Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-03-02, 23:17
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag kan bara nämna nära-fullkomnings-upplevelser.
Andra kan kalla det gudsnärvaro( det gjorde jag också förr)
--När jag övervunnit mej själv/slutade droga
--När jag hittar en syskonsjäl/ frände
--När jag är kär och inte bara passionerad
--När jag "kan stilla min häftiga själ" och inse min begränsning
--När jag vill göra fel men gör det rätta som jag "vet" är min innersta vilja.
--När jag verkligen är mej själv och inte föreställer mej.

Jag tror nämligen att himmelriket finns inom oss, bibliskt uttryckt.

Kul, gud för dig verkar ha en del att göra med hur sann du är mot dig själv och din vilja om jag förstår dig rätt.

Iof skrev du ju att du kallade det för gudsnärvaro förr men inte längre. Vad fick dig att byta definition?

Var det en aktiv tro på gud som fick dig att sluta med drogerna förresten?
Citera
2018-03-02, 23:34
  #62
Medlem
Korrigering av frågeställning!

Med tanke på att jag tydligen hade dålig koll på ordet empiri när inlägget först skrevs så vill jag understryka att jag menade subjektiva upplevelser av gud och självklart inte huruvida ni har gjort vetenskapliga undersökningar som styrker att gud finns. Om ni mot förmodan har gjort det sistnämnda med goda resultat så finns en användbar länk här: https://www.nobelprize.org/Contact

Tveka inte, för guds skull!
Citera
2018-03-03, 00:08
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q3w2e1
Kul, gud för dig verkar ha en del att göra med hur sann du är mot dig själv och din vilja om jag förstår dig rätt.

Iof skrev du ju att du kallade det för gudsnärvaro förr men inte längre. Vad fick dig att byta definition?

Var det en aktiv tro på gud som fick dig att sluta med drogerna förresten?
Det som fick mej att sluta med droger var till en början en skräckupplevelse, hallusinerade och hörde min mors röst, (som eg var Guds röst/budbärare)
Gick med i AA, som är ett andligt program(inte religiöst), det betonar sinnesro, styrka och förstånd att dela med sig av sina erfarenheter att vara nykter på ett "nyktert" sätt. Det var som en religiös upplevelse för mej, att vara nykter, lycklig och ha en massa nya kompisar. Vi i AA kallar kallar detta tillstånd för det "rosa molnet". De flesta betraktar all religiositet som dogmatisk, helt enkelt ett systembygge med dogmer. Det hjälper föga med dogmer om man skall lära sig och leva på nytt, från början!
Du måste bokstavligen födas på nytt.
Det är min åsikt fortfarande : religion är förtryck eller tom en drog, medan en andlig, tillåtande, meditativ, försående, reflekterande och AKTIV, handlande inställning till allt och alla leder till ett rikt och värdigt liv.
Nu somnar jag snart, men höres!
Citera
2018-03-06, 11:54
  #64
Medlem
KortStubins avatar
Snarlika trådar sammanfogade.

Länk till startinlägget från den infogade tråden:
(FB) Religiösa upplevelser

Samt en länk till ett senare inlägg med ett förtydligande av startinlägget i länken ovan:
(FB) Religiösa upplevelser

/Moderator
Citera
2018-03-12, 21:13
  #65
Medlem
Jag har haft tre drömmar och en upplevelse i vaket tillstånd som kanske är av intresse för tråden.
1. För kanske 2-3 år sen såg jag 5 av mina vänner i en dröm. Alla skrattade och var glada. Och efter ett helt liv i mörker, kände jag lycka. Dessutom kändes det som att "denna känslan är bara början".
Det var helt underbart.
2. Såg en tjej jag känner i en annan dröm kanske ett år senare. Jag sa något till henne, och då vände hon sig om och jag har aldrig sett något så vackert i hela mitt liv som jag såg henne då. Nej, för att förstå hur vacker hon var i den stunden måste jag säga så här: Hennes skönhet var inte av denna värld. Det var helt enkelt något gudomligt över hennes skönhet i den stunden, jag lovar. Alltså det är egentligen helt sjukt hur mörk denna värld kan vara, här känner man bara absence of beauty. Det är som att vi är så djupt nersjunkna i denna världens mörker att vi inte ens är medvetna om hur det egentligen bör vara.
3. Jag såg mig själv som lite äldre, en mycket mer sann version av mig själv än vad jag är/känner mig här på jorden. Jag var så snygg, hade kunnat få vilken tjej jag ville om jag såg ut sådär, jag var fullkomligt och helt återställd från alla de skador jag ådragit mig, och jag var så attraktiv. Jeremja 1:5.

Om detta inte är somewhat religiösa upplevelser, då undrar jag vad som är det om något?
__________________
Senast redigerad av astaghfihrullah 2018-03-12 kl. 21:19.
Citera
2018-03-12, 22:36
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astaghfihrullah
Jag har haft tre drömmar och en upplevelse i vaket tillstånd som kanske är av intresse för tråden.
1. För kanske 2-3 år sen såg jag 5 av mina vänner i en dröm. Alla skrattade och var glada. Och efter ett helt liv i mörker, kände jag lycka. Dessutom kändes det som att "denna känslan är bara början".
Det var helt underbart.
2. Såg en tjej jag känner i en annan dröm kanske ett år senare. Jag sa något till henne, och då vände hon sig om och jag har aldrig sett något så vackert i hela mitt liv som jag såg henne då. Nej, för att förstå hur vacker hon var i den stunden måste jag säga så här: Hennes skönhet var inte av denna värld. Det var helt enkelt något gudomligt över hennes skönhet i den stunden, jag lovar. Alltså det är egentligen helt sjukt hur mörk denna värld kan vara, här känner man bara absence of beauty. Det är som att vi är så djupt nersjunkna i denna världens mörker att vi inte ens är medvetna om hur det egentligen bör vara.
3. Jag såg mig själv som lite äldre, en mycket mer sann version av mig själv än vad jag är/känner mig här på jorden. Jag var så snygg, hade kunnat få vilken tjej jag ville om jag såg ut sådär, jag var fullkomligt och helt återställd från alla de skador jag ådragit mig, och jag var så attraktiv. Jeremja 1:5.

Om detta inte är somewhat religiösa upplevelser, då undrar jag vad som är det om något?
Min erfarenhet av drömmar är att det innersta i dig (undermedvetna på psykspråk) hela tiden försöker få dig i balans och bli fungerande och överleva.
Att du i dröm1. kände dig lycklig och att detta var bara början ser jag som ett tecken på att ditt undermedvetna nu har brutit nacken på depressionen du sannolikt lidit av. Och innerst inne "vet" du det. All utveckling ser jag som kumulativ, samlas molnen så fortsätter dom med det och skingras dom......så ser du ljuset.

Nu kan man tolka det religiöst, andligt eller som psykologiska processer. Hur du tolkar dina drömmar är upp till dig.
Men om jag får ge dig ett råd, så ta drömmarna på allvar!
Jag ser dina tre exempel som ett tecken på att ditt liv har, eller håller på att vända till det bättre, så håll den kurs du har haft den senaste tiden.
Gör inte som jag gjorde, tog en sup genast då jag skymtade ljuset i tunneln, bara för att fira....
EDIT. Ursäkta, visst kan du fira ( jag utgår ofta felaktigt att alla är som jag själv, dvs har problem med starka drycker)🍸
__________________
Senast redigerad av rantaplan 2018-03-12 kl. 22:47.
Citera
2018-03-12, 23:14
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Min erfarenhet av drömmar är att det innersta i dig (undermedvetna på psykspråk) hela tiden försöker få dig i balans och bli fungerande och överleva.
Att du i dröm1. kände dig lycklig och att detta var bara början ser jag som ett tecken på att ditt undermedvetna nu har brutit nacken på depressionen du sannolikt lidit av. Och innerst inne "vet" du det. All utveckling ser jag som kumulativ, samlas molnen så fortsätter dom med det och skingras dom......så ser du ljuset.

Nu kan man tolka det religiöst, andligt eller som psykologiska processer. Hur du tolkar dina drömmar är upp till dig.
Men om jag får ge dig ett råd, så ta drömmarna på allvar!
Jag ser dina tre exempel som ett tecken på att ditt liv har, eller håller på att vända till det bättre, så håll den kurs du har haft den senaste tiden.
Gör inte som jag gjorde, tog en sup genast då jag skymtade ljuset i tunneln, bara för att fira....
EDIT. Ursäkta, visst kan du fira ( jag utgår ofta felaktigt att alla är som jag själv, dvs har problem med starka drycker)🍸

Tack min vän för dina fina ord. Visst ska jag försöka att hålla rak kurs hädanefter. Hahaha det var roligt det du skrev
Om du kan, ägna mig en tanke eller en bön den närmaste tiden då jag går igenom något just nu, både hälso- och familjeproblem... och det är ganska plågsamt på flera olika plan.
Dessutom motsäger flera av drömmarna min verklighet just nu... vem vet, det kanske blir bättre...
Citera
2018-03-13, 12:50
  #68
Medlem
Hur vet man om det är en religiös upplevelse man har?
Och hur vet man vilken religion den hör till?
Citera
2018-03-13, 12:59
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur vet man om det är en religiös upplevelse man har?
Och hur vet man vilken religion den hör till?
Om man är religiös så blir upplevelsen automatiskt religiös.

Religionen beror på vilken religion som ens föräldrar uppfostrade en att tro på.
Citera
2018-03-13, 13:19
  #70
Medlem
bengtdenyngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Hur har ni märkt av Gud i ert liv? Jag hörde att han sa "KOM!". Jag har även flyttat 5 själar från helvetet under min psykos. Skriv gärna även om ni varit psykotiska.
Ateister kan vända sig till en annan tråd för här skrivs det enbart av vad Gud gjort i ert liv.
När jag åt LSD så var jag gud och det kändes som jag kunde flyga. Vad gud gjorde var gräsligt.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback