Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-17, 10:09
  #1
Avstängd
CalAnkas avatar
Hur hårt ser jävla myndigheten på att ha missat att betala 5 kronor och debiterar 500 kronor i tilläggsavgift?? Tycker ni verkligen att det är rätt att myndigheten är så hårt med det?
Var är moralen i hela detta att bestraffa sin medborgare för ynka summor? Hela det här systemet får mig att må illa och verkligen får mig kämpa för att göra olagliga saker.
Jag var den personen som var för att vara laglydig, betala skatt och så men efter det här så har jag tappat min hela respekt för den kommunistiska Sverige och spottar på Sverige.

Från och med nu är myndigheterna min fiende nummer1!
Citera
2011-02-17, 10:19
  #2
Medlem
Har du ringt Transportstyrelsen och pratat med dom ? Låter inte rimligt ju.
Citera
2011-02-17, 10:22
  #3
Medlem
mungs avatar
Jag förstår att du är upprörd, det är en hutlös summa! Tyvärr är det så det är. De har åtminstone förbättrat systemet lite, nu får man en faktura att betala innan man får straffavgiften - tidigare fick man inte ens det.
Citera
2011-02-17, 10:31
  #4
Avstängd
CalAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gardan
Har du ringt Transportstyrelsen och pratat med dom ? Låter inte rimligt ju.


Ringde och pratade med dom, räkningen var på 105 kronor och jag måste ha sett det 100 kronor.
Bara för att jag missade 5 kronor fick jag tillägsavgift på 500 kronor. Dom kunde fan ha debiterat dom jävla 5 kronorna på nästa faktura. Så funkar moderna Sverige idag. Att göra den hederliga medborgaren till en en som väljer den andra sidan av lagen. Jag sympatiserar verkligen med dom som inte vill betala skatt i skit Sverige, blir det bättre om man gör det? Knappast. Vad har jag tjänat på att göra rätt för mig- jo INGENTING!!!
Citera
2011-02-17, 10:36
  #5
Moderator
Gordon Blixts avatar
Det är inte myndigheten som bestämt att det ska tas ut en tilläggsavgift och att den ska vara 500 kronor. Uttaget av avgiften och avgiftens storlek föreskrivs i 14 § lagen (2004:629) om trängselskatt. Om du varit för laglydighet borde du ju uppskatta att myndigheten följer lagen. Det är riksdagen som stiftar lagar, inte myndigheten.

Av 18 § samma lag framgår att myndigheten, självmant eller efter ansökan av den skattskyldige, får besluta att tilläggsavgift helt eller delvis inte ska tas ut, eller ska återbetalas, om det skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut avgiften. Har du testat en sådan ansökan?
Citera
2011-02-17, 10:37
  #6
Avstängd
CalAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Jag förstår att du är upprörd, det är en hutlös summa! Tyvärr är det så det är. De har åtminstone förbättrat systemet lite, nu får man en faktura att betala innan man får straffavgiften - tidigare fick man inte ens det.



Det är mycket tyvärr i Sverige nu för tiden men ska man behövas straffas så jävla hårt?? Ok om man skiter att betala fullständigt och att man kanske ses som en laglös parasit men att missa en jävla fem kronor?? Och ja, jag blir väldigt upprörd för 500 kr är jävligt mycket pengar för mig för en sån skitsak och den 500- hundringen måste jag dra in på ett annat sätt, skiter i om Gunnel bryter benet när jag rycker väskan ifrån henne så att hon hamnar på sjukan, det är väl därför vi betalar skatt så att en del kan gå till sjukvården till dom behövande. Så då får mina 500 hundring i alla fall göra nån nytta. Dom tar från min jag tar från nån annan i sin tur så får staten betala för hela kalaset.
Hur då att man får en faktura att betala innan straffavgiften ?


Det här ska stå dyrt för den kommunistiska Sverige.
Citera
2011-02-17, 10:40
  #7
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalAnka
Hur då att man får en faktura att betala innan straffavgiften ?
Jag förstod det som att du hade missat att betala hela fakturan, inte en liten del av den. När jag funderar över det vore det konstigt eftersom den lägsta avgiften är på 10 kr.

Nej jag tycker inte alls att det är rätt med en så hög straffavgift till att börja med, och att automatiskt lägga på den för att man har betalat fem kronor för lite på en faktura är sanslöst. Men myndigheter gör aldrig fel och byråkratin är oändlig.
Citera
2011-02-17, 10:42
  #8
Avstängd
CalAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Det är inte myndigheten som bestämt att det ska tas ut en tilläggsavgift och att den ska vara 500 kronor. Uttaget av avgiften och avgiftens storlek föreskrivs i 14 § lagen (2004:629) om trängselskatt. Om du varit för laglydighet borde du ju uppskatta att myndigheten följer lagen. Det är riksdagen som stiftar lagar, inte myndigheten.

Av 18 § samma lag framgår att myndigheten, självmant eller efter ansökan av den skattskyldige, får besluta att tilläggsavgift helt eller delvis inte ska tas ut, eller ska återbetalas, om det skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut avgiften. Har du testat en sådan ansökan?


Riksdagen tillämpar lagen ja och myndigheten följer det men klart dom kunde lämna in veto och säga att det är lite väl för hårt med en så bestraffning?
Sen så skiter jag i att du drar upp en jävla paragrafer som tror veta vad allt handlar om. Jag har fått min uppfattning så säg vad du vill. Varför inte vara som andra institutioner och börja med att skicka en påminnelse avgift på en rimlig summa istället för att få folk vända sig mot dom för?
Vad tjänar dom nu, 500 kr? Sen då?
Citera
2011-02-17, 10:50
  #9
Moderator
Gordon Blixts avatar
Eftersom det kan vara väl hårt i vissa situationer finns den bestämmelse om eftergift som jag nämnde. Om du skiter i den och således inte vill nyttja de möjligheter som står till buds så är det ditt eget val.
Citera
2011-02-17, 10:55
  #10
Avstängd
CalAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Eftersom det kan vara väl hårt i vissa situationer finns den bestämmelse om eftergift som jag nämnde. Om du skiter i den och således inte vill nyttja de möjligheter som står till buds så är det ditt eget val.



Skiter i vad? Vadå för möjligheter?
Citera
2011-02-17, 11:00
  #11
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalAnka
Skiter i vad? Vadå för möjligheter?
Möjligheten att ansöka om eftergift av tilläggsavgiften...
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Av 18 § samma lag framgår att myndigheten, självmant eller efter ansökan av den skattskyldige, får besluta att tilläggsavgift helt eller delvis inte ska tas ut, eller ska återbetalas, om det skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut avgiften. Har du testat en sådan ansökan?
...som du tydligen skiter i.
Citat:
Ursprungligen postat av CalAnka
Sen så skiter jag i att du drar upp en jävla paragrafer
Citera
2011-02-17, 11:12
  #12
Medlem
Ring valfri kvällstidning om du inte är blyg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback