Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-19, 18:31
  #145
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Du har ju tidigare i forumet varit tydlig med din inställning till det kinesiska köket och vill man så kan man ju alltid hitta bilder som ser oaptitliga ut.
Jag ställer mig bakom "ordspråket"(?):
"Japanese food looks good but taste like shit. Chinese food looks like shit but taste good."

Jag kan hålla med dig om att det är ganska lätt att ta bilder från kinesiska matbord som inte ser så tilltalande ut, men fotar man havregrynsgröt eller bruna bönor så är ju inte det så vackert det heller.

Det är mycket förvånande att du med din relativt långa tid i Kina inte hittat mat som tilltalar dig då utbudet är så gigantiskt.

Mvh
Jag är faktiskt inte så anti kinesisk mat. Jag tycker en stor del av kinesisk mat är gott. Vad jag inte gillar är kött med mycket ben samt hot pot. Matbilderna jag länkade, förutom att det var för mycket ben och inte ser så aptitligt ut, så var det gott och jag åt mig proppmätt.

Under sista vistelsen i Kina blev det mini-hotpot flera gånger på restauranger. Alla gånger kostade "basutbudet" med kyckling 100 till 200rmb.. och varje gång var det i princip bara benknotor i. Grillspetten utanför på gatan ger mer kött om man köper 3 för 10rmb. Detta är jag högst kritisk emot, ben är inte mat.

Jag tycker förstås svensk mat är den allra godast, speciellt den jag själv eller mamma har lagat.
Citera
2013-01-20, 10:30
  #146
Avstängd
Urandirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Jag är faktiskt inte så anti kinesisk mat. Jag tycker en stor del av kinesisk mat är gott. Vad jag inte gillar är kött med mycket ben samt hot pot. Matbilderna jag länkade, förutom att det var för mycket ben och inte ser så aptitligt ut, så var det gott och jag åt mig proppmätt.

Under sista vistelsen i Kina blev det mini-hotpot flera gånger på restauranger. Alla gånger kostade "basutbudet" med kyckling 100 till 200rmb.. och varje gång var det i princip bara benknotor i. Grillspetten utanför på gatan ger mer kött om man köper 3 för 10rmb. Detta är jag högst kritisk emot, ben är inte mat.

Jag tycker förstås svensk mat är den allra godast, speciellt den jag själv eller mamma har lagat.


Hur lyckades du med det?
Citera
2013-01-20, 10:51
  #147
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urandir
Hur lyckades du med det?
Turistområden i Yunnan (Dali, Lijiang).
Citera
2016-10-11, 23:34
  #148
Medlem
Elementarts avatar
Jag åt två rätter i Kina som jag tyckte var rätt goda men som jag inte riktigt minns namnet på. Jag har försökt googla fram lite bilder och jag tror att den första rätten jag söker är Mangold eller Paksoi och den andra rätten är Daggkål/Broccoli Kai-Lan. Är det någon som vet om detta är typiska rätter på restauranger i Kina?
Citera
2016-10-22, 14:18
  #149
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Jag åt två rätter i Kina som jag tyckte var rätt goda men som jag inte riktigt minns namnet på. Jag har försökt googla fram lite bilder och jag tror att den första rätten jag söker är Mangold eller Paksoi och den andra rätten är Daggkål/Broccoli Kai-Lan. Är det någon som vet om detta är typiska rätter på restauranger i Kina?

Båda är jättevanliga vill jag påstå. Både som egna "rätter" men också som ingredienser i hot-pot, malatang mm.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1461871

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback