Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-23, 16:50
  #1
Medlem
Som i trådnamnet, fast jag pratar förstås om statisk elekticitet.

Köpte soffjäveln på rea på Jysk när jag flyttade hemifrån för 2,5k kr och jag blir tamefan galen på den. Finns det inget sätt att göra så att jag inte får en stöt när jag tar på mig headsetet/tar i mobilladdaren/diskbänken efter jag suttit i den?

Enda som hjälper nu är om jag sitter naken, men det börjar kännas lite knepigt.

Någon som har något tips? Jorda soffan?
Citera
2011-02-23, 16:52
  #2
Medlem
troligens avatar
Hahaha! Köp en ny bara, du kommer må så mycket bättre psykist och fysiskt! Låt plånboken lida en månad, kan va värt de..
Citera
2011-02-23, 16:56
  #3
Medlem
Facetubes avatar
Koppla in varsin kabel till soffans ben och dra ut dem genom fönstret ut till marken så blir soffan jordad.
Citera
2011-02-23, 17:01
  #4
Medlem
Snurrens avatar
Gummitassar?
Citera
2011-02-23, 17:07
  #5
Medlem
troligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Gummitassar?

Ack så naiv
Citera
2011-02-23, 17:33
  #6
Medlem
Asgarvads avatar
Spruta soffyget med Fébrèze eller något annat antistatiskt medel. Det kan funka med att blanda vatten och vanligt tvättsköljmedel, som har antistatiska egenskaper, och spraya på med en blomspruta.
I länken nedan hittar du flera recept på det temat.
http://www.instructables.com/id/Homemade-Febreeze/
Citera
2011-02-23, 17:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Spruta soffyget med Fébrèze eller något annat antistatiskt medel. Det kan funka med att blanda vatten och vanligt tvättsköljmedel, som har antistatiska egenskaper, och spraya på med en blomspruta.
I länken nedan hittar du flera recept på det temat.
http://www.instructables.com/id/Homemade-Febreeze/

Tack så mycket, ska läsa lite mer om det
Citera
2011-02-23, 18:29
  #8
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligen
Ack så naiv

Jag gick i skola med nålfiltsmatta. Man fick en stöt varje gång man tog tag i en dörr!!! Men hade man gummistövlar så gick det bra. Gummi jordar, läs på om blixtnedslag. För all del, vi lärde oss att sätta nyckeln mot dörren först så slapp man stöten, men du vill nog inte gå omkring med en nyckeln i handen varje gång du ska sätta dig i soffan.
Citera
2011-02-26, 01:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag gick i skola med nålfiltsmatta. Man fick en stöt varje gång man tog tag i en dörr!!! Men hade man gummistövlar så gick det bra. Gummi jordar, läs på om blixtnedslag. För all del, vi lärde oss att sätta nyckeln mot dörren först så slapp man stöten, men du vill nog inte gå omkring med en nyckeln i handen varje gång du ska sätta dig i soffan.
Om gummi jordar, betyder det inte att det leder ström? Isf borde man ju få ström i sig om man tar i en vanlig gummikabel. Mer rätt att säga är väl att stövlarna isolerar. När du går med dina sockor på nålfiltsmattan drar du ju på dig ett överskott av elektroner som du sedan laddar ur dig på handtaget.

Gummi isolerar. Dessutom har inte däcken i sig så mycket att göra med att du är åskskyddad i en bil, utan att bilen skapar en faradaybur. Åskan har ju redan färdats antal meter genom luften som har ett ganska stort elektriskt motstånd. Känns inte som att en decimeter gummi svarar så mycket mot det. Läs på om blixtnedslag.
Citat:
Ursprungligen postat av Facetube
Koppla in varsin kabel till soffans ben och dra ut dem genom fönstret ut till marken så blir soffan jordad.
Eller kanske bara till närmaste element (y)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback