2011-02-22, 13:50
Medlem
Benyameans avatar
Nu är det så att jag hos svärföräldrarna ska laga mat om några timmar och de har önskat att jag ska göra franska rårakor med "något" till. Rakorna är inga problem, men jag hittade två påsar älgkött märkta "biff" och vet inte riktigt hur/vad jag ska göra med dem. Jag har stekt biff på älg förut så jag vet hur det går till (att inte riktigt genomsteka osv) men det är ju liksom redan gjort. Tips på marinad, eller något annat göra med köttet mottages tacksamt.
Citera
2011-02-22, 14:04
Medlem
Rosens Rauks avatar
Om köttet är mörat så ska det inte vara några problem, annars rekommenderar jag dig att snabbt som sjutton lägga köttet i marinad. Omörat vilt blir legendariskt segt i fel händer...

Lycka till/RR
Citera
2011-02-22, 14:07
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosens Rauk
Om köttet är mörat så ska det inte vara några problem, annars rekommenderar jag dig att snabbt som sjutton lägga köttet i marinad. Omörat vilt blir legendariskt segt i fel händer...

Lycka till/RR

Och hur tar jag reda på det?
Citera
2011-02-22, 14:27
Medlem
Stoolers avatar
Älgkött är ju väldigt fettfritt och har långa fibrer så "älgbiff" blir ju nästan alltid segt. En marinad är givetvis det bästa isf, köttet kan knappast ligga för länge i marinad och även om den marinerats innan frysning (vilket jag tror är tveksamt) så är det inga bekymmer att slänga den i marinad igen.

TS bekymmer blir nog bara tid! Älgkött bör marineras minst ett dygn för att bli riktigt bra. Basen bör vara vin, färsk juice eller något annat som innehåller syra som kan möra köttet.

Det finns 2 andra varianter tycker jag, om köttstycket är helt (som en stek) så är en schysst älgstek att föredra. det finns massor av recept på internet som funkar, min rek är att linda in steken i bacon eller fläsk innan den skall in i ugnen. Det tillför det fett som älgköttet behöver och steken behöver inte ösas under stekning.

Det andra är att göra en gryta/ragu på köttet. Tärna köttet och stek upp det tillsammans med tärnat bacon, en hackad lök, ett par klyftor krossad vitlök samt kryddor. Tillsätt buljong när allt är brynt och låt puttra under lock i 45 min. Sedan tillsätter du ett par matskedar Sv Vinbärssaft eller gelé samt grädde och lite persilja. Låt koka upp och reda till sig...servera med rakorna och rårörda lingon!

Bon appetit!
Citera
2011-02-22, 16:01
Medlem
christerys avatar
Tjärknul är väl ganska gott. Köttsoppa brukar jag koka ihop, men inte på finare bitar. Grilla är inte nån höjdare om du inte typ lindar med bacon eller nåt, blir ganska torrt annars.

Klart du skall ha kvar viltsmaken + lite enbär vid tillagning och sen lingon till. Är det älg, skall det smaka älg.
Citera
2011-02-22, 16:29
Medlem
dePauls avatar
Älgbiff blir varken torr eller trådig även utan marinering om man lagar den korrekt.

1. Ta ut köttet i god tid så att det blir tempererat samt skär det i 2-3 cm tjocka skivor tvärs över
2. Ta fram en Gladpackfolie och riv av en bit
3. Placera i omgångar en köttbit på en halvan av folien och vik över den andra
4. Banka ut den försiktigt eller tryck ut med handflatan till en tjocklek på ca 1 - 1½ cm samt salta och peppra med nymalen peppar
5. Halstra hastigt i panna på god värme i 3 minuter på ena sidan och 2 på den andra. Använd en blandning av smör och neutral matolja. Stek inte alla bitarna på en gång eftersom värmen kan gå ned i pannan och biffarna börjar koka i stället. Det vill vi undvika
6. Ta sedan upp köttet och låt det vila i några minuter i folie
7. Smaka av igen och servera

Det går dessutom att bräsera köttbitarna men då får man inte köra så länge i panna. 1½ minut på ena sidan och 2 på andra sidan räcker. Själva bräseringen bör inte ta längre tid än ca 2½ minut. Oftast kör man med sky eller viltsås.

Poängen är att köttet förblir rosa på insidan. Missar man tiden eller tempen så blir resultatet (självklart) en skosuleliknande och torr köttbit. Hellre undertillaga än att dra över på tiden!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in