Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-26, 12:52
  #1
Medlem
Hej

Satt och funderade lite. Jag har alltid varit en IG-människa, nu helt plötsligt får jag Vg i allt. Kom på en idé, om jag skulle ha som heltidsjobb, dvs anställning att studera, först gymnasiebetyg så bra man kan och sedan en universitetsutbildning. Det hela går ut på att man blir tilldelat ett kontor där man läser och skriver 8 timmar varje dag. Månadslönen är 25.000 kr!

Skulle denna lön och att det är en anställning göra att du presterade bättre än om du bara fick studielån på 8000 kr ? vilka betyg skulle du med din motivation idag få och vilka betyg skulle du klara av att få om du får lön?
Citera
2011-02-26, 12:57
  #2
Avstängd
palstermackans avatar
Skulle nog presterat sämre med tanke på hur mycket Alkohol/Weed jag skulle köpt.
Citera
2011-02-26, 12:57
  #3
Medlem
Freddsindahoods avatar
För övrigt, Åva elev? Tänkte på namnet.

Second: Skulle pluggat satan av mig om jag fick så mycket cash i månaden, men det låter lite väl mycket som fantasisnack. Vart skulle pengarna komma ifrån osv.
Citera
2011-02-26, 12:57
  #4
Medlem
Michenzies avatar
Ja, jag skulle ha presterat bättre i i skolan men går du ut gymnasiet med hyfsade betyg och söker sedan in till någon universitetutbildning så lär du nog tjäna mer än 25.000 med tiden.. Så det är definitivt värt att satsa på skolan medan du kan.
Citera
2011-02-26, 13:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddsindahood
Vart skulle pengarna komma ifrån osv.
Vafalls, är du en gniden kapitalist? Pengar efter behov, vi höjer skatten så får företagarna lösa det där, det har de alltid gjort.
Citera
2011-02-26, 13:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michenzie
Ja, jag skulle ha presterat bättre i i skolan men går du ut gymnasiet med hyfsade betyg och söker sedan in till någon universitetutbildning så lär du nog tjäna mer än 25.000 med tiden.. Så det är definitivt värt att satsa på skolan medan du kan.

Om du läser ordentligt så ser du att meningen är att du ska höja dina gymnasiebetyg och sedan fortsätta med en universitetsutbildning, men visst.. vill du ta ett par undra lax i studielån för att bli akademiker två år före så go on!
Citera
2011-02-26, 13:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddsindahood
För övrigt, Åva elev? Tänkte på namnet.

Second: Skulle pluggat satan av mig om jag fick så mycket cash i månaden, men det låter lite väl mycket som fantasisnack. Vart skulle pengarna komma ifrån osv.

Någon rolig företagare som har för mycket pengar över och vill göra ett vetenskapligt test för att se om pengar kan göra en person till topp student
Citera
2011-02-26, 13:08
  #8
Medlem
Med nuvarande prisnivåer så självklart. Då hade man ju utan problem kunnat hyra lägenhet centralt under studietiden och sluppit pendla.
Citera
2011-02-26, 13:54
  #9
Medlem
jenny747s avatar
självklart hade man presterat bättre men det beror snarare att man skulle pluggat 8 timmar om dagen. och hur många gymnasieelever och även högskolestuderande gör det?

edit: idag ligger jag på C i snitt, hade jag pluggat som ovan så skulle jag utan tvekan fått A i allt.
Citera
2011-02-26, 19:40
  #10
Medlem
Aizels avatar
Tveksamt om jag, eller mina kursare gjort så mycket bättre ifrån sig med så mycket mer pengar. Som nämnt skulle nog snittet höjts en del då många slapp bo ute i långtbortistan och kunde konkurrera om vanliga bostäder, men de flesta jag vet pluggar egentligen inte för pengarnas skull. Med det säger jag inte att någon skulle säga nej och heller inte att pengar är irrelevanta - långt ifrån, men att det inte är det enda målet utan att man snarare är ute efter bra jobb än välbetalda jobb (även om de ofta är sammanflätade).

Detta är i en målgrupp som redan lägger ner 40 + timmar per vecka på studier förvisso.
Citera
2011-02-26, 20:07
  #11
Medlem
Höjas avatar
Skulle absolut inte presterat bättre om ajg fick mer pengar. Pengarna just nu räcker mer än väl och hade jag fått mer hade jag antagligen slösat mer tid på att spendera dessa och därmed pluggat mindre. Sålänge pengarna räcker för att överleva (som de gör nu) medför inte ökade ekonomiska resurser bättre prestation.
Citera
2011-02-26, 22:20
  #12
Medlem
eXtremos avatar
För mig är det som sker efter examen tillräcklig motivation, jag tycker även att det jag läser är intressant och allmänbildande. De som skulle plugga hårdare om de fick 25 000 /månad är riktiga slackers som inte bör sätta sin fot på universitetet. Räcker det inte att man får ett bra, intressant och välavlönat arbete efter examen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback