Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-21, 21:17
  #1
Medlem
Hej!
Jag är en person som aldrig har tagit droger. Jag är däremot sugen att testa någon tyngre drog eftersom de andra tilltalar mig inte direkt. Jag vill liksom testa en drog som ger mig ett riktigt bra minne, något som skiljer sig totalt från det normala, att man vidgar sina vyer liksom!

Just för tillfället väljer jag mellan ecstasy eller LSD. Jag skulle jättegärna vilja veta lite mer exakt vad som skiljer dessa droger åt. För vad jag har läst hallucinerar man på båda?

Om man vill ha ett riktigt schysst minne, vilken drog hade ni valt?
Citera
2011-02-21, 21:22
  #2
Medlem
Läs på mer om droger. Syra och E har absolut inget gemensamt.

EDIT: Missförstod din fråga. Jag fick för mig att du trodde att de två var lika..

Snabba fakta: E är inte någon hallucinogen, det är en partydrog, en centralstimulant. Ett piller som kan vara ett ihopkok av allt möjligt skit. Oftast mdma och något uppiggande, typ amfetamin.
LSD är en hallucinogen som inte ger så vidare mycket kroppsliga effekter utan det fuckar det perceptionella.
__________________
Senast redigerad av Holy-Judgment 2011-02-21 kl. 21:26.
Citera
2011-02-21, 21:23
  #3
Medlem
topsids avatar
Det är en extremt stor skillnad mellan dessa substanser. Det är tillochmed så stor skillnad att det skulle bli riktigt överdrivet jobbigt att dra upp alla skillnader. Du får helt enkelt börja med att läsa om en av substanserna tills du förstår hur den funkar och verkar för att sedan läsa om den andra. Efter du har gjort det så borde det stå klart för dig vilka skillnaderna är.

Erowid är en bra sida med fruktansvärt mycket att läsa på.

Ecstasy(MDMA):
http://www.erowid.org/chemicals/mdma/mdma.shtml

LSD:
http://www.erowid.org/chemicals/lsd/lsd.shtml
Citera
2011-02-21, 21:28
  #4
Medlem
singularitets avatar
Det svamp och E har gemensamt är en hysterisk eufori om settingen är den rätta. LSD påminner ju kraftigt om svamp så där har du nog en likhet ändå.
Citera
2011-02-21, 21:29
  #5
Avstängd
Kekambass avatar
LSD är en tryptamin, tryptaminer är ett samlingsnamn för en familj av hallucinogener. Dessa verkar genom att binda på signalsubstansen serotonins receptorer och på så sätt beröva hjärnan från sinnesintryck. Det är då hjärnan får fylla i för saknad information -> hallucinationer.

Ecstasy är piller innehållandes MDMA, MDMA är en amfetamin, alltså en centralstimulant. Vid hög konsumering av MDMA bildas en tillräcklig mängd MDA i levern vilket är en metabolit av MDMA som är en hallucinogen.
MDMA frigör serotonin och en liten mängd dopamin. Serotonin gör så att du känner dig lycklig, utsöndras även innan du somnar för att göra dig lugn och harmonisk. Dopamin frigörs bla av alkohol och god mat. En dopaminfrigöring sker varje gång du känner att du mår bra, som vid rökning, godisätande och när man är mätt.

Hoppas det här hjälpte.

EDIT: Vore ju kul om någon kunde visa att dem faktiskt hade den kuskap dem utger sig för att ha istället för att ropa ut att dem vet skillnaderna och att man bör "läsa på". Det är inte så lätt att få tag på ordentlig information när man inte ens kan grunderna.
__________________
Senast redigerad av Kekambas 2011-02-21 kl. 21:32.
Citera
2011-02-21, 21:32
  #6
Medlem
HGichTs avatar
LSD är en underbar drog... Med rätt förutsättningar. Läs på mer om båda så det inte slutar i katastrof
Citera
2011-02-21, 21:41
  #7
Medlem
mightyscoops avatar
Jag tror att E skulle vara bäst för dig att börja med. Sen tar du syra också
Om du vill vidga dina vyer vill säga.
Citera
2011-02-21, 21:42
  #8
Medlem
Tack så mycket för svaren!

Men om jag vill få ett riktigt schysst minne vilken av dessa droger skulle ni rekommendera? Personligen verkar det ju helballt att få hallucinera lite, så vidare man inte få cpiga hallucinationer...
Citera
2011-02-21, 21:43
  #9
Medlem
Om du inte har hållit på med droger förr så tycker i alla fall jag att du ska ta det lugnt med lsd. Det finns droger, och så finns det lsd. Jag provat de flesta olika sorters droger som finns men ingenting liknar lsd enligt mej. Lsd är nog den enda drog som du inte kan beskriva för en annan människa hur den fungerar. Men en väldigt intressant upplevelse om du är öppen.
Citera
2011-02-21, 21:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mightyscoop
Jag tror att E skulle vara bäst för dig att börja med. Sen tar du syra också
Om du vill vidga dina vyer vill säga.


Varför skulle E vara bäst för mig till en början?
Citera
2011-02-21, 21:46
  #11
Medlem
Asgarvars avatar
(Här nedan följer mina subjektiva uppfattning)
När det gäller förändring av ens livssyn så har LSD och MDMA något gemensamt, men inte på samma sätt. MDMA ger en hint på vad äkta lycka är och öppnar upp ens empatiska förmåga permanent. LSD öppnar upp ens medvetande för nya saker och skapar också en nyfikenhet för det oförklarliga, andliga och det psykologiska. Men trots det så har dessa två substanser fundamentala skillnader och man tar dem för helt olika anledningar. På ett sätt är de motsatser men samtidigt inte. MDMA är något man främst tar för att förstärka det sociala och som en slags "leksak". LSD tar man främst för förstärka en själv och är mer terapeutisk än en slags "leksak".

Mitt förslag är att du prövar båda, i två helt olika sammanhang, för att själv märka skillnaden. Men ta dessa i deras RÄTTA sammanhang, annars kanske du får helt fel uppfattning av dem båda. Dock så är MDMA nästan alltid kul
Citera
2011-02-21, 21:59
  #12
Medlem
knuzlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
LSD är en tryptamin, tryptaminer är ett samlingsnamn för en familj av hallucinogener. Dessa verkar genom att binda på signalsubstansen serotonins receptorer och på så sätt beröva hjärnan från sinnesintryck. Det är då hjärnan får fylla i för saknad information -> hallucinationer.

Ecstasy är piller innehållandes MDMA, MDMA är en amfetamin, alltså en centralstimulant. Vid hög konsumering av MDMA bildas en tillräcklig mängd MDA i levern vilket är en metabolit av MDMA som är en hallucinogen.
MDMA frigör serotonin och en liten mängd dopamin. Serotonin gör så att du känner dig lycklig, utsöndras även innan du somnar för att göra dig lugn och harmonisk. Dopamin frigörs bla av alkohol och god mat. En dopaminfrigöring sker varje gång du känner att du mår bra, som vid rökning, godisätande och när man är mätt.

Hoppas det här hjälpte.

EDIT: Vore ju kul om någon kunde visa att dem faktiskt hade den kuskap dem utger sig för att ha istället för att ropa ut att dem vet skillnaderna och att man bör "läsa på". Det är inte så lätt att få tag på ordentlig information när man inte ens kan grunderna.

Ett par detaljer: Även om LSD ibland lite slarvigt klassas som en tryptamin är det egentligen felaktigt. Liksom MDMA frigör även LSD dopamin. Jag skulle inte gärna använda ordet berövas, de serotonerga hallucinogenerna påminner så mycket serotonin, som för övrigt också är en tryptamin, att de helt enkelt ersätter signalsubstansen i fråga och förvrider intrycken.

Citat:
Ursprungligen postat av knullduva

Men om jag vill få ett riktigt schysst minne vilken av dessa droger skulle ni rekommendera?

En kombination.
__________________
Senast redigerad av knuzla 2011-02-21 kl. 22:13.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback