Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-21, 23:41
Medlem
Emptyhandeds avatar
Jag har ätit Sertralin i ungefär en vecka nu och först idag började jag känna av att mitt sexliv inte fungerar som det ska. Jag har fortfarande en enorm sexlust men jag känner ingenting när jag knullar, jag har dessutom extremt svårt att komma, vilket jag aldrig någonsin haft problem med tidigare. Fram tills nu har jag ätit en halv tablett om dagen men imorgon ska jag börja med en hel. Kommer det fortsätta att vara såhär under den tiden jag äter Sertralin? Om så är fallet funderar jag på att lägga av redan nu.
Citera
2011-02-21, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emptyhanded
Jag har ätit Sertralin i ungefär en vecka nu och först idag började jag känna av att mitt sexliv inte fungerar som det ska. Jag har fortfarande en enorm sexlust men jag känner ingenting när jag knullar, jag har dessutom extremt svårt att komma, vilket jag aldrig någonsin haft problem med tidigare. Fram tills nu har jag ätit en halv tablett om dagen men imorgon ska jag börja med en hel. Kommer det fortsätta att vara såhär under den tiden jag äter Sertralin? Om så är fallet funderar jag på att lägga av redan nu.

Detta kan bli ett problem. En av mina bästa polare har käkat sertralin i 4 år nu tror jag.

Han har berättat för mig att hans sexlust i princip är helt borta.
Citera
2011-02-21, 23:47
Bannlyst
Det kommer att fortsätta vara så...BYT medicin. Jag har ett par bra förslag: Mirtazapin eller ännu bättre Valdoxan (då kommer stålet att återvända)

Länk till Valdoxan http://ragnevi.blogspot.com/2009/03/batteribyte-i-den-biologiska-klockan.html
Senast redigerad av Stoi! 2011-02-21 kl. 23:58. Anledning: en länk
Citera
2011-02-21, 23:49
Medlem
Citat:

Det finns andra liknade mediciner som har samma effekt men andra biverkningar! så prata med läkaren så kanske du får pröva några andra piller! sertralin har tyvärr den bivekningen att man inte kan njuta av vissa saker! blockerar vissa ämnen i hjärnan!!
Citera
2011-02-21, 23:59
Medlem
Det suger. För min del försvann de flesta biverkningarna efter ca 3 månader. Svettningarna tog lite längre tid, ca 6 månader. Efter ca 9 månader kände jag att sexet funkade igen.

Snacka med din läkare men jag tycker att du ska ge det en chans. Tyvärr tar det ganska lång tid innan man märker av effekten av sertralin och perioden när man har massor med biverkningar utan effekt är ganska jobbig.
Citera
2011-02-22, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiskie
Det suger. För min del försvann de flesta biverkningarna efter ca 3 månader. Svettningarna tog lite längre tid, ca 6 månader. Efter ca 9 månader kände jag att sexet funkade igen.

Snacka med din läkare men jag tycker att du ska ge det en chans. Tyvärr tar det ganska lång tid innan man märker av effekten av sertralin och perioden när man har massor med biverkningar utan effekt är ganska jobbig.

Du har helt rätt! det jobbiga med denna typ av medicin är att det tar så jävla länge innan du får bra effekt jag har byt flera gånger och i bland ger jag upp helt! trodde när jag började att jag skulle märka stor skillnad efter några dagar! men det gjorda jag inte!!!!
Citera
2011-02-22, 00:10
Medlem
Emptyhandeds avatar
Usch vad ledsen jag blir, hade verkligen hopp när det gällde den här medicinen.
Citera
2011-02-22, 00:17
Medlem
Om du bara har ätit en vecka så betyder det ju ingenting! Biverkningar är ju som värst första månaden. Min sexlust är utmärkt, men första två veckorna var jag ett jävla vrak. Nu har jag ätit i tre månader och det funkar hur bra som helst för mig. Jag tycker du ska avvakta lite...
Citera
2011-02-22, 00:25
Bannlyst
Citat:
Usch vad ledsen jag blir, hade verkligen hopp när det gällde den här medicinen.

Bah misströsta inte, ty det finns ju alternativ... 65% (begge kön) får sexproblem. Det är själva seretonin nivån som gör det - därför kan det vara lämpligt att inte äta just SSRI - därför kommer Valdoxan som en stark kandidat (nej jag säljer inte läkemedel).
Citera
2011-02-22, 00:27
Medlem
Sexuella problem är vanliga för de flesta antidepressiva läkemedel. Jag har bl.a använt sertralin och fick svårt att få utlösning och minskad sexlust och det du beskriver (känner ingenting). Däremot påverkade det inte "ståndet".

Biverkningar är väldigt individuella. Jag äter fn bupropion vilket mer påverkar dopamin/noradrenalin systemet och ger inga sexuella biverkningar (möjligtvis ökad lust). De flesta depressionsläkemedel idag är SRI (serotoninåterupptagshämmare). SRI läkemedel har bättre effekt på kvinnor än på män. Oftast så är SRI (ibland kallade SSRI som betyder selektiva SRI, hursomhelst så är selektiviteten inte sann så SRI är bättre benämning) förstahandsvalet vid depression.

Problemet med Mirtazapin är att du kan få en kraftig viktuppgång. Det är viktigt att du är vaksam på viktproblem (jag gick upp från 67 till 82kg på 3 veckor).

Depression kan vara livshotande och symptomen (depression + biverkningar t.ex ångest)blir ofta värre de första 3 veckorna. Om biverkningar känns oacceptabla efter en månad så är det läge att byta. Hursomhelst, vissa biverkningar kanske man måste acceptera ifall det hjälper mot depressionen.

Det är inte säkert att läkaren vill ge dig bupropion direkt men (detta är individuellt) för mig så har bupropion varit det enda som hjälpt utan biverkningar (första veckorna smakade allt beskt, kunde även känna att energin i hjärnan tog slut). Numera så känner jag inte av några negativa biverkningar av Bupropion.

Ett väldigt bra ställe för information är
http://www.patientslikeme.com/

De biverkningar (som patienter som tar medicinerna och är medlemmar anger) som listas där stämmer mycket bättre (för mig) än t.ex fass.

Hoppas du hittar något som hjälper, var beredd på att testa olika varianter, pröva allt minst 3 veckor men om du inte mår bättre efter 4 veckor bör du byta.
Citera
2011-02-22, 00:36
Bannlyst
Citat:

droger är aldrig bra, även fast de kallas för mediciner... lärde du inte det från dina föräldrar?
Citera
2011-02-22, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
Bah misströsta inte, ty det finns ju alternativ... 65% (begge kön) får sexproblem. Det är själva seretonin nivån som gör det - därför kan det vara lämpligt att inte äta just SSRI - därför kommer Valdoxan som en stark kandidat (nej jag säljer inte läkemedel).

Stoi!
Har du några egna erfarenheter av Valdoxan. Jag hade ingen aning om att det fanns godkända melatonin läkemedel men jag vet att det funnits bra resultat i djurstudier. Är intresserad om du har några egna erfarenheter om hur effektivt det är och vilken biverkningsprofil det har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in