2011-02-21, 10:36
Medlem
Hej !
Åkte på en kortkryss till Åland i helgen och såg en flock med nysvenskar totalt rensa taxfreen på snus .
Självklart blev jag nyfiken på vad dom ska göra med detta ? Dessa människor brukar ju inte vara storkonsumenter på snus direkt.
Vad tror ni ? Säljer dom det vidare utanför landet ? Säljer dom det i sina kebabkiosker med ett hemmagjort skattemärke på ?
Åker ofta med båten från Kapellskär, men har inte sett detta tidigare. Tullen lyser som vanligt i Kapellskär med sin frånvaro så det känns som en bra kanal för dom iallafall.
Citera
2011-02-21, 10:44
Medlem
Al Gores avatar
Dom säljer det i sina tobakskiosker, det finns inget som skiljer en snusdosa köpt på Ålandsfärjan mot en som är köpt i Sverige.
Citera
2011-02-21, 15:45
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al Gore
Dom säljer det i sina tobakskiosker, det finns inget som skiljer en snusdosa köpt på Ålandsfärjan mot en som är köpt i Sverige.
Under disken då menar du? Det borde väl inte vara så lätt att gå runt skatten på snus som näringsidkare och regelbundna kontroller utförs antagligen.
Citera
2011-02-22, 13:03
Medlem
Hade en turk förut i min lilla håla som sålde tobak under disken, den enda man behövde göra var att gå in när ingen annan var där och fråga efter extrabilliga cigg/snus.
Citera
2011-02-22, 18:32
Medlem
Dessa förbannade halvapor till smugglarbulvaner börjar bli ett riktigt problem för rederierna (Viking och Eckerö) och även för det åländska samhället då dom äventyrar legitimiteten i att sälja snus skattefritt på båtarna, en i övrigt bra inkomstkälla för rederierna vilka genererar arbetsplatser för både svenskar och ålänningar.
Samt en oas för en snusande ålänning som jag, men asylantjävlarna håller på att äventyra hela upplägget med sitt hamstrande och smugglande.

Nej spöstraff och repatriering till Sudan (oavsett nationalitet på förövarna) är det enda rätta.
Citera
2011-02-22, 18:56
Medlem
Sockerbits avatar
Helt enkelt, folk köper billigt på taxfree och säljer sedan svart i sin närlivs. Detta är inget som tullen och andra parter inte redan känner till, problemet är att det går inte att bevisa att personen tänker sälja snuset svart på ett senare tillfälle eller att snuset som säljs i butiken säljs svart. Bl.a. Swedish Match funderar på att lansera en tax free dosa som är mycket större än sina vanliga dosor förhindra denna verksamhet.
Citera
2011-02-22, 19:15
Bannlyst
Jag som trodde man bara fick köpa en till två stockar snus på taxfreen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in