Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2013-03-17, 16:56
  #73
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Vilken jävla idé!

Vill också döda djur med armborst, ett medeltida.

Man ser ju på film att de dör som flugor med en fullträff, och då borde det ju funka på riktigt också, eller är jag FPS-skadad?

Ett modernt armborst för jakt med en tung jaktpil har väl ungefär samma anslagsenergi som en jaktgevär så rent tekniskt ska det väl inte vara några problem.
Finns gott om bilder på internet med folk som fällt grizzlybjörn, flodhäst, bufflar, riktigt grova vildsvin osv med armborst så älg ska nog inte vara några större problem.
Citera
2013-03-18, 23:13
  #74
Medlem
N-dawgs avatar
hur går det för hedino då? prickat några djur från kamoflagenätet??

en "kort" berättelse från det personliga arkivet för att få fart på dig! ta den för vad den är

jag sköt en del båge för ett antal år sedan, min granne var amerikan och hadde fällt det ena och det andra med båge under sitt liv, buffeljakt pratades det endel om men på den tiden han visade mig hur det gick till stod han oftast på tomten i villaområdet och sköt på sin övningstavla eller på en stor säck med hö i och spraymålade småfåglar på..

jag var där ofta under en sommar som 12-13 åring och tittade på när han sköt, han var ju gammal då och inte så obekväm med att ha mig med, jag fick provskjuta lite ibland, jag fick en gammal läderbit i present att ha mellan fingertopparna och bågsträngen för att inte skada händerna och efter ett par veckor stod jag hemma på parkeringen och täljde en båge av en torr gammal golvlist och vässade pilar av smala trästavar från skolslöjdens samling, frälst vid tanken på att jaga med båge

grannen såg min entusiasm, bågen jag gjort sög och pilarna gick ju av men jag var glad att få vara med och skjuta.
jag hadde "stylat" bågen lite, lindat lite tyg runt handtaget och monterat en bit kork på strängen som sikte för det hadde grannen på sin båge. för övrigt så var jag nog då inne på båge nummer 4 eller 5, golvlister/sockellister är inte tänkta att fungera som pilbågar, dom ska sitta i kanten mellan golv och vägg hemma utan att böjas speciellt mycket, som ni vet.

en kväll när jag gick förbi hans hus och han var ute och tränadefick han syn på mig och ropade han in mig på tomten, han var lite högtidlig och hemlighetsfull och hörde ansvarsfullt efter om jag var försiktig när jag tränade, så jag inte sköt ut från tomten, så jag alltid ställde min pricktavla mot en solid vägg så ingen skulle bli skadad.
Efter att ha fått någolunda myndiga svar på sina frågor gick han in i sitt förråd och tog fram ett i tyg packat paket, till min glädje och förvåning fick jag en riktig båge och en knippe fina pilar i presentav min trevliga granngubbe.

det var ingen mega värsting super duper trippel ultra.

men det var en 3 delad recurve båge med 2 olika hårdheter på fiberdelarna så den gick från ca 20 till 50 pounds beroende på sammansättningen.

Jag sköt så ofta jag kunde, skramlade till och med ihop pengar till några egna riktiga jaktpilar med 3 vassa hullingar i spetsen som alldrig blev köpta för killen i butiken vägrade sälja dom till mig.

efter några veckor kunde jag tillochmed dra upp och sjuta av med 50 pounds sammansättningen, något jag för övrigt mins att kompisarna som ville prova inte klarade av till min en 12-13 årings stolta förnöjsamhet.


i slutet av den sommaren så var familjens tomt urvuxen och då för liten för att skjuta på, jag sprang istället runt i skogen utanför tomten och sköt på mörkna stubbar och på lite bråte jag dragit ut i skogen från garaget.

i min värld bodde jag säkert i skogen och levde på det jag jagade a'la vildsvinsjägaren John Rambo själv..
medan de som passerade tyckte jag var en småtjock 12 åring med en livsfarlig båge som var ute och lekte för sent om kvällarna och säkerligen hadde ytterst oansvariga föräldrar.

en kväll när jag var ute och tränade kom jag upp på en höjd, jag mins det väldigt tydligt, en mörk disig sommarkväll och hur jag i fullt fokus såg mitt byte där bara ett 10 tal meter framför mig

en oskyldig hare.


jag hade lagt ann pilen redan innan jag såg haren, bara spänna sikta och pricka kvar innan jag var fullfjädrad jägare.

jag spände upp och siktade bara i någon sekund, det var inget att finjustera på tyckte jag, mitt i prick skulle jag lätt ta han, så släppte jag av och såg pilen vobbla iväg för att räta upp sig inför träff.

haren var blickstilla tills pilen såg ut att vara bara centimetrarna från träff, han ryckte till och skulle fly så jag missade huvudet, istället gick pilen genom nackskinnet på den lille krabaten och satte sig på sniskan i backen bakom haren med haren fortfarande fast på pilen.

han sparkade med bakbenen, pilen sviktade och han kom runt pilen ett varv, fortfarande spetsad.
det fanns bara en sak att göra för att få någon rätta i saken och det var att skuta av igen.


hadde det varit idag hadde jag nog haft en jaktkniv på mig eller tryckt en pil mellan ögonen på han med handkraft för att få det gjort, men nu tänkte jag inte så långt utan skulle sätta pilen på bågsträngen och sjuta han istället, lika bra det kanske men jag mins dom där sekunderna väldigt tydligt och inte med allt för mycket nöje, när han var död fick jag dra loss de 2 pilar som båda satt en bra bit ner i jorden under han vilket kändes lite barbariskt just då.
inte tog jag vara på han heller utan begravde han en bit ner i backen, torkade pilarna i gräset och gick hem.


nu har jag inte mycket till jakterfarenhet att komma med utöver detta utan håller mig till regelbundet fiske kombinerat med vanlig vindskyddscamping med öl framför en brasa med vännerna men jag ångrar verkligen inte erfarenheten jag fick den dagen, det enda jag ångrar är att jag inte kunde ta vara på bytet.

de gånger jag tänker på vad jag skulle ta mig till om tillexempel infrastrukturen skulle kollapsa och/eller den lokala dagvaruhandeln skulle plundras och/eller slå igen, vilket inte alls är en orimlig tanke att tänka, så känner jag att jag kan luta mig tillbaka på pilbågen i viss mån, precis som på fiskespöt och äppelträdet.



lååångt blev det, hoppas det blev läsvärt och som sagt det är en sporre till er som vill pila lite på ett eller annat sett! bågen är ett klassiskt vapen och kommer alltid gå att tillverka utan speciellt mycket ansträngning vilket tillsammans med sin skapliga räckvidd och mångsidighet ger ett enligt mig ganska bra betyg för ett vapen.

de som vill hata och typ kommer släppa ut lite minkar för att kompensera min ondska och tycker jag är hemska kan göra det, jag väntar här med bågen om minkarna inte hinner frysa ihjäl på vägen hit
Citera
2018-11-01, 19:14
  #75
Medlem
https://www.nelsonstar.com/news/deer...investigation/
Citera
2018-11-02, 23:36
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
https://www.nelsonstar.com/news/deer...investigation/


snygg necro
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback