Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-20, 12:19
  #1
Medlem
Går i tankar att köpa mig en studsare som ska komplettera min 9,3a framför allt vid rådjursjakt samt toppfågeljakt. Har fastnat för 6,5x55 mestadels för det varierande utbudet av ammunition.

Har kikat runt lite och fattat tycke för 3 olika studsare som verkar fina och i lämplig prisklass.

Dessa är Husqvarna 1640, Carl-Gustaf 3000 samt Varberger 717

Hur är dessa vapen och vad har de för för- respektive nackdelar?

// Jonas
Citera
2011-02-20, 12:43
  #2
Medlem
Glengarnocks avatar
Äger själv en Husqvarna 1640. Kan endast säga att jag är nöjd, har dock inte ägt den så länge för att kunna ge dig en fullskalig recension.
Citera
2011-02-20, 19:07
  #3
Medlem
SportTacs avatar
Jag har en C-G 3000, är väldigt nöjd med den.
Kan verkligen rekommendera den eftersom det är en bra bössa för lite pengar.

Du kan läsa det här om du vill: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=104563
men som en skriver i tråden "Antingen gillar man den eller så gör man det inte, dom som inte gillar CG 3000 kan ju avstå då."
Citera
2011-02-21, 08:34
  #4
Medlem
Fettsprutans avatar
Husqvarna 1640 är en Belgisk tillverkad Mauser kopia monterad i Sverige, inget fel i det, men kolven motsvarar normalt inte dagens önskemål med tanke på optiska riktmedel.

C-G 3000 heter egentligen Sauer 90, och är utan motstycke värdens mest över konstruerade manuellt repeterade vapenmekanism.
Hade den varit tillverkad någon annanstans än i Tyskland skulle den förmodligen aldrig fungerat.
Skjuter annars väldigt bra.

Varberger 717, Kongsberg, Lakelander mm. har tillverkats under olika namn i Norge, Finland och Sverige under säker 25 år.
Kvalliten kan vara mycket varierande, minst sagt, genomgående är vapnen pga. konstruktionen trögrepeterade och magasinen krånglar.


Någon begagnad TIKKA? Eller äldre SAKO?
Citera
2011-02-21, 09:17
  #5
Medlem
erlgs avatar
Citat:
C-G 3000 heter egentligen Sauer 90, och är utan motstycke värdens mest över konstruerade manuellt repeterade vapenmekanism.
Hade den varit tillverkad någon annanstans än i Tyskland skulle den förmodligen aldrig fungerat.
Skjuter annars väldigt bra.

Det finns även en uppsjö av obetydligt begagnade CG2000 på marknaden och dessa har en enklare konstruktion än 3000 och skjuter i regel alldeles utmärkt bra.
Citera
2016-05-19, 10:56
  #6
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
[...]

Varberger 717, Kongsberg, Lakelander mm. har tillverkats under olika namn i Norge, Finland och Sverige under säker 25 år.
Kvalliten kan vara mycket varierande, minst sagt, genomgående är vapnen pga. konstruktionen trögrepeterade och magasinen krånglar.
[...]

Jaså, det lilla jag tittat om Lakelander/varberger har aldrig nämnt dålig slutstycksföring eller problem med magasinen. Däremot har det talats om väldigt varierande kvalitet. Skulle du säga att även de som anses vara av hög kvalitet är trögrepeterade med dåliga magasin?
Citera
2016-05-19, 16:45
  #7
Medlem
Xcango013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Jaså, det lilla jag tittat om Lakelander/varberger har aldrig nämnt dålig slutstycksföring eller problem med magasinen. Däremot har det talats om väldigt varierande kvalitet. Skulle du säga att även de som anses vara av hög kvalitet är trögrepeterade med dåliga magasin?

Det jag vet om Varberger-studsare är att slutstycksspärren är klen på vissa modeller (detta ska tydligen inte gälla de vapen som endast har fyra siffor i serienumret) har aldrig hört talas om att magasinet.

En mycket god bekant har en 717 (med fyra siffror i serienumret) som går som en klocka, de gånger bössan har bråkat så har det berott på skitammo som Sellier & Bellot... (SÄLLAN BELÅTEN)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback