Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2012-02-12, 15:17
  #25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
Tack för alla svar.

Blir till att byta Glykol på båten då, för frågan gällde en gammal båtmotor men det är ju samma sak när det gäller kylan.

Båtmotorer används ju sällan på vintern, men glykol används i kylsystemet för att kokpunkten inte skall bli för låg så att kylarvätskan kokar bort när motorn används hårt.

Men det är ingen fara att bara ha 1/3-del så mycket glykol som rekommendationen säger, för det händer inte mycket om det inte är riktigt kallt eller varmt ute. Det är inga problem att komplettera kylvätskan senare med glykol (töm t.ex. ur ca en halv flaska kylarvätska och häll i en halv flaska glykol, häll sedan den urtappade kylvätskan i glykolflaskan och använd senare vid behov)
Citera
2012-02-12, 16:38
  #26
Medlem
orvarens avatar
När jag skulle köpa bilen jag nu har,så var det "lite dåligt" med kylvätska,jag påpekade detta,varvid det snabbt blev ~2liter vanligt vatten i slaget..

"*Morr*-idiot" tänkte jag,då jag insåg att ville jag inte stå med en frusen motor,så blev jag tvungen att byta kylvätska innan vintern..Dock prutade jag ganska hemskt,så jag var trots detta ganska nöjd..
Citera
2017-05-17, 14:39
  #27
Medlem
Har hällt i färdigblandad glykol i bilen. Men skulle behöva fylla på lite mer kan jag köpa koncentrerad glykol och hälla i 50/50 eller måste jag tömma det gamla först så det inte blir ojämnt med vatten/glykol..)
Citera
2017-05-18, 23:12
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriost.O
Har hällt i färdigblandad glykol i bilen. Men skulle behöva fylla på lite mer kan jag köpa koncentrerad glykol och hälla i 50/50 eller måste jag tömma det gamla först så det inte blir ojämnt med vatten/glykol..)

Färdigblandad glykol är ju samma sak som 50/50.
Citera
2017-05-20, 18:51
  #29
Medlem
Folkhemsstandards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriost.O
Har hällt i färdigblandad glykol i bilen. Men skulle behöva fylla på lite mer kan jag köpa koncentrerad glykol och hälla i 50/50 eller måste jag tömma det gamla först så det inte blir ojämnt med vatten/glykol..)

Om den färdigblandade glykolen som du hällde i var 50/50-blanding är det bara att köra på.

Samt att det är samma typ såklart (röd eller blå).
__________________
Senast redigerad av Folkhemsstandard 2017-05-20 kl. 18:53.
Citera
2017-05-20, 20:47
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkhemsstandard
Om den färdigblandade glykolen som du hällde i var 50/50-blanding är det bara att köra på.

Samt att det är samma typ såklart (röd eller blå).

På mekonomen sa de grön och blå går att blanda..
Citera
2017-05-21, 17:59
  #31
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriost.O
På mekonomen sa de grön och blå går att blanda..

Ibland är grön propylen och ibland etylen, lycka till
Citera
2017-05-21, 18:25
  #32
Medlem
lite om ämnet http://www.fordclubsweden.se/forum/s...ad.php?t=47902

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-06-10, 11:28
  #33
Medlem
Folkhemsstandards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriost.O
På mekonomen sa de grön och blå går att blanda..

Ok, jag vet inte brukar stå i haynes och liknande att man inte ska göra det.

Om du är osäker skulle jag kolla kylbeständigheten i ditt system. Finns mätare för att mäta detta att köpa på biltema för en billig slant. Alternativt tömma hela systemet och fylla på ny kylvätska, det ska ändå göras vartannat år som service, det är billigt också man brukar behöva 6-8 liter kostar några hundralappar att köpa koncentrerat och späda ut.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback