• 1
  • 2
2011-02-23, 19:12
Medlem
suqas avatar
Är det någon som har en steg för steg guide? Gärna med bilder. Har sökt igenom i princip hela nätet utan att hitta något vettigt.

Sen undrar jag också ifall någon har numret till någon av SAAB's ingenjörer som var med och designade motorutrymmet för han ska ha en jävla utskällning. Precis ALLT sitter så jävla dåligt som det bara kan, ALLT.

Hoppas SAAB går i konkurs, dom kan ändå inte bygga bilar ordentligt, jag menar: Man kan inte ens byta kol utan att lossa på hälften av sakerna i motorutrymmet.

EDIT: Ja, jag är jävligt förbannad
Citera
2011-02-23, 19:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suqa
Är det någon som har en steg för steg guide? Gärna med bilder. Har sökt igenom i princip hela nätet utan att hitta något vettigt.
Kolla efter haynes verkstadshandbok, vissa av dom finns som torrent.
Citat:
Sen undrar jag också ifall någon har numret till någon av SAAB's ingenjörer som var med och designade motorutrymmet för han ska ha en jävla utskällning. Precis ALLT sitter så jävla dåligt som det bara kan, ALLT.
Är det nåt fel med att man måste ha 7 leder på armen för att komma åt
Citera
2011-02-23, 19:52
Medlem
suqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kolla efter haynes verkstadshandbok, vissa av dom finns som torrent.
Är det nåt fel med att man måste ha 7 leder på armen för att komma åt
Tack för tipset. Hittade en till SAAB 9000, finns nog vissa likheter.

Problemet är egentligen mer specifikt hur jag flyttar på remspännaren så att jag kommer åt den övre insektsskruven till generatorn.
Citera
2011-02-23, 19:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
insektsskruven
Hahaha "insex" stavas det
http://sv.wikipedia.org/wiki/Insexnyckel

Kanske kan hitta nåt nyttigt på http://forum.saabturboclub.com/index.php
Citera
2011-02-23, 21:03
Medlem
Rubber.ducks avatar
Citat:

Hoppas SAAB går i konkurs, dom kan ändå inte bygga bilar ordentligt, jag menar: Man kan inte ens byta kol utan att lossa på hälften av sakerna i motorutrymmet.

EDIT: Ja, jag är jävligt förbannad
Om Saab går i konkurs enligt din önskan, blir det då enklare för dig att byta generatorn?
Citera
2011-02-23, 21:04
Medlem
både saab 900 och 9000 är dem värsta bilarna som finns, usch för dem o saab ska fan inte gå ner i marken!
Citera
2011-02-23, 21:14
Medlem
Globazs avatar
Citat:
Tack för tipset. Hittade en till SAAB 9000, finns nog vissa likheter.

Problemet är egentligen mer specifikt hur jag flyttar på remspännaren så att jag kommer åt den övre insektsskruven till generatorn.

Har för mig att man stoppade ner ett dragskaft i en skåra på remspännaren och sen drog den i mot sig. Sen så kunde man låsa fast den med en 8mm borr eller liknade genom att stoppa in den i ett hål på sidan av spännaren.

Var längesen jag har gjort det där själv så det är risk att jag kan ha blandat ihop det med en annan bil.
Citera
2011-02-23, 22:49
Medlem
suqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globaz
Har för mig att man stoppade ner ett dragskaft i en skåra på remspännaren och sen drog den i mot sig. Sen så kunde man låsa fast den med en 8mm borr eller liknade genom att stoppa in den i ett hål på sidan av spännaren.

Var längesen jag har gjort det där själv så det är risk att jag kan ha blandat ihop det med en annan bil.
Det låter vettigt för jag har läst det på andra ställen också. Dock så kan man inte få ner ett dragskaft/spärrskaft där på något vis eftersom att det är ca. 2cm att spela på mellan hjulen och skärmplåten.

Jag kommer nu åt den sista (översta) insex-skruven till generatorfästet men har jävligt lite att dra på (så klart, det är en SAAB). Drog sönder mitt lilla spärrskaft när jag försökte få bort den (förlängde), så imorgon får jag testa med en vanlig insex-nyckel och förlänga den.

Problemet blir ju dock att få tillbaka remmen eftersom att jag fick loss den genom att lossa på ett remhjul (hittade inte något sätt att slaka remmen).

Citat:
Ursprungligen postat av Rubber.duck
Om Saab går i konkurs enligt din önskan, blir det då enklare för dig att byta generatorn?
Jag har lugnat ned mig en aning nu
Citera
2011-02-24, 03:28
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
...Drog sönder mitt lilla spärrskaft när jag försökte få bort den (förlängde), så imorgon får jag testa med en vanlig insex-nyckel och förlänga den...
Det där är standardfelet vid hanterandet av spärrskaft: Man ska aldrig använda spärrskaftet, med dess ömtåliga mekanism, för att dra loss en skruv som sitter fast mer än vanligt och definitivt inte använda förlängare: rrrapp, säger det och spärrskaftet blir bara skrot efteråt.
Annars håller jag med om att SAAB är bland de mest svårmeckade bilar som man kan hitta.
Citera
2011-02-24, 14:33
Medlem
suqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Det där är standardfelet vid hanterandet av spärrskaft: Man ska aldrig använda spärrskaftet, med dess ömtåliga mekanism, för att dra loss en skruv som sitter fast mer än vanligt och definitivt inte använda förlängare: rrrapp, säger det och spärrskaftet blir bara skrot efteråt.
Annars håller jag med om att SAAB är bland de mest svårmeckade bilar som man kan hitta.
Brydde mig inte direkt ifall det gick sönder utan jag räknade mer eller mindre med det

Någon som kan beskriva hur man släpper på remspännaren? Blir förhoppningsvis återmontering av allt ikväll ifall jag lyckas få loss den där jävla skruven.
Citera
2011-02-24, 14:50
Medlem
Citat:
Brydde mig inte direkt ifall det gick sönder utan jag räknade mer eller mindre med det

Någon som kan beskriva hur man släpper på remspännaren? Blir förhoppningsvis återmontering av allt ikväll ifall jag lyckas få loss den där jävla skruven.

Vad jag vill minnas så spelar mellanrummet mellan motor/innerskärm ingen roll för spännarens hål sitter åt andra hållet.

Gjorde en bild åt dig:
http://oi51.tinypic.com/flahko.jpg

1: Stoppa in en 1/2" förlängare i hålet där och antingen bänd med handkraft eller ta hjälp med dragskaft/spärrkskaft.

2. Stoppa in en 5mm eller 6mm borr då hålen möts så kan du haka på remmen, då det är gjort släpper du på spännaren så spänningen släpper på borren och tar bort denna, klart.

Lycka till.
Citera
2011-02-24, 15:35
Medlem
suqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av or99
Vad jag vill minnas så spelar mellanrummet mellan motor/innerskärm ingen roll för spännarens hål sitter åt andra hållet.

Gjorde en bild åt dig:
http://oi51.tinypic.com/flahko.jpg

1: Stoppa in en 1/2" förlängare i hålet där och antingen bänd med handkraft eller ta hjälp med dragskaft/spärrkskaft.

2. Stoppa in en 5mm eller 6mm borr då hålen möts så kan du haka på remmen, då det är gjort släpper du på spännaren så spänningen släpper på borren och tar bort denna, klart.

Lycka till.
Tusen tack! Uppskattas verkligen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här