Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-05-29, 12:13
  #25
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muchwow
Hejsan!

Jag studerar för tillfället i Tyskland, så jag kanske kan hjälpa dig lite med dina frågor. Först och främst så skulle jag faktiskt avråda dig att göra Goethes språktest som certifikat på att du kan tyska. Många universitet/högskolor omkring mig godkänner antingen inte goethe alls, eller måste du göra Goethe Zertifikat C2, vilket är det högsta som finns. Alternativet är TestDAF eller DSH, där motsvarande nivå C1 behövs. Dessa två alternativ fungerar på alla Unis/Hochschulen. För mer detaljerad information kring de två proven svarar jag gärna via PM.

Angående dina betyg, nu vet jag inte riktigt vad du vill läsa men många tyska unis/hochschulen har något som kallas NC-frei. Alltså alla kommer in, så länge du har alla papper som behövs, håll koll på det!

Några Universitet kräver att du ska ansöka via UNI-Assist, ta gärna reda på i tid vad det är som gäller och ansök gärna för tidigt än för sent, då det 90% av alla fall saknas en stämpel (källa: migsjälv och alla mina utländska kompisar som också studerar här). Men det kan vara så att man som EU-medlem inte behöver det, men som sagt kolla upp.

Hoppas att detta kunde vara till hjälp och inte är missvisande, jag pratar utifrån egna erfarenheter och kompisars erfarenheter (även fakta direkt från universiteten här, då jag har tillbringat många timmar i telefon med dem.

Hej.

Jag har möjlighet att söka utbytestermin nästa termin och jag funderar på att söka mig till Tyskland. Vilka universitet har ett etablerat studentliv som påminner om Lund och Uppsala? Jag har ingen lust att hamna på en utbildningsfabrik med en miljö som påminner om Malmö Högskola eller Stockholms universitet där man bara går på föreläsningar och sedan går hem. En pittoresk miljö skulle inte skada. Då mina betyg inte är skyhöga och min tyska inte är den bästa duger ett medelmåttigt unversitet. Jag vill åka dit för att uppleva miljön och resa runt lite lika mycket som jag vill studera. Några bra tips på vart jag ska söka mig?
Citera
2019-03-16, 14:53
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Hej.

Jag har möjlighet att söka utbytestermin nästa termin och jag funderar på att söka mig till Tyskland. Vilka universitet har ett etablerat studentliv som påminner om Lund och Uppsala? Jag har ingen lust att hamna på en utbildningsfabrik med en miljö som påminner om Malmö Högskola eller Stockholms universitet där man bara går på föreläsningar och sedan går hem. En pittoresk miljö skulle inte skada. Då mina betyg inte är skyhöga och min tyska inte är den bästa duger ett medelmåttigt unversitet. Jag vill åka dit för att uppleva miljön och resa runt lite lika mycket som jag vill studera. Några bra tips på vart jag ska söka mig?

Fick du svar på dina frågor? Går i liknande tankar just nu.
Citera
2019-06-08, 23:13
  #27
Medlem
Vad krävs för att studera på ett civing program på TUM? Krävs det att man har nog högt högskoleprov för att komma in på KTHs motsvarande utbildning och på så sätt komma in på TUM? Dessutom krävs det väl språkkunskaper i tyska?

Hur ser det ut? Räknas gymnasiebetygen från Sverige i Tyskland?
__________________
Senast redigerad av TampaBay 2019-06-08 kl. 23:18.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback