Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-18, 01:19
  #1
Medlem
har ett par levis jeans 501 och känner att dom sitter lite för slappt runt magen. dessa är 36 i midjemått. jag har testat att lägga ett måttband runt där bältet sitter och det blir 100 cm om jag drar åt lite. men 100 cm är ju 39 tum.

dessa 36or sitter alltså lite för löst och när jag mäter så får jag det till att jag borde ha ännu större mått. vart skall man egentligen mäta midjemåttet för jeans om man är kille?

sen skulle jag gärna vilja veta hur tight man skall ha jeansen i midjan. i nuläget skulle jag kunna få in en öl/cola burk eller liknande i linningen på dessa levis 501or.


viktigt: jag köpte dessa jeans i staterna för några månader sedan om det nu spelar någon roll
__________________
Senast redigerad av bergstrollet 2011-02-18 kl. 01:22.
Citera
2011-02-18, 03:36
  #2
Medlem
Dermonts avatar
Storlekar på jeans varierar mycket. Jag har exempelvis ett par Wrangler i strl 29 och ett par Cheap Monday i strl 33 och båda sitter perfekt i midjan, så som sagt det är enorm skillnad i storlek mellan olika märken och modeller. Man måste alltid prova sig fram för att hitta den storlek som passar bäst i just den specifika modellen. Får du in en Cola-burk är de helt klart för stora, de ska sitta perfekt formade runt midjan och följa den exakt.
Citera
2011-02-18, 19:33
  #3
Medlem
Eirenes avatar
Du ska självklart mäta ditt midjemått kring midjan. Har svårt att tro att det bli 100 cm om du inte är rejält överviktig, låter mer som stussmåttet. Mäter du "runt där bältet sitter" på ett par Levi's 501or lär du knappast få ut ditt midjemått, om du inte bär de jävligt udda vill säga
Citera
2011-04-05, 16:44
  #4
Medlem
Ballzfritzls avatar
Tjenare!
Jag hoppar in lite i den här tråden.

-- Jag är helt ovetande om dessa saker som kallas midjemått, osv. --

Jag har kollat in ett par byxor på nätet (jag vet, det är inte bra att köpa byxor på nätet, fast har inte hittat dessa någon annanstans).


"Model's waist: 32”/81 cm. Model is wearing: 32"/81 cm regular"
Det har jag med, i alla fall i mina andra byxor, dock det där med 81 cm ser lite lurt ut för mig. Mätte mig själv (där byxorna sitter, under naveln) och fick det till 90 cm.
Som sagt, jag har 32/32 i alla mina andra byxor.

Är det jag som mäter fel, eller?

Jag har även en fråga till. Jag beställer från UK och har aldrig sett detta fenomenet innan.
När jag väljer storlekar så finns det två olika "32'or" att välja emellan.

32" Reg - Waist 32 cm in och 32" Long - Waist 32 cm in.


EDIT: Tanken slog mig precis att 81cm kan vara innebenslängden, eller jag ringde min mamma. Stämmer detta?

Mjo, vad är det för skillnad?
Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av Ballzfritzl 2011-04-05 kl. 17:03.
Citera
2011-04-05, 17:57
  #5
Medlem
mankztas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballzfritzl
Tjenare!
Jag hoppar in lite i den här tråden.

-- Jag är helt ovetande om dessa saker som kallas midjemått, osv. --

Jag har kollat in ett par byxor på nätet (jag vet, det är inte bra att köpa byxor på nätet, fast har inte hittat dessa någon annanstans).


"Model's waist: 32”/81 cm. Model is wearing: 32"/81 cm regular"
Det har jag med, i alla fall i mina andra byxor, dock det där med 81 cm ser lite lurt ut för mig. Mätte mig själv (där byxorna sitter, under naveln) och fick det till 90 cm.
Som sagt, jag har 32/32 i alla mina andra byxor.

Är det jag som mäter fel, eller?

Jag har även en fråga till. Jag beställer från UK och har aldrig sett detta fenomenet innan.
När jag väljer storlekar så finns det två olika "32'or" att välja emellan.

32" Reg - Waist 32 cm in och 32" Long - Waist 32 cm in.


EDIT: Tanken slog mig precis att 81cm kan vara innebenslängden, eller jag ringde min mamma. Stämmer detta?

Mjo, vad är det för skillnad?
Tack på förhand!

32" Reg är för "normala" längden på ben
32" Long är för lite längre helt enkelt
Citera
2011-04-05, 18:14
  #6
Medlem
Ballzfritzls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mankzta
32" Reg är för "normala" längden på ben
32" Long är för lite längre helt enkelt

Tack.
Mätte precis mina ben, 78-81 cirkus. Han inte se så mycket pga. knappen på måttbandet helt plötsligt trycktes in .

Så, man kan säga att den längden funkar fint för mig.
Tack för svar, uppskattas!
Citera
2012-01-09, 11:14
  #7
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eirene
Du ska självklart mäta ditt midjemått kring midjan. Har svårt att tro att det bli 100 cm om du inte är rejält överviktig, låter mer som stussmåttet. Mäter du "runt där bältet sitter" på ett par Levi's 501or lär du knappast få ut ditt midjemått, om du inte bär de jävligt udda vill säga

Ska man mäta innanför jeansen eller där bältet sitter? Jag har ett par Diesel W33 och de mäter 97cm runt midjan där bältet sitter, eller mäter jag fel?
Citera
2017-09-21, 15:37
  #8
Medlem
Nu är jag förbannad. Jag kollade in fem olika storleksguider på nätet, och alla sade att man skulle mäta runt höfterna (typ 5 cm under naveln). Där mäter jag 103 cm. Detta ska förvandlas till tum, sade alla storleksguider. Det betyder att jag har 44 i jeans.

Jag sökte runt i en massa nätbutiker efter jeans i den storleken, men de flesta gick inte högre upp än 34. Jaha, tänkte jag, ska man vara så spinkig nu för tiden för att kunna hitta kläder som passar? Till slut hittade jag ett par i storlek 44. Nu har jag fått hem dem, och de är GIGANTISKA. Jag kan dra ut byxlinningen 30 cm från midjan. Den nätbutiken hade exakt samma storleksguide som alla andra.

Vad fan, liksom?

Hur jävla svårt kan det vara att fixa en bra och tydlig storleksguide!?

Hur ska jag veta vilken storlek jag ska ha?
Citera
2017-09-21, 15:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag kollade in fem olika storleksguider på nätet, och alla sade att man skulle mäta runt höfterna (typ 5 cm under naveln).

Konstig rekommendation att mäta runt höfterna. Då får man ju nästan stussmåttet istället, vilket är där man är bredast. Midjan är väl där man är smalast eller ungefär kring naveln.

Men sedan påverkar ju kroppsformen och plaggets skärning om det kommer att passa eller inte. Det är svårt med klädstorlekar.

Kan vara värt att tillägga att en del som säljer begagnade kläder mäter kläderna och anger dessa mått. Och de är ju inte direkt jämförbara med kroppsmått, i a f inte ett midjemått om plagget inte sitter i höjd med naveln eller den naturliga midjan.
__________________
Senast redigerad av Hominem 2017-09-21 kl. 15:57.
Citera
2017-09-21, 16:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Konstig rekommendation att mäta runt höfterna. Då får man ju nästan stussmåttet istället, vilket är där man är bredast. Midjan är väl där man är smalast eller ungefär kring naveln.

Men sedan påverkar ju kroppsformen och plaggets skärning om det kommer att passa eller inte. Det är svårt med klädstorlekar.

Kan vara värt att tillägga att en del som säljer begagnade kläder mäter kläderna och anger dessa mått. Och de är ju inte direkt jämförbara med kroppsmått, i a f inte ett midjemått om plagget inte sitter i höjd med naveln eller den naturliga midjan.

Jo, och jag är kvinna, så det är rätt stor skillnad mellan höftmått och midjemått. De flesta storleksguider har en bild på en människa, där de visar var man ska mäta. De flesta visar att man ska mäta precis mittemellan naveln och stussen, så det var det jag gjorde. Nu har jag beställt nya, och gått efter midjemåttet istället, så får vi se om det blir bättre.
Citera
2017-09-22, 09:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Nu är jag förbannad. Jag kollade in fem olika storleksguider på nätet, och alla sade att man skulle mäta runt höfterna (typ 5 cm under naveln). Där mäter jag 103 cm. Detta ska förvandlas till tum, sade alla storleksguider. Det betyder att jag har 44 i jeans.

Jag sökte runt i en massa nätbutiker efter jeans i den storleken, men de flesta gick inte högre upp än 34. Jaha, tänkte jag, ska man vara så spinkig nu för tiden för att kunna hitta kläder som passar? Till slut hittade jag ett par i storlek 44. Nu har jag fått hem dem, och de är GIGANTISKA. Jag kan dra ut byxlinningen 30 cm från midjan. Den nätbutiken hade exakt samma storleksguide som alla andra.

Vad fan, liksom?

Hur jävla svårt kan det vara att fixa en bra och tydlig storleksguide!?

Hur ska jag veta vilken storlek jag ska ha?

En del av hemsidorna som säljer kläder har tydliga anvisningar om hur man får fram de exakta måtten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback