2011-02-17, 18:40
Medlem
Tja fb!

Är sjukt trött på min kassa hy och har vänt mig till en klinik som sade att jag bör sluta upp med all rökning/tobak. Kan säga att jag i dagsläget både är en rökare samt en snusare.

Men vad menar han med all tobak? Snus, är det verkligen dåligt för hyn? Man har ju hört om att rökning är dåligt som fan, men snus?! Att sluta tvärt med allt känns som en omöjlighet.. Tänker iaf inte sluta röka ganja, det är hälsosamt som fan för huden.. men känns fortfarande som en jävla förlust att skippa snuset. är en trogen vän!!
Citera
2011-02-17, 18:46
Medlem
cerns avatar
På vilket sätt har du kass hy?
Citera
2011-02-17, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
På vilket sätt har du kass hy?

Fet hud. Kan få en hel del finnar
Citera
2011-02-17, 18:51
Bannlyst
Vet att man får rynkor om man röker 20 år men av snus tror jag inte hyn påverkas någonting.
Citera
2011-02-17, 18:53
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heychug
Fet hud. Kan få en hel del finnar
jag har samma problem men det känns ju som att man får torrare hy av tobak men jag kanske inbillar mig det.
Citera
2011-02-17, 18:54
Medlem
Går bra mycket snabbare att få rynkor om du röker ofta/mycket.

Men jag har inga problem med min hy och jag snusar dagligen.

Så TS sluta med rökandet och snusa bara.
Citera
2011-02-17, 19:20
Medlem
SalmonellaDicks avatar
Jag rökte i fyra-fem år innan jag bytte över till snus. Innan fick jag finnar titt som tätt men inte längre. Så jag antar att rökning äcklar till hyn...? Fan vet jag.. Kanske bara kommit över puberteten..
Citera
2011-02-19, 01:15
Citat:
Ursprungligen postat av heychug
Tja fb!

Är sjukt trött på min kassa hy och har vänt mig till en klinik som sade att jag bör sluta upp med all rökning/tobak. Kan säga att jag i dagsläget både är en rökare samt en snusare.

Men vad menar han med all tobak? Snus, är det verkligen dåligt för hyn? Man har ju hört om att rökning är dåligt som fan, men snus?! Att sluta tvärt med allt känns som en omöjlighet.. Tänker iaf inte sluta röka ganja, det är hälsosamt som fan för huden.. men känns fortfarande som en jävla förlust att skippa snuset. är en trogen vän!!

Rökningen är ju helt klart dåligt för hyn, snus vet jag inte om det finns några belägg för att det ska påverka hyn men det är myckdt möjligt att det finns ämnen i både snus och cigaretter (då det finns en uppsjö skadliga ämnen) som påverkar hyn negativt.

Nikotin stressar kroppen även om du som rökare och snusare känner dig lugn när du röker/snusar. Viktigt för bra hy och välmående/hälsa i övrigt är bra sömn, bra kost, intag av vitaminer och mineraler etc. Nikotin påverkar givetvis sömnen, även om man inte direkt har sömnsvårigheter av sitt tobaksbruk så sover man ofta sämre och givetvis leder till mer ytlig sömn som innebär att man är tröttare på morgonen.

Det är ju givetvis svårt att säga vad det beror på i just ditt fall, vissa har fin hy även fast de röker och snusar medan andra får komplikationer av tobak och något ämne som finns i cigaretter/snus. Tobak bidrar till stress och stress har aldrig någonsin varit bra för hyn. Dricker du mycket kaffe så kan det också vara ett problem, speciellt om du har anlag för att bli stressad av kaffe.

Det finns inga genvägar, det bästa är att lägga ner all skit som gör en stressad eller drogad. Satsa på bra alternativ med hälsosam kost i fokus, bra mat och råvaror, Teer som har rikligt med antioxidanter och vitaminer istället för en stor mängd kaffe. Om du inte kan sluta med tobak så är det i alla fall vettigt att skära ner på konsumtionen. Det är bara att inse hur värdelöst det är att vara nikotinaddict. Det är rätt gott och härligt att ta nån snus/cigarett nån gång ibland, det är också då man får en skön effekt. Sen efter det ger det ingenting, man stoppar in en snus/röker en cigarett, sen upprepar man samma procedur flera gånger samma dag i hopp om att bli avslappnad och få effekt av nikotinet. Men den kommer aldrig, kroppen blir bara mer och mer stressad, sen springer du ner och köper ett nytt paket/ny dosa utan någon som helst effekt. Haha nu gick jag offtopic på slutet men tobak är knappast hälsosamt så det kan mycket väl vara så att det har effekt på din hud. Likväl som alkohol och kaffe som kan påverka hyn negativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in