka innan man för in ett system. Många av områdeskurserna valde man ju ändå i tredje året på individuellt val.

Och vadå anstränga sig mer? Genom att sabba för dem som har följt systemet?
__________________
Senast redigerad av Miene 2011-02-26 kl. 20:32.
Citera
2011-02-26, 21:37
  #11
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
De nationella proven är inte heller rättvisa. Man kan inte bedöma ett betyg på ett enda prov (undantaget högskolan), utan man måste ge eleverna chansen att visa vad de kan på flera olika sätt. Annars blir provet ett hinder för eleven att prestera.

Men antagningsprov låter bra, likt det högskoleprov som redan finns idag.
Hm säger du inte emot dig själv nu? Så man kan inte bedöma elevens kunskaper på ett nationellt prov, men man kan det på ett intagninsprov?

Och varför fungerar det så bra på högskolan, om det inte skulle fungera på gymnasiet?
Citera
2011-02-26, 23:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Hm säger du inte emot dig själv nu? Så man kan inte bedöma elevens kunskaper på ett nationellt prov, men man kan det på ett intagninsprov?

Och varför fungerar det så bra på högskolan, om det inte skulle fungera på gymnasiet?


För att det är en mängd skillnad i neurologisk utveckling mellan en 17 åring och en 25 åring?

intagningsprov ska ju bara sålla, inte sätta betyg, och dessa är ju inte obligatoriska.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback