Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-15, 20:01
  #1
Medlem
Håller på att skrapa bort färgen från taket i vardagsrummet (som jag målade i somras).

Var ett par sprickor som jag petade i från början och stora bitar med färg lossnade. Nu står jag och skrapar bort all färg och ska börja om från början. Vad ska jag tänka på den här gången för att få ett tak där färgen sitter kvar? Vad är det som gör att färgen lossnar?

bild på taket: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=d05201173103P5d27
Citera
2011-02-15, 20:04
  #2
Medlem
Negerbollars avatar
Färgen har inte fått fäste när du måla, gör om gör rätt
Citera
2011-02-15, 20:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerbollar
Färgen har inte fått fäste när du måla, gör om gör rätt

Gör om gör rätt är precis vad planen är! Tänkte fräsa på ordentligt med målartvätt, är det något annat man ska tänka på för att få färgen att fästa?
Citera
2011-02-15, 20:12
  #4
Medlem
Negerbollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hag
Gör om gör rätt är precis vad planen är! Tänkte fräsa på ordentligt med målartvätt, är det något annat man ska tänka på för att få färgen att fästa?

Jag är ingen målare men att tvätta först och mycket bör funka.
Citera
2011-02-15, 20:28
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
grundmåla kan va en hit, läs på färgburken hur du ska göra och välj en lite bättre färg.
Citera
2011-02-15, 20:34
  #6
Medlem
Milwaukees avatar
Köp färg i en riktig färghandel, tala om för dom vad du ska måla så ska du se att dom kan ta fram rätt grejer som fungerar bra. Visst, färgen är kanske dyrare där men du får iaf rätt från början.
Citera
2011-02-15, 20:39
  #7
Medlem
Carlsberg-s avatar
Gå till färgaffären, säg hur du ska måla, hur du ska rengöra, vad du målar på, och fråga vilken färg du skall ha och berätta om att färgen spruckit förut. då får du expert tips
Citera
2011-02-15, 20:43
  #8
Medlem
bommen var att jag slarvade med tvätten från början. Jag använde svindyr färg från färghandeln så det svider lite extra att stå och skrapa bort den nu. Men tack för tipsen, den gången ska det bli klockrent!
Citera
2011-02-16, 22:03
  #9
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hag
bommen var att jag slarvade med tvätten från början. Jag använde svindyr färg från färghandeln så det svider lite extra att stå och skrapa bort den nu. Men tack för tipsen, den gången ska det bli klockrent!


Häftgrunda också om du vill va säker, så ska det inte lossna..
Citera
2011-02-17, 11:25
  #10
Medlem
Har precis samma problem. Men jag fuskade inte med tvätten. Har hört att vissa äldre takfärger (tex "kritfärg") inte fäster bra mot moderna färger och tror att det är mitt problem.

Jag funderar på att riva ned de lösa delarna av färgen och tapetsera med Wall Cover (265:- / 10m2 + lim på BauHaus) och sedan måla.
__________________
Senast redigerad av Kacki 2011-02-17 kl. 11:28.
Citera
2011-02-17, 12:31
  #11
Medlem
19centimeters avatar
Låter som ni har tak målade med limfärg.
Då är det till att grunda med oljebaserad färg som gäller.
Sen kan man köra med vanlig takfärg över det.
Citera
2011-02-18, 19:46
  #12
Medlem
-....-.-..---.s avatar
Sandpappra! det ger färgen bättre fäste!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback