Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-25, 13:29
  #1
Medlem
SinXs avatar
Bästa forum!

Ni som jag, har säkert inte kunnat undgå den debatt som förts om "fruimport" de senaste veckorna. Många "proffstyckare" har försökt förklara varför män söker sig till kvinnor från tex Thailand/Ryssland. Personligen ser jag inget som helst konstigt i det.

Den svenska "moderna" kvinnan har i sitt försök att bli mer som mannen raderat ut allt som en gång i tiden var fint, vackert och beundransvärt med att vara kvinna. Den man som idag söker en traditionell kvinna som ser en ära i att ta hand om hemmet, hushållsarbetet och sin man har det inte lätt. Någon antifeminist från Danmark utryckte sig rätt bra när hon sa något i stil med "...När den svenska mannen kommer hem efter arbetet möts han ofta av en sur kvinna i hallen som står med en meterlång kravlista på saker som hon förväntar sig att mannen skall utföra. Styrka skjortor, laga mat, städa, ta hand om ungarna osv..."

Om samma man propsar på att det faktiskt är kvinnans uppgift som hemmafru slits han i stycken av genuseliten.

Är det då så konstigt att män hämtar sina fruar från länder med mer traditionella uppfostran, och där genusmaffian ännu inte hunnit sticka klorna i samhället, och slitit sönder allt det vackra med att just vara man och kvinna?

Jag har personlig erfarenhet av allt detta. Min omgivning är medveten om min syn på det vackra i att se könsrollerna som olika. Min egen sambo är medveten om det och respekterar det. De har fått bevisat för sig att en man med gammalmodig kvinnosyn inte betyder samma sak som att nedvärdera kvinnan. Det är precis tvärt om. Att en kvinna, vågar vara kvinna i enlighet med vad det inneburit i tusentals år. Och nu menar jag inte att hon är en slav under mannen, eller att hon ska sakna fri vilja. Vad jag menar är att hon gör det till sin uppgift att ta väl hand om sin man, sköta hushållet och allt vad det innebär, samtidigt som hon ser det som en ära. Samtidigt ser jag det som min uttala skyldighet att ansvara för den ekonomiska biten. Jobba hårt för att tjäna pengar så att vi kan leva gott och vara lyckliga. Detta ser jag en ära i.

En vän till mig tröttnade personligen på de svenska tjejerna. Varför är de alltid så jävla sura, uppmärksamhetkrävande osv.... Ja han har fått höra snacket 10000ggr. Men du träffar bara fel kvinnor osv. Okej, det får ni säkert tro (hur många gånger ska vi behöva höra: Min tjej är inte sådan osv...). Han hämtade hem en thailändska och idag är han grymt lycklig. Hon är vacker som en gudinna, servar honom som om han vore hennes gud, och han å andra sidan ser till att de har det bra ekonomiskt. Några av hans vänner sa tom upp kontakten med honom eftersom han hämtade ett "thailuder" som de ansåg henne vara.

Så vad tycker ni om allt detta? Är den svenska traditionella kvinnan i Sverige förlorad?
Skulle du själv kunna tänka dig importera en fru?
Vad anser ni om dem som gör det?
Varför tror ni den svenska kvinnan blivit som hon blivit?
Citera
2011-02-25, 13:41
  #2
Medlem
LifeEdgers avatar
"Den man som idag söker en traditionell kvinna som ser en ära i att ta hand om hemmet, hushållsarbetet och sin man har det inte lätt."


Där slutade jag läsa. Väx upp, din tönt.
Citera
2011-02-25, 13:46
  #3
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeEdger
"Den man som idag söker en traditionell kvinna som ser en ära i att ta hand om hemmet, hushållsarbetet och sin man har det inte lätt."


Där slutade jag läsa. Väx upp, din tönt.

Tack för ditt lysande svar, din skarpa retorik, och de mästerliga argumenten.
Citera
2011-02-25, 14:25
  #4
Medlem
Kan du förklara för mig om det finns en enda bra anledning till att kvinnor idag ska tvingas leva i den inskränkta traditionella kvinnorollen, om vi pratar för deras egna bästa? Klarar de inte av att leva den livsstil mannen har, att vara självständig, inte tvingas livnära sig på någon annan?

Jag kan se en anledning,,, och det är att såna här roller skapar trygghet. Idag är det uppluckrat och många har inte en klar bild av hur man ska agera, men det är något som jag tror kommer förbättras med tiden.

Inte så utförligt skrivet, men vafan det var det första jag kom och tänka på.
Citera
2011-02-25, 14:33
  #5
Medlem
Precis, kan du tala om VARFÖR vi ska vilja vara "en traditionell" kvinna? Kan det vara av samma anledning som du inte vill stanna hemma och diska torka och laga mat?
Citera
2011-02-25, 14:49
  #6
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rwoz
Kan du förklara för mig om det finns en enda bra anledning till att kvinnor idag ska tvingas leva i den inskränkta traditionella kvinnorollen, om vi pratar för deras egna bästa? Klarar de inte av att leva den livsstil mannen har, att vara självständig, inte tvingas livnära sig på någon annan?

Jag kan se en anledning,,, och det är att såna här roller skapar trygghet. Idag är det uppluckrat och många har inte en klar bild av hur man ska agera, men det är något som jag tror kommer förbättras med tiden.

Inte så utförligt skrivet, men vafan det var det första jag kom och tänka på.


När min mormor var ung, var det ingen som tvingade henne att vara hemmafru. Hon jobbade innan de skaffade barn, och då valde hon själv att vara hemma och ta hand om barn och hus medan morfar jobbade långa dagar för att försörja familjen. I nästan 20 år var hon "hemmafru". Nu i efterhand när hon börjar närma sig 90 år säger hon att de 20 åren var hennes lyckligaste i hennes liv. Det var ingen som tvingade henne till detta, och du gör det kapitala misstaget som många andra gör, att påstå att en hemmefru per automatik är tvingad till att vara just hemmafru. Varför? Tror du inte personer som tex min mormor hade en egen vilja? Det var aldrig tjafs om att mormor kände sig förtryckt i att hon tvingades leva på hennes man, och det var aldrig tjafs om att morfar tvingades äta någon annans tillagade mat heller. Debatten måste nyanseras. Det behöver inte vara tvång att leva efter traditionella könsroller, oavsett om du är man eller kvinna.


Citat:
Ursprungligen postat av Windandi
Precis, kan du tala om VARFÖR vi ska vilja vara "en traditionell" kvinna? Kan det vara av samma anledning som du inte vill stanna hemma och diska torka och laga mat?
Jag vill inte ha en kvinna som går hemma hela dagarna som jag försörjer och som samtidigt inte lyfter ett finger. Varför är det så svårt att förstå? Skulle min kvinna själv vilja arbeta är det en helt annan sak, men då hon är väldigt klar över min åsikt, och har varit det innan vi ens blev tillsammans är det knappast aktuellt eftersom hon känner till att jag föredrar de traditionella könsrollerna vilket innebär att jag 8-12 timmar 5-7 dagar i veckan lägger ner min själ på att skapa ekonomisk stabilitet för oss, samtidigt som hon offrar några timmar varje dag på att se efter hus och hem. Om jag endast skulle se till bekvämlighet skulle jag självklart byta med henne, men tillskillnad från genusmaffian ser jag det som min plikt och skyldighet att jobba och tjäna pengar på samma sätt som jag förväntar mig av min sambo att hon tar ansvar för hemmet.
Citera
2011-02-25, 15:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinX

Jag vill inte ha en kvinna som går hemma hela dagarna som jag försörjer och som samtidigt inte lyfter ett finger. Varför är det så svårt att förstå? Skulle min kvinna själv vilja arbeta är det en helt annan sak, men då hon är väldigt klar över min åsikt, och har varit det innan vi ens blev tillsammans är det knappast aktuellt eftersom hon känner till att jag föredrar de traditionella könsrollerna vilket innebär att jag 8-12 timmar 5-7 dagar i veckan lägger ner min själ på att skapa ekonomisk stabilitet för oss, samtidigt som hon offrar några timmar varje dag på att se efter hus och hem. Om jag endast skulle se till bekvämlighet skulle jag självklart byta med henne, men tillskillnad från genusmaffian ser jag det som min plikt och skyldighet att jobba och tjäna pengar på samma sätt som jag förväntar mig av min sambo att hon tar ansvar för hemmet.

Okej så du utesluter en stor mängd kvinnor endast för att hon inte ska vara med och försörja familjen Vi lever i Sverige, det är inte vanligt längre att lönen som en person tjänar in räcker.

Så du ser det som "en plikt och skyldighet"? Var kommer denna plikt och skyldighet ifrån annat än från dig själv? Det är en fix idé som du har och som inte gäller inte alla. Ja det är jobbigt att alla inte delar din åsikt, särskilt inte kvinnorna själva.
Visst finns det kvinnor som har samma synsätt som dig. Men personligen tror jag att det är en viss typ av kvinnor (pengakåta kvinnor) och som samtidigt älskar bekvämligheten. För annars hade de haft ett riktigt jobb.
Kan du svara på min första fråga? Varför ska vi vilja vara en traditionell kvinna?
Citera
2011-02-25, 15:03
  #8
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rwoz
Kan du förklara för mig om det finns en enda bra anledning till att kvinnor idag ska tvingas leva i den inskränkta traditionella kvinnorollen, om vi pratar för deras egna bästa? Klarar de inte av att leva den livsstil mannen har, att vara självständig, inte tvingas livnära sig på någon annan?

Det har med den västerländska arrogansen att göra.
Om människor väljer att leva på ett annat sätt än våra normer så måste det vara för att de är tvingade. Någon annan förklaring vill man inte se.
Genom att stigmatisera "den inskränkta traditionella kvinnorollen" så skapar man själv mallar och normer för hur kvinnor ska vara och bete sig. Båda rollerna är uppskattade bland kvinnor. Apropå "eget bästa" så förtjänar det att nämnas att ohälsotalen bland tjejer slår nya rekord, mycket på grund av den press och stress studier och arbetsliv innebär.
Citera
2011-02-25, 15:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
När min mormor var ung, var det ingen som tvingade henne att vara hemmafru. Hon jobbade innan de skaffade barn, och då valde hon själv att vara hemma och ta hand om barn och hus medan morfar jobbade långa dagar för att försörja familjen. I nästan 20 år var hon "hemmafru". Nu i efterhand när hon börjar närma sig 90 år säger hon att de 20 åren var hennes lyckligaste i hennes liv. Det var ingen som tvingade henne till detta, och du gör det kapitala misstaget som många andra gör, att påstå att en hemmefru per automatik är tvingad till att vara just hemmafru. Varför? Tror du inte personer som tex min mormor hade en egen vilja? Det var aldrig tjafs om att mormor kände sig förtryckt i att hon tvingades leva på hennes man, och det var aldrig tjafs om att morfar tvingades äta någon annans tillagade mat heller. Debatten måste nyanseras. Det behöver inte vara tvång att leva efter traditionella könsroller, oavsett om du är man eller kvinna.
Jag vet inte vilken bild du har, men min bild är i alla fall att förr i tiden så sågs det som något man förväntade från sin kvinna, att hon skulle vara hemmafru. Om det nu förväntas så är det ju ganska så självklart att många ställer sig i det ledet då man rättar sig efter sociala normer.

Idag så får man fortfarande vara hemmafru, jag kan ju inte tvinga folk att leva efter någon viss livsstil. Men jag tycker det är synd att man inte lägger ner energi på att försöka utveckla och hitta sig själv än att hänge sig åt en enda livsuppgift. Jag tror kvinnor har precis lika stor potential som män att komma nån vart, men det kommer bara hända om det inte finns några som helst förväntningar på att dom ska leva på ett visst sätt.
Citera
2011-02-25, 15:17
  #10
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windandi
Okej så du utesluter en stor mängd kvinnor endast för att hon inte ska vara med och försörja familjen Vi lever i Sverige, det är inte vanligt längre att lönen som en person tjänar in räcker.

Så du ser det som "en plikt och skyldighet"? Var kommer denna plikt och skyldighet ifrån annat än från dig själv? Det är en fix idé som du har och som inte gäller inte alla. Ja det är jobbigt att alla inte delar din åsikt, särskilt inte kvinnorna själva.
Visst finns det kvinnor som har samma synsätt som dig. Men personligen tror jag att det är en viss typ av kvinnor (pengakåta kvinnor) och som samtidigt älskar bekvämligheten. För annars hade de haft ett riktigt jobb.
Kan du svara på min första fråga? Varför ska vi vilja vara en traditionell kvinna?

Jag vet inte om du missförstår mig medvetet, men det jag säger är att samhället idag ser ner på de traditionella könsrollerna och proffstyckande genusprofiler försöker med alla medel se könsrollerna som någon mannen håller fast vid enbart för att förtrycka kvinnan. Den som ser nyktert på frågan förstår väldigt snabbt att så inte är fallet. Varför män väljer en traditionell kvinna? Med största sannolikhet för han föredrar tryggheten i de klassiska könsrollerna, och för att han inte ser sig själv som någon modern lattéfarsa. Precis som en man och kvinna alltid gjort i alla tider när det kommer till val av partner letar mannen efter en kvinna som kan komplettera honom. Kvinnan gör samma sak. Den som vill ha en traditionell kvinna ska således inte flytta ihop med den moderna kvinnan och sedan försöka påtvinga henne en roll som traditionell hemmafru. Däremot ska sådana som Claes Borgesson och gänget hålla käften om att tröttnat på svenska kvinnor och istället åker till Ryssland och hämtar någon 20 år yngre hemmafru.
Citera
2011-02-25, 15:21
  #11
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Det är naturligtvis på sin plats att den vita mannen ställer krav på den vita kvinnan. Detta bör han också göra då rasblandning inte är en lämplig lösning vilket således exkluderar sk. hustruimport (undantaget närliggande länder). En notering i debatten är dock att vita kvinnor i hög mån både studerar och förvärvsarbetar vilket resulterar i att par med två vuxna i regel rör sig jämnt i den offentliga sfären med allt det ansvar det innebär samtidigt som den privata blir lidande. När mannen tar ett större ekonomiskt ansvar kan/bör kvinnan ta ett större husligt. I praktiken kan detta betyda att kvinnan går ner i arbetstid eller slutar arbeta helt, vilket då medföljer en försämring i ekonomin. Något som dagens moderna kosmopoliter inte vill behöva uppleva för att bevara eller stärka traditionella roller. Sluta skattefinansiera dagis och kvinnor kommer i högre mån hålla sig till barn och hem de första åren. Avskaffa kvotering och alla kostsamma, vedervärdiga jämställdshetsprojekt och belys en motpol till alla självförverkligande individualismtrender som tilltalar kvinnans lättpåverkade psyke och orsakar dekadens och kärnfamiljens fall. Återinför moral i samhället.
Citera
2011-02-25, 15:26
  #12
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windandi
Kan du svara på min första fråga? Varför ska vi vilja vara en traditionell kvinna?

Du är indoktrinerad att tro att du ska vilja "förverkliga" dig själv. Detta strider mot din naturliga roll men du är för upptagen med att fika på stan och diskutera Big Brother för att nå denna insikt. Istället dricker du dig redlös på krogen för att dämpa ångesten under ytan och du föraktar i smyg toffelmännen du offentligt hyllar. Du är lättpåverkad och känslostyrd, det är överhuvudtaget inte förvånande att du rabiat måste käfta emot vad som i en sund, vit civilisation skulle falla dig i smaken. Du måste följa strömmen, oavsett om det är under hammaren och skärans röda fana eller om det är under svastikan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback