Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-23, 15:49
  #13
Medlem
blir det någon skillnad på bilen om man byter termostaten annat än att den visar rätt temp? känns annars som att man kan vänta ett tag med att göra det.
Citera
2011-02-23, 16:23
  #14
Medlem
Termostaten reglerar hur mycket vatten som ska kretsa genom kylaren = reglerar motorns kylvattentemperatur. Är termostaten trasig och du byter den så kommer den komma upp i temperatur som den ska. Men det förutsätter förstås att du kör tillräckligt långt för att få upp tempen.

Jag gissar helt enkelt på att du kör för korta sträckor för att få upp tempen ordentligt, att din bil alltså är felfri. På min egen bil var det så förra vintern att den tog lååång tid på sig och aldrig fick upp dom där sista graderna.
Bytte termostaten (som visserligen fungerade) men sedan dess går tempen upp mycket snabbare och når den sista biten. Men när det är -20 som nu spelar det ingen roll hur mycket motorväg jag kör med fläkten på låg värme, motorn ger inte tillräckligt mycket spillvärme för att orka upp den sista biten.

Temperaturgivaren däremot styr mätarnålen = påverkar inte temperaturen, bara redovisar den.
__________________
Senast redigerad av puttelitooo 2011-02-23 kl. 16:26.
Citera
2011-02-23, 17:16
  #15
Medlem
Fuzzs avatar
Om motorn inte kommer upp i rätt temperatur så kan det bli högre bränsleförbrukning, felaktiga avgasvärden. Mer slitage.
Citera
2011-03-24, 01:30
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttelitooo
Termostaten reglerar hur mycket vatten som ska kretsa genom kylaren = reglerar motorns kylvattentemperatur. Är termostaten trasig och du byter den så kommer den komma upp i temperatur som den ska. Men det förutsätter förstås att du kör tillräckligt långt för att få upp tempen.

Jag gissar helt enkelt på att du kör för korta sträckor för att få upp tempen ordentligt, att din bil alltså är felfri. På min egen bil var det så förra vintern att den tog lååång tid på sig och aldrig fick upp dom där sista graderna.
Bytte termostaten (som visserligen fungerade) men sedan dess går tempen upp mycket snabbare och når den sista biten. Men när det är -20 som nu spelar det ingen roll hur mycket motorväg jag kör med fläkten på låg värme, motorn ger inte tillräckligt mycket spillvärme för att orka upp den sista biten.

Temperaturgivaren däremot styr mätarnålen = påverkar inte temperaturen, bara redovisar den.
Bilen verkar vara helt felfri. Körde inne i stan i veckan och såg då att mätaren gick upp i 90 men så fort jag kom ut på 70 väg så sänktes tempen till ca 75. den stannar också runt 75-80 om man kör i 50 så motorn verkar kylas väldigt mycket av vinden. Har ni något bra tips för det? lite jobbigt att inte komma upp i temp utan att ligga och sega i stan.
Citera
2011-03-24, 01:40
  #17
Medlem
paerras avatar
Låter precis som termostatproblem. Byt termostaten så blir det nog jämn temp i motorn oavsett 110km/h eller 30km/h

Drar både mindre bränsle + snällare mot motor/olja
Citera
2011-04-01, 15:46
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Låter precis som termostatproblem. Byt termostaten så blir det nog jämn temp i motorn oavsett 110km/h eller 30km/h

Drar både mindre bränsle + snällare mot motor/olja
kan det vara så? tänkte på att det blir kallare i högre hastigheter. vad kostar det att byta termostat om man gör det själv?
Citera
2011-04-01, 19:41
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niklas1590
kan det vara så? tänkte på att det blir kallare i högre hastigheter. vad kostar det att byta termostat om man gör det själv?

En termostat kostar runt 100-200kr. Sedan någon/några liter glykol för runt 100-200kr.

Lycka till.
Citera
2011-04-01, 22:04
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av or99
En termostat kostar runt 100-200kr. Sedan någon/några liter glykol för runt 100-200kr.

Lycka till.
vart kan man få tag på en termostat? bor i stockholms området.
Citera
2011-04-02, 01:15
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niklas1590
vart kan man få tag på en termostat? bor i stockholms området.

http://www.meca.se/

http://mekonomen.se/

http://autoexperten.se/

http://bds.se/

http://personbilar.volkswagen.se/sv/...everkstad.html

http://www.skruvat.se/Default.aspx

http://www.biltema.se/sv/

Lycka till.
Citera
2016-12-11, 15:49
  #22
Medlem
Jag har samma fenomen, med värmen. Förut tog det 2-3 km och värmen har stigit även på vintern med -15 grader rakt upp till 90 grader. Nu kör jag 15 km och värmen är runt 70 grader.
Jag har bytt nu termostat, --samma skit-- stannar jag låter gå motorn efter ca 5 minuter når upp till 90 grader, börjar jag köra går direkt ner till 70 grader efter 500 meter och håller sig där. Det finns ingenting annat än termostat som reglerar varmvattenflödet. Kan vara vattenpumpen? Det var inte länge sedan bytt med kamremmen.
VAD i hela världen kan det vara för fel på bilen?
Citera
2016-12-11, 16:14
  #23
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Du har nog köpt termostat på Biltema eller liknande.
Köp original så blir det nog bra.
Citera
2018-05-21, 19:38
  #24
Medlem
Börjar med att jag köper original del av princip.
Ja värmen är nu fixad. Köpte en termostat, och tempgivare bytte dom. Inget var fel på. Däremot sk. "hatten" termostaten sitter i är av plast och pinnen i den rör sig när motorn börjar bli varm, ända upp till ca.90 grader. Den hatten har blivit urgröpt av pinnen så den är ca 2 mm djupare och därmed hade bara delvist fungerat bara. Värmen var definitiv kass. Hur montera den, och hur vet du att den är bra monterat? Definitivt inte så som på Youtube från tyska verkstaden. Det är helt fel!
Man kan följa tills du tappar kylvattnet ur kylsystemet. Sedan tar du bort gummislangen, sedan "hatten" hålls med 8 mm skruvar. Tar du nya hatten från VW ca 300 kr:-. sätter du i termostaten i hålet, ta hatten, stick ett skruvmejsel i hatten och håll kvar termostaten med den tryck tillbaka hatten skruv fast skruvarna. Bli inte förvånad att hatten sitter inte mot blocket det är ca 5 mm skruv bara in det. Var försiktig att skruv i samma gänga annars förstörs plast gängan. Fotografera den med mobil, och då ser du att den sitter bra.
Nu ser du att det ska skilja från videon. När man fuller på kylvätskan då kommer inte allt in iom att termostaten stänger av. Starta motorn du får tempen snabbt upp i 90 grader. Det finns luft i systemet VW är självavluftande, men i tre faser. Nu ska man köra, men se till att du ska kunna stanna av vid vägkanten. inom 500 meter. När motorn börjar belastas stiger värmen fort. För mig hade inte termostaten öppnat bara när den var uppe i 120 grader "efter tempvisaren" slangen efter termostaten fortfarande kall den var lite trög trots att det skulle fungera. Fick nästan panik att något är fel. Nej allt var ok stod lite vid vägkanten. Då hela motorn började få värme. Då sänktes vattnet i expansions tanken. Stängde av motorn, fyllde på vatten. Värme kom ännu inte i kupén. Starta bilen igen då började komma lite värme, fyllde på igen då var helt OK.
Inte så alls att fylla på och allt är klart, då rinner vattnet igenom termostaten som visar att den står fel i hatten, som i Youtube.
Nu fungerar det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback