Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-20, 14:57
  #1
Medlem
Har suttit och funderat över hur många glas av varje sort man borde ha.
Jag ska köpa vinglas, cocktailglas, whiskeyglas, highball glas osv.

Vad tycker ni är det optimala?
Citera
2011-02-20, 14:59
  #2
Medlem
Kreperads avatar
6 av varje har jag. Det är klart det vore bättre med ännu fler men det är en utrymmesfråga också, har du någonstans att förvara dom?
Citera
2011-02-20, 15:01
  #3
Medlem
Sex av varje tycker jag också är det optimala, men det beror väl på hur många ni är i din umgängeskrets. Om ni exempelvis är 10 personer som en gång i veckan träffas för att dricka vin så kanske du borde köpa mer av den sorten.
Citera
2011-02-20, 15:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreperad
6 av varje har jag. Det är klart det vore bättre med ännu fler men det är en utrymmesfråga också, har du någonstans att förvara dom?

Jag ska köpa mig ett vitrinskåp hade jag tänkt Så det lär finnas plats för det mesta. jo, jag tycker också att 6 av varje låter bra. Det kommer inte vara så många gånger då vi är fler än så. Men sedan kan man ju köpa 4-pack, vad gör man åt det om man tvunget bara måste ha glasen?
Citera
2011-02-20, 15:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smackdown
Sex av varje tycker jag också är det optimala, men det beror väl på hur många ni är i din umgängeskrets. Om ni exempelvis är 10 personer som en gång i veckan träffas för att dricka vin så kanske du borde köpa mer av den sorten.

Ja, man kanske borde ha lite fler typ highball glas om man använder det oftare?
Citera
2011-02-20, 15:38
  #6
Medlem
Kreperads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dothepandadance
Jag ska köpa mig ett vitrinskåp hade jag tänkt Så det lär finnas plats för det mesta. jo, jag tycker också att 6 av varje låter bra. Det kommer inte vara så många gånger då vi är fler än så. Men sedan kan man ju köpa 4-pack, vad gör man åt det om man tvunget bara måste ha glasen?
Härligt
Köp åtta i sånna fall kanske? Hur fina glas ska du köpa? Det finns säkert en hel del sånt ute på blocket och liknande också om du vill komplettera satser. Har jag gjort nån gång när glas gått sönder.
Citera
2011-02-20, 15:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreperad
Härligt
Köp åtta i sånna fall kanske? Hur fina glas ska du köpa? Det finns säkert en hel del sånt ute på blocket och liknande också om du vill komplettera satser. Har jag gjort nån gång när glas gått sönder.

Jo, men det kanske är lika bra att ha 8 st av vissa glas, ifall något skulle gå sönder. Det har du rätt i Fina och fina, inte fina som i jättedyra utan sådanna hyffsat billiga som jag tycker är fina
Citera
2011-02-20, 15:44
  #8
Medlem
CrazyWorlds avatar
Man ska väl ha 12 glas av varje sort? Detsamma gäller bestick och mat/kaffeservisen. Dussin av allt.
Citera
2011-02-20, 15:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Man ska väl ha 12 glas av varje sort? Detsamma gäller bestick och mat/kaffeservisen. Dussin av allt.

Ja det kanske man ska ha. Eftersom det oftast finns i 4-pack och 6-pack. 4x3: 12 6x2: 12.
Citera
2011-02-20, 20:04
  #10
Medlem
Shrink in spes avatar
Anpassa antalet glas till hur ofta det är många som dricker samma dryck.
Här hemma har vi två whiskeyglas eftersom ingen av oss dricker och vi aldrig bjuder på det. Däremot har vi kanske 40 vinglas (8 "fina" och ett trettiotal vardagsvinglas) och ett tjugotal ölglas, eftersom de oftare kommer väl till hands vid festligheter.

Ska du ha någon slags grunduppsättning är väl minst 4 av varje rimligt, med fler av de glas du tror kommer användas.
Citera
2011-02-21, 13:42
  #11
Medlem
Kronans avatar
Jag tycker man kommer lång med choklad, vanilj och päronsmak.

Sen kan man ju variera med olika strössel...


Nä, erkänner jag läste fel
Citera
2011-02-21, 17:18
  #12
Medlem
sacredscars avatar
Aldrig mindre än 6 stycken, sen kan man ju ha glas som prydnader sj har jag 5 st vinglas som är målade på av en svensk konstnär. riktigt fina!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback