Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-17, 14:18
  #1
Medlem
linuzsvamps avatar
Tjena, har spelat in ett antal låtar nu, och tänkte skicka iväg dom till en massa bolag!
Någon som har tips på vilka bolag man ska skicka in till eller hur man ska gå till väga?

MVH Linus Svenning!
Citera
2011-02-17, 14:22
  #2
Medlem
Berätta mer om vilken musikstil du kör eftersom det har väldigt stor betydelse på hur skivbolaget är uppbyggd! Hjälper dig gärna med lite olika tips men behöver info om du själv mastrar och omixar själv osv.

Citera
2011-02-17, 14:26
  #3
Medlem
linuzsvamps avatar
http://www.youtube.com/watch?v=_iPuMHSv-KQ
http://www.youtube.com/watch?v=AMfTB...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=cFFDar4WVa4

Där är 3 av mina låtar! Sådan musikstil, lyssna och hör själv!

Tack för svar!
Citera
2011-02-17, 14:28
  #4
Medlem
Utopia.s avatar
Kör på små, nischade skivbolag om ni nu måste köra på något alls. Jag tror personligen att musikindustrin kommer decentraliseras under de kommande tio åren. Förut var man tvungen att sitta på ett större skivbolag om man ville ha tillgång till någorlunda produktion och marknadsföring, men med internet och digital musikproduktion finns det ganska få fördelar med att sitta på ett större skivbolag. Distributionen har också förändrats helt, och som artist behöver man egentligen inte vara signad överhuvudtaget för att slå igenom.

Men som sagt, du har nog större chans på något mindre bolag men det beror väl på vad du spelar för musik och så. Vad spelar du för musik?

Edit: Såg länkarna nu, du har en bra röst! Som rabiat hater av kommersiell kultur skulle jag ju gärna se att du klarade dig så långt som möjligt utan att behöva ge vika för något skivbolags kortsiktiga vinstintressen Vem vill bli en Darin som har några glansår för att sedan läggas på b-kändishögen liksom? Tänk själv igenom hur du vill framställas som artist och hur du vill arbeta med musik. Vill du bli stöpt i en darinform och bli nästa idolmongo så är det bara att skicka iväg till något stort skivbolag. Men som sagt, jag hoppas att du har högre ambitioner än så
__________________
Senast redigerad av Utopia. 2011-02-17 kl. 14:45.
Citera
2011-02-17, 14:33
  #5
Medlem
linuzsvamps avatar
Ja men vart hittar jag dessa små bolag? Har letat som en tok på Google osv!

Länkade några av mina låtar i tidigare inlägg, kolla gärna.
problemet är att jag aldrig har haft råd med studiotid eller så.
så kvallen är ju skit kass, och låtarna har mycker mer potential om
jag hade haft tillgång till studio!

MVH!
Citera
2011-02-17, 14:41
  #6
Medlem
linuzsvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Kör på små, nischade skivbolag om ni nu måste köra på något alls. Jag tror personligen att musikindustrin kommer decentraliseras under de kommande tio åren. Förut var man tvungen att sitta på ett större skivbolag om man ville ha tillgång till någorlunda produktion och marknadsföring, men med internet och digital musikproduktion finns det ganska få fördelar med att sitta på ett större skivbolag. Distributionen har också förändrats helt, och som artist behöver man egentligen inte vara signad överhuvudtaget för att slå igenom.

Men som sagt, du har nog större chans på något mindre bolag men det beror väl på vad du spelar för musik och så. Vad spelar du för musik?

Edit: Såg länkarna nu, du har en bra röst! Som rabiat hater av kommersiell kultur skulle jag ju gärna se att du klarade dig så långt som möjligt utan att behöva ge vika för något skivbolags kortsiktiga vinstintressen Vem vill bli en Darin som har några glansår för att sedan läggas på b-kändishögen liksom? Tänk själv igenom hur du vill framställas som artist och hur du vill arbeta med musik. Vill du bli stöpt i en darinform och bli nästa idolmongo så är det bara att skicka iväg till något stort skivbolag. Men som sagt, jag hoppas att du har högre ambitioner än så

Tack för svar!
Citera
2011-02-17, 14:41
  #7
Medlem
Ok tack, Du svarade inte på frågan jag ställde men kan väl svara dig ändå.

Skillnaden är att skivbolag idag inte behöver vara större än en laptop. Jobbar själv som musikproducent och många av de bolag som kontaktar mig vill bara ha rätten att sälja musiken och inte sköta själva slutproduktionen.

Jag tycker först och främst att du skall sikta in dig på en studio som kan hjälpa dig med inspelningen och produktionerna. Nu menar jag alltså inte att du inte har en begåvning men tror inte du skulle skicka en handskriven CV till ett företag. I dag finns det massor av folk som hjälper unga artister med studiotid. Kolla tex. blocket, där kan du lätt hitta ett par olika som kan ställa upp med professionell studio för en billig slant!
Citera
2011-02-17, 14:43
  #8
Medlem
linuzsvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Kör på små, nischade skivbolag om ni nu måste köra på något alls. Jag tror personligen att musikindustrin kommer decentraliseras under de kommande tio åren. Förut var man tvungen att sitta på ett större skivbolag om man ville ha tillgång till någorlunda produktion och marknadsföring, men med internet och digital musikproduktion finns det ganska få fördelar med att sitta på ett större skivbolag. Distributionen har också förändrats helt, och som artist behöver man egentligen inte vara signad överhuvudtaget för att slå igenom.

Men som sagt, du har nog större chans på något mindre bolag men det beror väl på vad du spelar för musik och så. Vad spelar du för musik?

Edit: Såg länkarna nu, du har en bra röst! Som rabiat hater av kommersiell kultur skulle jag ju gärna se att du klarade dig så långt som möjligt utan att behöva ge vika för något skivbolags kortsiktiga vinstintressen Vem vill bli en Darin som har några glansår för att sedan läggas på b-kändishögen liksom? Tänk själv igenom hur du vill framställas som artist och hur du vill arbeta med musik. Vill du bli stöpt i en darinform och bli nästa idolmongo så är det bara att skicka iväg till något stort skivbolag. Men som sagt, jag hoppas att du har högre ambitioner än så


Tack så mycket! Vill verkligen inte bli som Darin, även om han klarar sig hyffsat bra. Men har du inga tips på några små bolag? Har så svårt att hitta dom =/

MVH
Citera
2011-02-17, 14:45
  #9
Medlem
linuzsvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocoolio
Ok tack, Du svarade inte på frågan jag ställde men kan väl svara dig ändå.

Skillnaden är att skivbolag idag inte behöver vara större än en laptop. Jobbar själv som musikproducent och många av de bolag som kontaktar mig vill bara ha rätten att sälja musiken och inte sköta själva slutproduktionen.

Jag tycker först och främst att du skall sikta in dig på en studio som kan hjälpa dig med inspelningen och produktionerna. Nu menar jag alltså inte att du inte har en begåvning men tror inte du skulle skicka en handskriven CV till ett företag. I dag finns det massor av folk som hjälper unga artister med studiotid. Kolla tex. blocket, där kan du lätt hitta ett par olika som kan ställa upp med professionell studio för en billig slant!

Och nej jag mastrar eller mixar inte, eftersom jag inte har utrustningen till det! :P
Okej, jag förstår exakt vad du menar. Får väl försöka hitta någon billig studiotid.

Ha d!
Citera
2011-02-17, 14:46
  #10
Medlem
linuzsvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocoolio
Jag tycker först och främst att du skall sikta in dig på en studio som kan hjälpa dig med inspelningen och produktionerna.

Var hittar jag någon som vill hjälpa en gratis liksom? Finns det ens? ^^
Citera
2011-02-17, 14:48
  #11
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linuzsvamp
Tack så mycket! Vill verkligen inte bli som Darin, även om han klarar sig hyffsat bra. Men har du inga tips på några små bolag? Har så svårt att hitta dom =/

MVH

Kan försöka hitta några mindre labels som skulle kunna passa dig, men vi måste ju veta vad du vill och så. En bra tumregel (men som inte alltid stämmer) är att desto större skivbolag, desto mindre kontroll men mer ekonomiskt stöd, bättre marknadsföring, karriärmöjligheter osv. Mindre bolag låter dig ju göra i princip vad du vill, men har inte så mycket att ge dig heller, utan det krävs ett stort engagemang av dig också. Och då är frågan om du kanske inte ens behöver vara signad, men visst kan det ju vara kul att vara en "riktig" artist Men som sagt, vill du bli professionell heltidsmusiker eller vill du nå ut till folk med din musik och kanske tjäna en slant? Tyvärr så innebär ju det tidigare att man tvingas bli en Darin, eftersom det är det enda som kan sälja tillräckligt många skivor :/

Tycker som Jocoolio, spela in i studio först och främst, då får du bättre koll på hur långt du kan komma själv rent produktionsmässigt och musikaliskt. Det är också jävligt bra att komma med schysst inspelat material.

Iofs sa du att du hade spelat in några låtar. Utgick ifrån att det var youtubevideosarna, men du kanske redan sitter på en studioinspelad demo
__________________
Senast redigerad av Utopia. 2011-02-17 kl. 14:52.
Citera
2011-02-17, 14:53
  #12
Medlem
stordrulens avatar
Sjunger själv och är ute och lirar mycket runtom i Sverige och andra länder.


Du skall fan ha creds för att du river av en Rascal Flatts låt alltså. Det är grymma musiker. Hoppas det går bra för dig!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback