2011-02-20, 15:24
Bannlyst
Nu var det så att jag installerade Lubuntu men vill nu återgå till Windows XP, p.g.a att jag satt för mycket vid datorn. Jag vill lära mej linux, men jag märkte att linux så ska man ha det till server och windows ska man ha som hemma dator.

Hur som helst så brände jag över Windows XP till en DVD, jag har förut använt DVD för att installera.
Men när jag stoppade in DVD och skulle boota den så kom detta upp:

Citat:
Completed codepage slect function
NLSFUNC R4.00 National Language Support
Copyright (c) 1998,1998 Caldera, Inc. All rights reserved.

NWCache R1.02 Disk Chache
Copyright (C) 1993, 1998 Caldera, Inc. All rights reserved.
Copyright (C) 1993, 1998 Caldera, Inc. Golden Bow Systems.

Using DPMS DOS Protected Mode Services.

Chache size: 7670 KB (XMS)
Minimum cache size: 1024 KB
Write-through drives: A B C

Current options:
/MSX Program is loaded into convertional and XMS memory using DPMS.
/BL=16 Lookahead buffer is in conventional memory, size is in KB.
/LEND=ON Lend memory to otherf applications - 6646 KB availale.
/DEAL=OFF Write delay is disabled, caching is write-through.

Caldera DR-DOS 7.03
Copyright (c) 1976, 1998 Caldera, Inc. All rights reserved.
[DR-DOS] A:\>

Så vad kan det vara för fel? Det är inte fel på DVD skivan för jag har testat med andra skivor med linux och dom fungerar OK. DVD spelare är inte heller sönder för den kan läsa DVD och boota DVD. Linux på DVD fungerar.

Jag har testat reseta BIOS, men det hjälpte inte så mycket.
Jag har testat installera Windows XP via USB minne, men då står det så här:
Citat:
Verifrying data loading..............
Sen händer det inget mer:P

Vad ska jag göra?
Jag har CD också, men ingen CD skriva :P
Senast redigerad av persson121 2011-02-20 kl. 15:31.
Citera
2011-02-20, 15:33
Medlem
Du skrev att du har bränt xp till en dvd, som du nu bootar från? Det ser för mig ut som att dvd:n försöker boota upp ett system som heter DR-DOS: http://www.drdos.com/products/drdos703.htm
Hur hamnade det systemet på en dvd som du brände ner xp på? Rent allmänt, bränner man en kopia av system-dvd:n, gör man en exakt kopia. Då får man med allt som behövs för att datorn ska kunna boota från kopian.
Citera
2011-02-20, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Du skrev att du har bränt xp till en dvd, som du nu bootar från? Det ser för mig ut som att dvd:n försöker boota upp ett system som heter DR-DOS: http://www.drdos.com/products/drdos703.htm
Hur hamnade det systemet på en dvd som du brände ner xp på? Rent allmänt, bränner man en kopia av system-dvd:n, gör man en exakt kopia. Då får man med allt som behövs för att datorn ska kunna boota från kopian.

Ja, jag försöker boota från DVD:n.
Ja, det ser ut så. Jag testade från 2 olika Windows XP torrents.

Jag använde nero bruning rom. Valde "Startbar DVD".
Samma resultat.
Senast redigerad av persson121 2011-02-20 kl. 16:07.
Citera
2011-02-20, 17:38
Medlem
Har du laddat ner en windows-torrent, borde bilden vara startbar i sig själv. Risken är att du har bränt hela bilden som en enda fil till dvd:n och fått in DR-DOS från brännarprogrammet för att göra dvd:n startbar. Kör du "dir" när du har startat på dvd:n, kanske det ligger någon fil typ *.ISO eller *.IMG där.
Citera
2011-02-20, 17:50
Medlem
Brände du den första skivan som "Startbar DVD"? När man laddar ner en skivavbildning så ska filen "brännas ut" på skivan, ingenting annat. Det brukar finnas en speciell inställning i de flesta brännarprogram för detta, typ "Burn image file to disc" eller dylikt. Men detta vet du säkert redan.
Citera
2011-02-20, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Brände du den första skivan som "Startbar DVD"? När man laddar ner en skivavbildning så ska filen "brännas ut" på skivan, ingenting annat. Det brukar finnas en speciell inställning i de flesta brännarprogram för detta, typ "Burn image file to disc" eller dylikt. Men detta vet du säkert redan.
Valkommen till FB

Japp! Det gjorde jag. Fast nu har jag windows XP. Det ar jatte bra om man ska ha det som desktop >P
Fast ni kanske redan marker att jag har installerat XP.

aao

Sorry for my bad swedish...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in