Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-01-12, 22:22
  #1
Medlem
Grooms avatar
Hur svårt är det att bli en skådespelare och hur hittar man auditions (samt hur deltar man i de)?


Jag hade bara en idé på att under en sommar prova på en audition i USA och se hur långt jag kan komma.

Vad behöver en skådespelare vara bra på? Är det något man kan öva på?
Citera
2006-01-12, 22:55
  #2
Medlem
Snövits avatar
Anslut dig till något amatörteater sällskap i din närhet.
Citera
2006-01-12, 23:11
  #3
Medlem
kasstkniws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Hur svårt är det att bli en skådespelare och hur hittar man auditions (samt hur deltar man i de)?


Jag hade bara en idé på att under en sommar prova på en audition i USA och se hur långt jag kan komma.

Vad behöver en skådespelare vara bra på? Är det något man kan öva på?

Tjena!

Jag har haft mejlkontakt med Paul Ottosson, han som gjorde de Oscar's-nominerade ljudeffekterna till Spider-Man 2, och han har förklarat en del hur det är att komma in i Hollywood, om det nu är där du har planer att testa lyckan.

Citat:
Hejsan, ursakta jag inte har svarat annu. Det har varit ett par jobbiga veckor med en film har. Den svaraste delen ar nog att fa ett uppehalls tillstand och att fa jobba har i USA. Du maste ocksa tillhora ett fack har for att fa jobba pa de stora filmerna. For att komma in i facket har maste du ha jobbat ett visst antal timmar inom en viss tid. Sen gora en ansokan om att fa tilhora facket. Sen sitter det fackombudsman och tittat pa dina meriter och ser om dom anser du ska fa tillhora facket. Sen kostar det 2000-3000 dollar att komma in i facket. Utbildning har ingeting att gora med om du far ett jobb eller inte. Det ar mer talang, om du ar organiserad och kan lyssna bra pa vad din supervisor vill att du ska utfora. Du kan ocksa jobba pa mindre filmer som inte du behover tillhora facket, normalt blir du inte betald i timmen. Dom ger dig ett visst antal dollars for att till exempel redigera alla ljud effekter eller all dialogue sen ar det upp till dig att fa det klart inom typ
3-4
veckor. Om du jobbar 40 timmar i veckan eller 100 timmar sa blir det samma betalning. Du maste ha erfarenhet for att du ska anstalla dig fran forsta borjan sa....
Det ar svart att komma in i denna branschen, manga tuffa ar med lite betalning. Jag har haft en del tur for att komma till den nivan sa snabbt.

Sa lycka till

Paul Ottosson

Ja, det var kanske mer specifikt för de som jobbar inom redigering och produktion, men jag kan tänka mig att delen med att komma in i facket gäller även för de som är skådespelare.
Citera
2006-01-12, 23:16
  #4
Medlem
TB-303s avatar
Konkurrensen måste vara stenhård, med tanke på hur många som åker till LA för att hoppas att lyckas.
Citera
2006-01-12, 23:36
  #5
Medlem
kasstkniws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
Konkurrensen måste vara stenhård, med tanke på hur många som åker till LA för att hoppas att lyckas.

Tjena!

Jag har för mig att Luke Perry innehar ett rekord som ingen har slagit än. Tydligen så har han gjort 176(?) auditions innan han fick sitt första jobb i Hollywood. Lite trivia angående hur svårt det kan vara.
Citera
2006-01-13, 18:41
  #6
Medlem
www.filmcafe.nu är en bra sida om du vill börja. Ta lite bilder, gå på lite audition, medverka i kortfilmer som folk gör och skapa dig en showreel.
Citera
2006-01-13, 21:13
  #7
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasstkniw
Tjena!

Jag har för mig att Luke Perry innehar ett rekord som ingen har slagit än. Tydligen så har han gjort 176(?) auditions innan han fick sitt första jobb i Hollywood. Lite trivia angående hur svårt det kan vara.
Efter att ha sett lite Beverly Hills, så är jag inte det minsta förvånad.

Men seriöst, så visst är det många som kämpar år ut och år in. Men så får vissa ett genombrott, och lönen verkar öka exponentiellt om de lyckas även i den andre och tredje filmen. Tyvärr så minskar privatlivet lika fort.
Citera
2006-01-13, 21:34
  #8
Banned
Hell_on_wheelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groom

...Vad behöver en skådespelare vara bra på?

en skådis behöver vara bra på att agera, vilket man kan träna på.

varför vill du testa på det? om det är för pengarnas skull så är du helt fel ute.
Citera
2006-01-13, 22:35
  #9
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Hur svårt är det att bli en skådespelare och hur hittar man auditions (samt hur deltar man i de)?


Jag hade bara en idé på att under en sommar prova på en audition i USA och se hur långt jag kan komma.

Vad behöver en skådespelare vara bra på? Är det något man kan öva på?

Antingen så är du född med en jädra massa talang+ bra utseende eller så får du jobba med ditt skådespeleri som f*n. Sen när det kommer till USA så gäller det att ha en väldig tur också.
Vad du behöver vara bra på? Ja, manusinlärning, artikulation(inte heller prata för fort), inlevelse yada yada. I USA så är det väl bäst om du skaffar en agent(som dock kostar ganska rejält) så slipper du leta efter auditions själv, annars gäller det att leta i jobbannonser etc. För chans att delta i audition så vill dom gärna ha CV+ headshot. Kan tänka mig att det snarare är ett måste. Själva auditionen går oftast till så att man får läsa ett stycke ur manuset medan man agerar framför en casting agent(rollbesättare).
Kort sagt, det är oerhört svårt att bli en välbetald skådis i USA, dock så kan man ju alltid ha turen att hamna i en reklamfilm eller två. Beror väl på vad du är ute efter och hur pass bra/snygg du är. Och du vill inte ens veta hur många nej Brad Pitt o Co. har fått höra genom åren...
Ungefär så skulle jag tro.

Lycka till! Att prova skadar ju aldrig.
Citera
2007-01-08, 19:39
  #10
Medlem
Vill skådespela. Vad krävs?

Hej!

Jag tror att jag skulle bli en bra skådespelare. Tyvär har jag ingen skådespelarutbildning utan har bara spelat lite skolteater.

Var bör man vända sig om man vill provspela? Helst för tvprogram/filmer men teater vore helt okej. Har ni några tips om var jag kan hitta förslag på provspelningar?
Citera
2007-01-08, 19:50
  #11
Medlem
Megalomanias avatar
http://www.statist.se/

Att vara statist ar en borjan och har du ingen som helst erfarenhet ar det nast intill omojligt for dig att fa nagot annat, bortsett fran amatorteater.
Citera
2007-01-08, 20:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
http://www.statist.se/

Att vara statist ar en borjan och har du ingen som helst erfarenhet ar det nast intill omojligt for dig att fa nagot annat, bortsett fran amatorteater.

Okej, tack. Men de flesta statister kan väl ändå flasha med någon form av utbildning? Är det ovanligt med auditions där vilken amatör som helst får komma och provspela?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback