Sexuella problem är vanliga för de flesta antidepressiva läkemedel. Jag har bl.a använt sertralin och fick svårt att få utlösning och minskad sexlust och det du beskriver (känner ingenting). Däremot påverkade det inte "ståndet".
Biverkningar är väldigt individuella. Jag äter fn bupropion vilket mer påverkar dopamin/noradrenalin systemet och ger inga sexuella biverkningar (möjligtvis ökad lust). De flesta depressionsläkemedel idag är SRI (serotoninåterupptagshämmare). SRI läkemedel har bättre effekt på kvinnor än på män. Oftast så är SRI (ibland kallade SSRI som betyder selektiva SRI, hursomhelst så är selektiviteten inte sann så SRI är bättre benämning) förstahandsvalet vid depression.
Problemet med Mirtazapin är att du kan få en kraftig viktuppgång. Det är viktigt att du är vaksam på viktproblem (jag gick upp från 67 till 82kg på 3 veckor).
Depression kan vara livshotande och symptomen (depression + biverkningar t.ex ångest)blir ofta värre de första 3 veckorna. Om biverkningar känns oacceptabla efter en månad så är det läge att byta. Hursomhelst, vissa biverkningar kanske man måste acceptera ifall det hjälper mot depressionen.
Det är inte säkert att läkaren vill ge dig bupropion direkt men (detta är individuellt) för mig så har bupropion varit det enda som hjälpt utan biverkningar (första veckorna smakade allt beskt, kunde även känna att energin i hjärnan tog slut). Numera så känner jag inte av några negativa biverkningar av Bupropion.
Ett väldigt bra ställe för information är
http://www.patientslikeme.com/
De biverkningar (som patienter som tar medicinerna och är medlemmar anger) som listas där stämmer mycket bättre (för mig) än t.ex fass.
Hoppas du hittar något som hjälper, var beredd på att testa olika varianter, pröva allt minst 3 veckor men om du inte mår bättre efter 4 veckor bör du byta.