21 156 besökare online
855 862 medlemmar • 45 770 337 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Konspirationer och alternativa teorier
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Wahrsager
Medlem
Hur stort inflytande över samhällsutvecklingen i Sverige har Säpo? Inget alls, kanske en del skulle säga. Säpo är ju bara en polismyndighet, som arbetar under lagarna...eller?

För några decennier sedan fanns en Säpochef vid namn Hjälmroth. Jag har ett minne av, att jag någonstans läst, att denne chef gjort ett uttalande i stil med: "Säpo ser som en av sina huvuduppgifter att vrida åsiktsutvecklingen åt höger".

Ett märkligt uttalande! En säkerhetspolis, som arbetar med att styra eller i vart fall påverka, den allmänna opinionen? Men det är klart, man behöver bara titta på vad CIA hållit på med i en rad länder (lönnmord, propaganda för att styra opinionen, desinformation etc etc), för att inse, att visst, det är nog inte omöjligt. Men i Sverige?

Jag ser här en koppling till skandalen kring spionen Berglings flykt 1987. I efterhand har undersökningar visat, att det är den rättsskandal som upprört svenska folket mest i modern tid. Min teori är, att man från Säpos sida (högt uppsatta personer) bestämt att Bergling skulle få fly. Syftet var att skapa en rättsskandal, för att därigenom snabbt ordna en högervridning av svensk kriminalvård.

Och detta lyckades man ju med. Bara fem år senare var Sverige ett land, där kriminalvården blivit betydligt mer restriktiv i alla avseenden.

Det kan naturligtvis finnas fler områden, inom vilka Säpo dragit i trådarna....

Ellcabell
Medlem
Kan så vara. Kriminalvården styrs väl av Fd polis med försänkningas i både Säpo och FBI. Häktet i Stockholm styrs också av en polis som i sin tur ligger mitt i Polisens högkvarter.
Så Säpo är nog en maktfaktor som påverkar hela tiden.

Wahrsager
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellcabell
Kan så vara. Kriminalvården styrs väl av Fd polis med försänkningas i både Säpo och FBI. Häktet i Stockholm styrs också av en polis som i sin tur ligger mitt i Polisens högkvarter.
Så Säpo är nog en maktfaktor som påverkar hela tiden.

Nylén heter väl det stolpskottet, som är generaldirektör för Kriminalvårdsstyrelsen - och f.d. polis.

Svara på ämne
Topp Dela »