Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-30, 03:45
  #13
Medlem
min 2månaders bebis drömde när hon var 1 månad ungefär(alltså inte utvecklat synen särskilt mkt). Undra vad hon drömde om , antagligen runda mjökvänliga mjuka tuttar..


För att tillägga något till den befintliga diskussionen kan jag nog instämma med talaren över mig, färger lär dom nog inte se. Döva människor tror jag dock kan höra ljud, jag träffa en skit tuff döv brud en gång som kunde läsa på läppar, både ord och fall man hade mörkt eller ljusare röst. Kan nog tänka mig att dom föreställer sig ljuden.
Citera
2011-03-30, 15:25
  #14
Medlem
En döv borde ju kunna höra sig själv prata när den tänker, som alla andra tänker. Då borde ju hjärnan kunna föreställa sig ljud.
Citera
2016-11-17, 10:29
  #15
Medlem
Skrämmande tanke! Man får faktiskt lite panik när man tänker på att vara både blind och döv! Och vill man få ännu mer panik kan man ju lägga till att vara förlamad från halsen och neråt samtidigt 😵 snacka om trauma! Att ligga som ett kolli och varken kunna höra eller se och samtidigt inte kunna röra på sig! Sen börjar det klia i ansiktet eftersom man inte känner om det kliar på resten av kroppen..... Man får sluta tänka på detta för annars blir man tokig!! Men man kan ju tänka på det dom ggr man gnäller om att man är förkyld el har ont någonstans på kroppen.... Man har det nog ganska bra ändå😀
Citera
2016-11-17, 15:10
  #16
Medlem
Jag vet mig ha läst någonstans att förmågan att se utvecklas under de första månaderna efter det man blivit född. Därefter finns inte längre möjligheten. Ett barn som fötts med defekta ögon har ingen nytta av en operation, om den inte utförs mycket snabbt efter födseln.
Citera
2017-08-24, 15:39
  #17
Medlem
dankoreliuss avatar
Här är en Youtube film med en man som är blind från födseln som beskriver sina drömmar.
https://www.youtube.com/watch?v=XpUW9pm9wxs
I hans kanal får man en ganska bra inblick i hur han "ser" på världen
https://www.youtube.com/channel/UCld...XgAYRE83WJOPCw
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback