Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2011-03-23, 10:30
  #49
Medlem
kissflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enteria
Jag har lite erfarenhet av skivbolag och har vänner som är i dem. Jag skulle säga som så att, antingen ett stort bolag, eller att du gör allt på egenhand. Mixar, spelar in, rubbet. Ett stort bolag kan absolut hjälpa dig att komma någonvart och ge dig spelningar (vilket är det som ger dig pengar), alltså jobb möjligheter.

Alternativ nr.2 är som sagt att göra allt själv. In the end of the day så, det skivbolag gör är att de tar ett lån från banken och invisterar i dig för att sedan förhoppningsvis gå +. Detta är en risk, men den tar dem. Sedan tjänar du cash åt dem tills du lyckats gå +, sedan behåller dem alla rättigheter till din musik och tjänar såklart så mycket pengar de kan på dig. Varför inte ta detta lån själv in the first place och sedan få betyderligt mer cash. De skivbolag kan hjälpa dig med är att ta kontakt med medier. Resten kan du göra själv.

Det "enda" du behöver för att vara upp and running är 1. Bra musik 2. Promotion = Internet/alla gigg du lyckas få 3. Ett litet företag sådu kan faktorera dina spelningar så allting går rätt till.

Antalet skiver sålda kommer sedan inte igenterligen vara en skadande faktor. Bättre att sälja 100 skiver och få 50kr från varje, än att du säljer 2000 och får 1-3kr för varje.

nåja, ett skivbolag gör väl lite mer än att bara stå för den ekonomiska investeringen och kapa åt sig sin del av avkastningen. t ex har de redan etablerade kontakter med producenter, mixing- och masteringstudios, cd-pressverk, skivdistributörer, fackkunskap om hur marknadsföring går till, kontakt med bandbokare, osv. visst kan man göra allt det där själv men om man inte har vare sig erfarenhet eller insyn i det hela har man en väldigt lång väg att vandra på egen hand och många lärdomar att dra innan man är framme.
Citera
2011-03-23, 10:42
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
nåja, ett skivbolag gör väl lite mer än att bara stå för den ekonomiska investeringen och kapa åt sig sin del av avkastningen. t ex har de redan etablerade kontakter med producenter, mixing- och masteringstudios, cd-pressverk, skivdistributörer, fackkunskap om hur marknadsföring går till, kontakt med bandbokare, osv. visst kan man göra allt det där själv men om man inte har vare sig erfarenhet eller insyn i det hela har man en väldigt lång väg att vandra på egen hand och många lärdomar att dra innan man är framme.

Mhm, jo, försökte framföra det i inlägget också lite halvt. Kanske blev lite otyderligt. Antar att jag har hafft lite tur som gått i skola för det redan :-)
Citera
2011-03-24, 21:52
  #51
Medlem
linuzsvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enteria
Aight aight! Grattis iaf mannen! :-)

Tack så mycket dude

Citat:
Ursprungligen postat av Enteria
Mhm, jo, försökte framföra det i inlägget också lite halvt. Kanske blev lite otyderligt. Antar att jag har hafft lite tur som gått i skola för det redan :-)

Ja, det vore riktigt nyttigt om man hade gjort det. Så man har koll på läget liksom! :P hehe

MVH
Citera
2011-03-24, 22:47
  #52
Medlem
vnc-s avatar
Det gäller att komma ut och spela och skaffa sig en fanbase, jag har spelat i diverse band med/utan skivkontrakt och kan väl säga att de mindre skivbolagen inte kan göra speciellt mycket som man själv inte kan göra.

Man ska ha VÄLDIGT mycket tur eller talang för att hitta ett bolag som vill satsa och skicka iväg dig på stor turne. Det finns så otroligt många band som är duktiga idag med varierad fanbase, och skivbolagen är bara ute efter att tjäna pengar på dig, inte så svårt att räkna ut vilka band/artister dom kommer välja OM dom inte nu skulle se enorm potential i dig.

Innan du börjar skicka runt dina låtar tycker jag du ska göra riktigt bra produktioner av det.

Tyckte förövrigt att My living truth var en bra låt, keep it up.
Citera
2011-03-25, 12:54
  #53
Medlem
linuzsvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Det gäller att komma ut och spela och skaffa sig en fanbase, jag har spelat i diverse band med/utan skivkontrakt och kan väl säga att de mindre skivbolagen inte kan göra speciellt mycket som man själv inte kan göra.

Man ska ha VÄLDIGT mycket tur eller talang för att hitta ett bolag som vill satsa och skicka iväg dig på stor turne. Det finns så otroligt många band som är duktiga idag med varierad fanbase, och skivbolagen är bara ute efter att tjäna pengar på dig, inte så svårt att räkna ut vilka band/artister dom kommer välja OM dom inte nu skulle se enorm potential i dig.

Innan du börjar skicka runt dina låtar tycker jag du ska göra riktigt bra produktioner av det.

Tyckte förövrigt att My living truth var en bra låt, keep it up.

Tjena! Ja det är ju så, men jag tror min musik kan nå ut till en rätt stor publik, med tanke på genren.
Håller på med min producent atm, har gjort om (på bra sätt) vissa låtar ganska mycket, kommer såklart posta det här när det är dags för release!

MVH Linus
Citera
2011-03-27, 17:41
  #54
Medlem
linuzsvamps avatar
Blev lite strul med tredje låten, men har nog fått rätt på det nu!
Citera
2011-04-04, 11:53
  #55
Medlem
linuzsvamps avatar
Klar med tredje låten och den är skit nice!

Är på gång med fjärde nu, längtar tills jag kan länka dom till er!
Citera
2011-04-11, 17:53
  #56
Medlem
linuzsvamps avatar
Tjena!

Tänkte bara lägga upp låtarna som kommer vara med på EP'n!
Dock som jag spelat in här hemma själv, akustiska versioner!

Linuz - I Can't Let You Go
http://www.youtube.com/watch?v=u0nqZz2qRKY

Linuz - Tired
http://www.youtube.com/watch?v=8yqhnbY-hHs

Linuz - Burning
http://www.youtube.com/watch?v=-SYWHD1npgc

Ha d fint!

Peace
Citera
2013-04-15, 10:11
  #57
Medlem
XTgliders avatar
Skön cover på Somebody That I Used To Know

http://www.youtube.com/watch?v=KkExfWcVbgM
Citera
2015-03-13, 21:48
  #58
Avstängd
Haha helt jävla sjukt härligt att se dig i melodifestivalen nu Bra jobbat! (y)
Citera
2015-03-15, 20:07
  #59
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AAore
Haha helt jävla sjukt härligt att se dig i melodifestivalen nu Bra jobbat! (y)


+1 ...sjukt kul att se sådant här

gött när unga människor kämpar mot mål och lyckas !
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback