Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-08-30, 17:11
  #1
Medlem
Carradines avatar
Ja som det står i rubriken, såg en bild på mig i profil och märkte att jag hade en enorm gamnacka och rätt dålig hållning, kan ni rekommendera några träningsmoment för att förbättra hållningen och bli av med gamnacken?
Citera
2004-08-30, 19:06
  #2
Medlem
För analysens skull kan du ställa dig med ryggen mot en vägg, hälarna mot väggen och så rak du förmår. Justera sedan kroppställningen tills bakdelen av huvudet nuddar väggen och det känns bekvämt.

DEN hållningen skall du eftersträva.
Citera
2004-08-30, 19:20
  #3
Medlem
fattonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Ja som det står i rubriken, såg en bild på mig i profil och märkte att jag hade en enorm gamnacka och rätt dålig hållning, kan ni rekommendera några träningsmoment för att förbättra hållningen och bli av med gamnacken?

jag har samma problem

ställer jag mig mot en vägg och försöker stå så rakt som möjligt så blir jag snabbt trött. Min hållning är kass helt enkelt..
Citera
2004-08-30, 20:12
  #4
Medlem
vgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Ja som det står i rubriken, såg en bild på mig i profil och märkte att jag hade en enorm gamnacka och rätt dålig hållning, kan ni rekommendera några träningsmoment för att förbättra hållningen och bli av med gamnacken?

Dålig hållning sitter ofta i höfterna och nedre magmusklerna. Om höften har fel vinkel så hamnar ju allt ovanför snett. Allt balanserar ju på höften. Specifikt så är höften lutande framåt-uppåt. Antag att strecket nedan är din höft sedd från sidan. Framåt är åt höger:

/

Med den lutningen så blir det gamnacke. Du ska ha höften mer så här:
|

Sedan gäller det att sträcka ut magmusklerna på framsidan, precis ovanför höfterna, när du går och står. Då rätar hela kroppen upp sig och axlar och nacke hamnar automatiskt rätt.
Citera
2004-08-30, 20:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vger
Dålig hållning sitter ofta i höfterna och nedre magmusklerna. Om höften har fel vinkel så hamnar ju allt ovanför snett. Allt balanserar ju på höften. Specifikt så är höften lutande framåt-uppåt. Antag att strecket nedan är din höft sedd från sidan. Framåt är åt höger:

/

Med den lutningen så blir det gamnacke. Du ska ha höften mer så här:
|

Sedan gäller det att sträcka ut magmusklerna på framsidan, precis ovanför höfterna, när du går och står. Då rätar hela kroppen upp sig och axlar och nacke hamnar automatiskt rätt.
Instämmer till fullo med vger.

Jag hade samma problem. Fick god hjälp av en osteopat. (samma som kiropraktor tror jag, hade blivit rekommenderad honom av en arbetskamrat).
Han vevade hit och dit på skelettet, sedan förklarade han att några ländkotor var "låsta" med påföljd att jag knappast hade någon svank. Varpå ha lossade dem. Det knakade i hela rummet med det gjorde inte ont.

Sedan dess har jag återfått svanken och förmår stå upprätt länge nog att lyssna på ett föredrag, typ. Tidigare blev jag så trött att jag satte mig på huk.

Vet inte om det hjälper dig. Men jag har dragit slutsatsen att ibland hjälper inte träning, skelettet kan ha blivit felbelastat och då måste andra åtgärder till.
Citera
2004-08-31, 10:18
  #6
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Ja som det står i rubriken, såg en bild på mig i profil och märkte att jag hade en enorm gamnacka och rätt dålig hållning, kan ni rekommendera några träningsmoment för att förbättra hållningen och bli av med gamnacken?

Du jobbar i IT branschen va?
Citera
2004-08-31, 10:45
  #7
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
Du jobbar i IT branschen va?

Det räcker ju med att ha ett kontorsjobb, att ha en dator på arbetsrummet, så är man i riskzonen...
Citera
2004-08-31, 11:39
  #8
Medlem
Far sa alltid:
-"Sträck på dig pöjk!"
Detta åtföljdes av ett slag med handflatan i bakhuvudet.
Fungerade alldeles utmärkt för både mig och min bror.
Citera
2004-08-31, 12:02
  #9
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
Du jobbar i IT branschen va?
HAHA! Nej faktiskt inte, däremot sitter man mycket hemma och på jobbet sitter man med dålig ställning nästan hela tiden.

Ni andra tack så mycket för tipsen, jag hittade själv några tips mot dålig hållning som jag kommer dela med mig av.


Rygglyft:
Ligg på mage med armarna utmed sidorna och lyft bröstkorgen till maxläge över golvet utan att det gör ont.
Sänk igen och upprepa 15 gånger.
Blicken mot golvet hela tiden.

Benlyft:
Ställ dig på alla fyra med armbågar och knän i golvet.
Svanka inte, lyft ena benet i sidled mot taket.
Om du känner dig som en pissande hund så gör du rätt.
Upprepa 15 gånger och ta sen nästa ben.

Sit-ups:
Ligg på rygg med böjda knän, händerna korsade över bröstet och fötterna i golvet.
Spänn magen, dra ihop den genom att lyfta ryggen och skuldrorna så långt du kan utan att lyfta svanken.
Ned på rygg igen och upprepa 15 gånger.

Vila 1 minut och upprepa allt 2 gånger.
Citera
2009-08-26, 01:29
  #10
Medlem
BUMPELIBUMP


är det inte bröstmusklerna som typ drar ihop sig om man sitter i den "dåliga hållningen" länge?
Citera
2009-08-26, 10:24
  #11
Medlem
Här är bilder och fakta hur man får bra hållning. Faktiskt fått mycket bättre sen jag läste detta.

http://scoobysworkshop.com/posture.htm

Oj, såg att tråden var asgammal nu. :/
Citera
2009-08-27, 01:38
  #12
Medlem
stencils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Här är bilder och fakta hur man får bra hållning. Faktiskt fått mycket bättre sen jag läste detta.

http://scoobysworkshop.com/posture.htm

Oj, såg att tråden var asgammal nu. :/
Tackar.. Scooby räddar dagen igen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback