Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-18, 09:18
  #1
Avstängd
Hur kan staten och samhället gjort befolkningen så beroende av pengar och framförallt varför?
Ser man det från ett perspektiv så handlar allt om pengar, bestraffning, belöning, beroende och mycket mer än så.
Man kan inte längre förlita sej på sina händer och arbetsförmåga, eftersom staten och samhället reglerar arbetsbehovet, och är man murare eller liknande så kan man ju inte äta sten.
Samtidigt som räkningar faller ner i brevlådan från alla olika myndigheter och självaste fan.
För hyran och elektriciteten är det någon som vill ha betalt för, parkering och annat.
Varför ska någon som inte har något jobb behöva betala för något?
Citera
2011-02-18, 09:40
  #2
Medlem
JohnMosess avatar
Du behöver inte betala, gå ut i skogen och plocka svamp och lev av det.

Akta så du inte får dvärgbandmask bara.
Citera
2011-02-18, 10:29
  #3
Medlem
gr0gg0s avatar
Det monetära systemet har lärt oss att värdesätta pengar framför nödvändiga resurser. Vi sabbar planeten med matrialismen och den överflödiga konsumtionen endast för vinsten av pengar. Samtidigt som vi utvecklar en automatisering i produktionen så resulterar det i att färre har möjlighet till jobb. Högre produktion, fler arbetslösa.
Vi har lärt oss att status är hur mycket pengar/saker man tror sig äga.

Framtiden är resursbaserad ekonomi.
http://www.zeitgeistmovie.com/
Citera
2011-02-18, 10:35
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMoses
Du behöver inte betala, gå ut i skogen och plocka svamp och lev av det.

Akta så du inte får dvärgbandmask bara.

Jaha, det är tacken för att man slavat för samhället i minst ett decennium?
Betalat hyra och räkningar, brännt ett afrikanskt lands motsvarighet i drivmedel (som till ca: 95% är skatt) med bilkörning.
Druckigt sprit (medans andra smuttat) och rökt ciggaretter för enorma summor, allt detta är ren skatt i statens kista.
Knarkat (stimulerat poliskårens arbete och rätt till exictens)
Tittat på pattar och rumpor i hopp om att på något sätt penetrera dessa.
Drömt om sportbilar, men särskillt vad dessa skulle medföra och arbetat för dessa ideal.
Med Mera, MM, MM.
Ska man då som tack ut mitt i vintern och plocka svamp i skogen? Nej du.
Ta hit hororna skulle jag ha sagt, men jag vill inte ha dom längre, har nämligen ställt mej på dom omutbaras sida.

Som jag ser det, har samhället inget att erbjuda i gengäld, utan har bara förmågan att ta pengar.
Har alla dessa pengar gått till administrativa kostnader och pappersvändning, eller till överbetalda skamlösa (då menar jag förmågan att ta betalt) entrepenörer.
Spadtag á 1000 kr.

Och hur har dom nu tänkt man ska betala räkningar när man blivit av med jobbet och samtidigt inte har någon lust att utbilda sej?
Är utbildning ett tvång, har man att välja på utbildning eller plocka svamp i skogen på vintern?

Då kan ju alla som vill få prova på och vara USA:s president, så blir det riktigt rättvist.

..
Citera
2011-02-18, 12:42
  #5
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Varför ska någon som inte har något jobb behöva betala för något?

Att betala för tjänster och varor är vad som får vårat samhälle att gå runt. Man kan inte förvänta sig att få allting gratis bara för att man inte har något jobb, vilket du tycks önska dig. I övrigt, vad har det här med narkotikapolitik att göra?
Citera
2011-02-18, 12:56
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Orangeman
Att betala för tjänster och varor är vad som får vårat samhälle att gå runt. Man kan inte förvänta sig att få allting gratis bara för att man inte har något jobb, vilket du tycks önska dig. I övrigt, vad har det här med narkotikapolitik att göra?

Pengar är i dagens samhälle narkotika för många.
Arbetsnarkoman är ett ord som varit med länge och inget jag hittat på.
Det jag vill säga är att man är slav åt samhället genom det sättet pengar används på av staten mot folket.
På samma sätt som narkotika.
Kalla det vad du vill, men i mina öron låter det som narkotikapolitik.
Visst, det låter ju logiskt det du säger, men den som inte har något jobb kan väll inte betala för sin hyra.
Och vems fel är det i så fall att man inte har något jobb, statens eller samhällets?
Inte för att jag vill jobba, men det är en psykisk press man har på sej att betala sina räkningar, och den psykiska pressen är satt av staten och samhället.
Och var så vänlig att sluta förlöjliga detta och allt annat stats och samhällsfientlig kritik.
Varför tror du att cossackerna flydde ¨
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kosacker
när kommunismen kom?
Kommunismen hade grandiosa projekt för folket.

""denna kaotiska tid på 1200-talet som kosackerna som grupp började formeras, samtidigt som mongolerna/tatarerna erövrade Rus""


..
..
__________________
Senast redigerad av Gamlerunke 2011-02-18 kl. 13:34.
Citera
2011-02-18, 14:50
  #7
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Pengar är i dagens samhälle narkotika för många.
Arbetsnarkoman är ett ord som varit med länge och inget jag hittat på.
Det jag vill säga är att man är slav åt samhället genom det sättet pengar används på av staten mot folket.
På samma sätt som narkotika.
Kalla det vad du vill, men i mina öron låter det som narkotikapolitik.
Skillnaden mellan pengar och narkotika, är att det senare inte är avgörande för vår överlevnad, i alla fall inte i de allra flesta fallen. Att du ser dig själv som slav åt samhället får du stå för, själv ser jag arbete som ett tillfälle att skapa en bättre tillvaro för sig själv (och andra). Men det beror förstås vad man arbetar med, och kanske viktigast av allt, hur man själv ser på saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Visst, det låter ju logiskt det du säger, men den som inte har något jobb kan väll inte betala för sin hyra.
Och vems fel är det i så fall att man inte har något jobb, statens eller samhällets?
Det behöver inte vara så ensidigt, det kan bero på en rad faktorer. Men visst, staten skulle kunna göra mer för att skapa fler arbetstillfällen, framförallt åt unga (*sneglar på Norge*). Men samtidigt ska man inte överlåta sig i statens händer och hoppas på det bästa. Är man frisk och arbetsför så kan man uträtta mycket på egen hand.

Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Inte för att jag vill jobba, men det är en psykisk press man har på sej att betala sina räkningar, och den psykiska pressen är satt av staten och samhället.
Hur ser ditt alternativ ut till att betala räkningar? Att inte betala dem?

Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Och var så vänlig att sluta förlöjliga detta och allt annat stats och samhällsfientlig kritik.
Förlöjligar? Om det är någon som är samhällskritisk så är det väl ändå jag, och det gäller de flesta här som härjar i denna forumsdel.
Citera
2011-02-18, 15:04
  #8
Avstängd
Citat:
Att du ser dig själv som slav åt samhället får du stå för, själv ser jag arbete som ett tillfälle att skapa en bättre tillvaro för sig själv (och andra). Men det beror förstås vad man arbetar med, och kanske viktigast av allt, hur man själv ser på saken.

Men faktum kvarstår, oavsett hur man ser på saken.
Sen fick jag inget svar på varför du tror kosackerna flydde kommunismen. ( som hade grandiosa planer för folket)

Citat:
Men visst, staten skulle kunna göra mer för att skapa fler arbetstillfällen, framförallt åt unga (*sneglar på Norge*).
Tycker i stället staten borde göra mer för att inte ta folks pengar samtidigt som man gör folk beroende av dessa (hyran + fortskaffningsmedel ex) och att utnyttja unga människor för deras mindre vetande är en form av slaveri.

Citat:
Hur ser ditt alternativ ut till att betala räkningar? Att inte betala dem?
Tja, betalar man inte hyran blir man bostadslös, har man inget jobb får man ingen bostad.
Citat:
Förlöjligar? Om det är någon som är samhällskritisk så är det väl ändå jag, och det gäller de flesta här som härjar i denna forumsdel.
Tycker du låter väldigt vänligt inställd till samhället, och beskyddande.
__________________
Senast redigerad av Gamlerunke 2011-02-18 kl. 15:09.
Citera
2011-02-18, 18:51
  #9
Medlem
unsungs avatar
Narkotikapolitik -> PI

// moderator
Citera
2011-02-18, 18:59
  #10
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Varför ska någon som inte har något jobb behöva betala för något?
För att alternativet är slaveri.
Citera
2011-02-18, 19:17
  #11
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Men faktum kvarstår, oavsett hur man ser på saken.
Det håller jag tyvärr inte med om. Som jag skrev tidigare, för mig är arbete inget slaveri i och med att jag kan välja att avstå.

Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Sen fick jag inget svar på varför du tror kosackerna flydde kommunismen. ( som hade grandiosa planer för folket)
Jag är tyvärr inte alls insatt i deras historia, men jag kan gissa på att det berodde på förföljelse och förtryck, som med andra minoriteter för den delen.


Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Tycker i stället staten borde göra mer för att inte ta folks pengar samtidigt som man gör folk beroende av dessa (hyran + fortskaffningsmedel ex) och att utnyttja unga människor för deras mindre vetande är en form av slaveri.
Kan hålla med om att något lägre skatter inte vore helt fel. Jag förstår dock inte vilket slaveri du syftar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Tja, betalar man inte hyran blir man bostadslös, har man inget jobb får man ingen bostad.
Vilket är väldigt olyckligt. Men är det inte det vi har A-kassa till?

Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Tycker du låter väldigt vänligt inställd till samhället, och beskyddande.
Du har fått fel intryck.
Citera
2011-02-18, 19:19
  #12
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangeman
Jag förstår dock inte vilket slaveri du syftar på.

60% av ditt arbete går till staten, som sedan avgör vem produkten av det ska tillfalla. En viss del tillfaller dig själv, men mycket tillfaller någon annan. Alltså slavar du åt någon annan. Om du inte vägrar att jobba helt, då.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback