• 1
  • 2
2004-08-30, 11:57
Medlem
Kan man få några tips? Helst söderort.

OBS! Det måste vara hemgjorda pizza-bottnar som kavlas ut i samband med beställning och inga färdig-gräddade a lá Pizza-Express...vilket är skit. Liksom förörvrigt Pizza Hut´s.
Citera
2004-08-30, 15:46
Medlem
DonVitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serben
Kan man få några tips? Helst söderort.

OBS! Det måste vara hemgjorda pizza-bottnar som kavlas ut i samband med beställning och inga färdig-gräddade a lá Pizza-Express...vilket är skit. Liksom förörvrigt Pizza Hut´s.

Jag har tyvärr inte hittat något sånt ställe, men jag har i alla fall ett tips på hur man kan få en vanlig pizza att göra en semipanpizza (fast utan panna att grädda den i).
Be helt enkelt att få pizzan gjord med dubbel deg och lite mindre än en vanlig.
Jag tycker det är ett relativt bra substitut mot de riktiga panpizzorna(ej pizza hut eller annat skräp).

Någon som för övrigt ätit en bra panpizza här i Sverige, i sånt fall vart?

//dv
Citera
2004-08-30, 16:11
Medlem
Det fanns en gammal italienare som jobbade tillsammans med sin fru i en pizzeria i Högdalen. Han öppnade ganska sent på dagarna (runt 14 tiden) och han var strax inför pension. Hos honom beställde jag alltid stora pan-pizzor som räckte för minst 2 välväxta och hungriga män. Han använde 4 el. 5 vanliga pizza-degar som han kavlade ut och sedan formade till i en stor rund plåtform med lock på. Han gräddade degen i plåten några minuter på varje sida och sedan tog han ut den och fyllde på med ingredienser efter eget önskemål. Osten han använde var den absolut bästa för pizza nämligen västerviks....färska chmapinjoner, färsk paprika, lök, peperonisalami...eller om man ville så kunde man välja kebebkött i pan-pizzan vilket är en riktig höjdare.

Tyvärr så sålde han butiken till en Turk innan han gick i pension.

Tack för tipset. Har redan provat det där eftersom jag är en fanatisk fritidsbagare själv Söker dock fortfarande efter riktig PAN-PIZZA.
Citera
2004-08-30, 16:27
Medlem
DrLoves avatar
US Pizza på Råsundavägen, Solna.

http://www.uspizza.se

/DrLove
Citera
2004-08-30, 16:53
Medlem
Lassemans avatar
http://www.tapco.nu/ Dom har även hemkörning. Dom finns i Södertälje och Botkyrka. Helt okey pizzor, lite få pålägg men annars tycker jag dom håller helt okey kvalitet.
Citera
2004-08-30, 19:31
Medlem
US. Pizza är ingen höjdare (absolut inga färskbakade pizzabottnar - samma koncept som Pizza Express). Tapco är litet bättre men inte mycket....

Mina Herrar; det verkar som att ni ännu inte har provat riktigt PAN-PIZZA
Citera
2004-08-30, 19:54
Medlem
Recept på PAN PIZZA följer:
(2 prs)

6 dl vetemjöl
2,5 dl fingervarmt vatten
1 pkt färsk jäst (50gr)
4 msk olivolja
2 tsk salt
1 tsk socker

Blanda mjöl, salt o socker i en bunke. Blanda därefter vatten, olja och jäst i en annan. När jästen har blandats ut med vattnet tillsammans med olivoljan häller man blandningen i bunken med mjölet, sockret och saltet. Rör om degen med en trägaffel. Tillsätt extra mjöl tills degen släpper bunken. Baka till en slät bulle och låt den sedan stå under handduk i ca en timme så att degen kan jäsa.

Under tiden kan du börja tillaga tomatsåsen:

1 burk krossade tomater (el. 1 burk skalade tomater)
1 halv tsk mald vitpeppar
1 halv tsk mald svartpeppar
1 klyfta färsk vitlök
1 tsk basilika
2 tsk finhackad persilja

Mixa tomaterna i en bunke med hjälp av elvisp så att du får en jämn sås utan klumpar. Häll i vitpeppar, svartpeppar, pressad vitlöksklyfta och persiljan. Krossa basilikabladen med hjälp av tummen och pekfingret innan du häller iden i såsen (basilikan skall vara i pulverform). Blanda såsen och låt den stå i kylskåpet tills degen är färdigjäst. OBS ! Om du gör i ordning såsen dagen innan så blir den mycket godare eftersom kryddorna i den hinner aromatisera såsen bättre.

Ta fram en plåt med "väggar" (rund, hjärtformad, fyrkantig etc). Mjöla plåten. Kavla ut degen så att den täcker hela plåten och bädda in degen i plåten så att degkanterna går upp längs plåtväggarna. Var noga med att degen är hel i plåten så att tomatsåsen inte rinner ut. Degen bör vara högst en halv cm tjock på plåten. Häll upp lagom med tomatsås på degen och fördela den jämnt. Riv osten över tomatsåsen och garnera därefter pizzan med valfria ingredienser. Avsluta med att riva ost ovanpå igen så att den täcker allt och hamnar jämnt med degkanten. Krossa oreganobladen med hjälp av tummen och pekfingret och krydda pizzan. Grädda i nedre delen av ugnen på 225 grader tills pizzadegen fått en gyllenbrun färg (uppskattningsvis ca 15 min).

Smaklig måltid!
Citera
2004-08-31, 09:50
Medlem
terreces avatar
Hur graderar du pan pizzan mitt emot BK inne i centralhallen? Tycker själv att den är helt OK.
Citera
2004-09-01, 09:24
Medlem
Har inte provat det stället. Har inte åkt tåg sedan jag gick ut gymnasiet ca 13 år sedan.
Citera
2004-09-01, 10:56
Medlem
DonVitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrece
Hur graderar du pan pizzan mitt emot BK inne i centralhallen? Tycker själv att den är helt OK.

Iofs var inte frågan riktad mot mig, men jag tar mig ändå friheten att svara.
Jag tycker den smakar som vilken Pizza Hut med undantaget att den kan vara lite krispigare beroende på hur länge den legat framme.
Tyvärr är den inte i närheten av "riktig" panpizza, såsom Little Ceasars eller Papa Johns, men man tar i nödfall det som finns tillgängligt.
Citera
2004-09-01, 11:44
Medlem
terreces avatar
Mao. finns det alltså INGEN riktig pan pizza i hela Stor Stockholm. Det är ju löjligt.
Citera
2004-09-01, 12:50
Medlem
DonVitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrece
Mao. finns det alltså INGEN riktig pan pizza i hela Stor Stockholm. Det är ju löjligt.

Så vitt jag vet finns det inget _bra_ panpizzaställe här i stan i alla fall.
Jag håller med om att det är löjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in