Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-28, 21:47
  #73
Medlem
confused...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Och vad fnissar du åt?



Nått annat vore tämligen olämpligt. För skoj skull kan du be någon att applicera ett handledslås på dig och du ska stå kvar. Instruera personen att denne kan följfölja tills handleden knäcks. Försök nu att stå kvar och se var det slutar. De som har blivit utsatta för snabba handledslås vet vad som händer och var man behöver ta vägen.



Oookej, jag kan hålla med om att du inte sätter vristlås hur som helst på en stående person (vristen sitter vid fötterna), men kast... Ja du, titta på valfri judoturnerning (eller sambo och brottning för den delen).

.



Förmodligen fnissar han åt att det är fejk, hur svårt är det att utföra tekniker när man pekar och visar motståndaren vilken teknik han ska attackera med och var på kroppen. Sen även göra det utan fullkontakt på en motståndare som inte försöker göra motstånd?

Visst att dom inte kör full kontakt på uppvisning, men detta är riktigt kasst även för att vara uppvisning, uppvisnings kamper i kampsporter brukar vara sparring där motståndaren får välja teknik själv och faktiskt försöker utföra tekniken så att försvaren måste hinna reagera, anpassa sig till attacken och sen välja teknik. Helt enkelt både attacker och försvar lyckas.

Detta är inget annat än skådespel och 100% show för att ego boosta en gammal man. Han bestämmer vilken teknik han ska bli attackerad med varpå den som attackerar inte ens försöker utföra attacken.

Det kan inte ens klassas som väldigt lätt sparring vitbältare kör med efter ett par veckors träning.
Citera
2015-06-29, 13:55
  #74
Medlem
Mr.latss avatar
Jag har länge fnissat osv åt samma sak. Men vad kan vara bättre än att prova det själv.

Närliggande till mitt thaibox gym finns Aikido så jag gick helt enkelt dit några gånger och bad att få träna med deras coach/sensei eller vad de har.

Jag kan säga att Aikido är på riktigt. De utnyttjar motståndarens kraft/tyngd/vikt som sina tekniker. Man kommer till den grad av smärta när ett lås kopplas på en att man därför väljer att kasta sig t ex för man vet (inom 1 milliskeund) att annars går nåt av. Jag kan fortfarande fnissa åt lite av detta men jag vet att jag inte skrattar om jag hamnar där.

DOCK, är det såhär. Att Aikido användarna övar mycket mycket mycket på att flytta sig innan slag/knä/spark etc kommer för att på så vis kunna få in sina tekniker. Det är OCKSÅ förbaskat svårt att ens kunna få in sina tekniker på en anfallande motståndare.

Coachen jag tränade med beskrev såhär:
Av en thai boxare, Mma utövare, Boxare skulle jag få stryk i en match. Jag kan dock undvika och hoppa undan. just PGA att man får ha en jävla tur om man ska lyckas med låsen/teknikerna.

Han talar även om att han efter 3 års träning inte kunde mycket alls. Efter 10 år så hade han viss kunskap och kunde tillämpa en liten liten del. Efter 30 års träning så vet han vad han gör och kan tillämpa fler tekniker. Men han är långt ifrån fullärd uppger han. Han har nu tränat Aikido i 33 år.

Ville bara dela med mig en ärlig egenupplevd erfarenhet!

Mvh
Citera
2015-07-01, 19:48
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av confused...
Förmodligen fnissar han åt att det är fejk, hur svårt är det att utföra tekniker när man pekar och visar motståndaren vilken teknik han ska attackera med och var på kroppen. Sen även göra det utan fullkontakt på en motståndare som inte försöker göra motstånd?

Visst att dom inte kör full kontakt på uppvisning, men detta är riktigt kasst även för att vara uppvisning, uppvisnings kamper i kampsporter brukar vara sparring där motståndaren får välja teknik själv och faktiskt försöker utföra tekniken så att försvaren måste hinna reagera, anpassa sig till attacken och sen välja teknik. Helt enkelt både attacker och försvar lyckas.

Detta är inget annat än skådespel och 100% show för att ego boosta en gammal man. Han bestämmer vilken teknik han ska bli attackerad med varpå den som attackerar inte ens försöker utföra attacken.

Det kan inte ens klassas som väldigt lätt sparring vitbältare kör med efter ett par veckors träning.

Ja, hans uppvisning är och var ett koordinerat skådespel med förbestämda tekniker. Det är säkrast så för att slippa skada varandra. Seagal bestämde vilken teknik han ville visa upp. Det kan man göra i vilken sport som helst, eller tror du att professionella fighters slår ihjäl varandra när de skall visa upp sin sport för barn?

Du är för inriktad på fight. Du tror att allting handlar om att kunna attackera och försvara sig i en självförsvarssituation. Helst skall personen också kunna apa runt i en apbur. Den japanska filosofin inom bushidon har aldrig varit primärt fokuserat på fight, utan att kunna nå personlig inre perfektion och frid med sig själv för att kunna acceptera kommande död. Att träna kamparter disciplinerat är att nå denna inre perfektion.

De mesta av teknikerna du ser i alla kampformer kommer från den tid där civila bönder behövde skydd. Idag fungerar inte några av dessa tekniker (inte ens dina aptekniker inom UFC) för vi använder projektilvapen och långdistansraketer när vi skall ta till vapen. Idag handlar striden om att kunna simma 1km i kallt vatten och ligga i vattnet i 6 timmar!

Försök att göra motstånd på majoriteten av teknikerna han visar upp, men lova mig att inte komma in hit och gnälla över att du fick sitta sex timmar på akuten med en bruten handled!
Citera
2015-07-01, 19:53
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.lats
Jag kan säga att Aikido är på riktigt. De utnyttjar motståndarens kraft/tyngd/vikt som sina tekniker. Man kommer till den grad av smärta när ett lås kopplas på en att man därför väljer att kasta sig t ex för man vet (inom 1 milliskeund) att annars går nåt av. Jag kan fortfarande fnissa åt lite av detta men jag vet att jag inte skrattar om jag hamnar där.


Precis, de flesta med Judobakgrund som har korstränat Aikido vet hur det känns. En Judoka kastar gärna inte sig själv, men här måste man göra det.

Det skulle dock vara roligt om någon UFC-pelle gav sitt fulla tillstånd att stå rakt upp och ner och försöka göra motstånd när någon gör handledslås på denne. Undra hur länge denne UFC-pelle skulle klara sig utan att få besöka sjukhus.
Citera
2015-07-01, 20:48
  #77
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det skulle dock vara roligt om någon UFC-pelle gav sitt fulla tillstånd att stå rakt upp och ner och försöka göra motstånd när någon gör handledslås på denne. Undra hur länge denne UFC-pelle skulle klara sig utan att få besöka sjukhus.
Ännu roligare vore det om någon aikidopelle gav en UFC-pelle sitt fulla tillstånd att attackera med full kraft så att aikidopellen kan demonstrera hur man gör ett handledslås på någon som attackerar en på riktigt.
Citera
2015-07-01, 23:32
  #78
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Precis, de flesta med Judobakgrund som har korstränat Aikido vet hur det känns. En Judoka kastar gärna inte sig själv, men här måste man göra det.

Det skulle dock vara roligt om någon UFC-pelle gav sitt fulla tillstånd att stå rakt upp och ner och försöka göra motstånd när någon gör handledslås på denne. Undra hur länge denne UFC-pelle skulle klara sig utan att få besöka sjukhus.

Problemet med ditt påstående här är om man redan låter någon ha ett lås så kommer man inte ur det. Precis som att ett vanlig armlås kommer ingen ur när det väl sitter, eller en låst strypning kommer man inte ur. Precis som det är med de flesta lås krävs det väldigt mycket för att komma dit. Två extremt duktiga grapplers kan köra matcher i timmar och fortfarande inte komma nära en submission för att de hela tiden motverkar stegen dit.

Därför blir det väldigt tokigt om du redan skall ha ett lås och sedan jobba mot det. Det är ungefär samma analogi som att säga, låt mig slå dig i huvudet med full kraft så försöker du hålla dig vaken efteråt.

Akido har sin funktion absolut, men som den kampsport du beskriver existerar den inte, det är inte tekniker som fungerar på en motståndare som vet vad du gör och det skulle t.ex. aldrig fungera i en MMA-match oavsett om det är UFC- (som då är en organisation, inte en kampsportsstil) eller pancrase-regler som används.
Citera
2015-07-03, 07:36
  #79
Medlem
confused...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, hans uppvisning är och var ett koordinerat skådespel med förbestämda tekniker. Det är säkrast så för att slippa skada varandra. Seagal bestämde vilken teknik han ville visa upp. Det kan man göra i vilken sport som helst, eller tror du att professionella fighters slår ihjäl varandra när de skall visa upp sin sport för barn?

Du är för inriktad på fight. Du tror att allting handlar om att kunna attackera och försvara sig i en självförsvarssituation. Helst skall personen också kunna apa runt i en apbur. Den japanska filosofin inom bushidon har aldrig varit primärt fokuserat på fight, utan att kunna nå personlig inre perfektion och frid med sig själv för att kunna acceptera kommande död. Att träna kamparter disciplinerat är att nå denna inre perfektion.

De mesta av teknikerna du ser i alla kampformer kommer från den tid där civila bönder behövde skydd. Idag fungerar inte några av dessa tekniker (inte ens dina aptekniker inom UFC) för vi använder projektilvapen och långdistansraketer när vi skall ta till vapen. Idag handlar striden om att kunna simma 1km i kallt vatten och ligga i vattnet i 6 timmar!

Försök att göra motstånd på majoriteten av teknikerna han visar upp, men lova mig att inte komma in hit och gnälla över att du fick sitta sex timmar på akuten med en bruten handled!

Vi kan börja så här istället, försök göra dom teknikerna utan att stå och peka och på förhand veta vad motståndaren attackerar med, då en motståndare som inte försöker ens att göra en lös teknik som även om den träffat inte gjort skada.


Det är skillnad på uppvisning och uppvisning, jag förklarade för dig hur uppvisning normalt går till. Lär dig läsa.
Citera
2015-07-03, 07:40
  #80
Medlem
confused...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Ännu roligare vore det om någon aikidopelle gav en UFC-pelle sitt fulla tillstånd att attackera med full kraft så att aikidopellen kan demonstrera hur man gör ett handledslås på någon som attackerar en på riktigt.

This, lol.

Har fan ingen nytta av saker som är närapå omöjliga att utföra i praktiken.

Aikido är sånt som fungerar på fulla personer som vimmlar runt och är lite stora i käften eventuellt på en Svensson som inte kan slås för dem öre.

Dessa tekniker bygger på motståndarens okunskap och att han är dålig på att attackera.

Men ja, tycker man det är värt att lägga år av träning som sen leder till kunskap som enbart fungerar på dom som inte kan slåss och man förmodligen tagit ändå även utan träning eventuellt att motståndaren måste gå fram och sträcka fram handen och säga "här gör ett lås på mig"

Då får man väl göra det. Men kom sen inte och diskutera om hur jävla bra kampsport du tränar

Bättre att lägga den tiden på något som är mycket effektivare i praktiken isånt fall
__________________
Senast redigerad av confused... 2015-07-03 kl. 07:44.
Citera
2015-07-03, 21:12
  #81
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av confused...
This, lol.

Har fan ingen nytta av saker som är närapå omöjliga att utföra i praktiken.

Aikido är sånt som fungerar på fulla personer som vimmlar runt och är lite stora i käften eventuellt på en Svensson som inte kan slås för dem öre.

Dessa tekniker bygger på motståndarens okunskap och att han är dålig på att attackera.

Men ja, tycker man det är värt att lägga år av träning som sen leder till kunskap som enbart fungerar på dom som inte kan slåss och man förmodligen tagit ändå även utan träning eventuellt att motståndaren måste gå fram och sträcka fram handen och säga "här gör ett lås på mig"

Då får man väl göra det. Men kom sen inte och diskutera om hur jävla bra kampsport du tränar

Bättre att lägga den tiden på något som är mycket effektivare i praktiken isånt fall

Jag förespråkar inte aikido men den genomsnittliga ligisten på gatan är verkligen inte en tränad fighter. Den stora majoriteten kan inte någon kampsport överhuvudtaget så vad spelar det för roll? Suger du på att slåss kvittar det vad du tränar.
__________________
Senast redigerad av Skateboard1 2015-07-03 kl. 21:19.
Citera
2015-07-04, 15:26
  #82
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
https://www.youtube.com/watch?v=USUbB-kg6P4

Försök titta på denna utan att fnissa.

Jag började fnissa innan videon ens startade
Citera
2015-07-04, 16:43
  #83
Avstängd
Seagal är ökänd i stuntmankretsar för att skada handleder, ibland krävt operationer. https://m.youtube.com/watch?v=PyrCqg6DvRM
T.o.m. Rockhold var han svinig mot.
Citera
2016-01-11, 23:34
  #84
Medlem
Vår amerikanske vän är nu även vår serbiske vän:

Steven Seagal blir serbisk medborgare

Citat:
Steven Seagal ska enligt The Guardian nyligen ha gjort flera besök till Serbien. Han ska då prisat den serbiska regimen samt sagt att han känt sig som en serb.

Det är den japanska kampsporten Aikido som skådespelaren ska undervisa i vid skolan.

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2...isk-medborgare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback