• 1
  • 2
2004-08-27, 20:55
Bannlyst
http://www.arla.se/storkok/templates..._4____6896.asp
Citera
2004-08-28, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
http://www.arla.se/storkok/templates..._4____6896.asp

Sedärja
Citera
2004-08-28, 08:25
Medlem
crippas avatar
Häda inte! Detta ämne förtjänar att tas på största allvar. Här duger inte några halvmessyrer. Utan riktiga grejer på morgonen blir min dag inte som den ska vara.

1. Kaffet. Om man bor i en stad med kaffehandel ska detta inhandlas där. Kaffet ska malas medan väntar. Kornstorleken får man pröva sig fram till. Bäst är det om man maler hemma precis före bryggningen. Jag har slutat med det eftersom det bullrar så förbannat.

2. Maskinen. Den gamla klasssiska tvådelade som sätts på plattan fungerar bra. Själv äger jag en Gaggia med ångrör. Kostar i dag kring 4000 kr. Det finns bättre som ansluts till vattensystemet. Man får en kanonmaskin för cirka 12.000 kr

3. Skummet. Kastrull, värme och visp går bra. Bästa är förstås maskin med ånga. Skummet ska vara så hårt att strösockret!!! ligger kvar ovanpå och sakta sjunker ner... Själv har jag nu övergett det vita sockret för rårörsockar.

4. Kryddning. Man kan mycket väl använda kardemumma, kanel eller kakao. Det är upp till var och en.

Notera att lufttryck och luftfuktighet påverkar kaffets egenskaper.
Citera
2004-08-28, 09:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crippa
Häda inte! Detta ämne förtjänar att tas på största allvar. Här duger inte några halvmessyrer. Utan riktiga grejer på morgonen blir min dag inte som den ska vara.
Ursäkta mig....men det är för fan bara kaffe med mjölk du dricker! Fattar inte ens varför man kallar det för kaffe, när det är mest mjölk. Skit smakar det hur som helst.
Citera
2004-08-28, 09:29
Medlem
crippas avatar
Om man kallar det kaffe med mjölk har man aldrig fått uppleva den sanna njutningen av riktigt kaffe. Med den inställningen får du väl hålla dig till Gevalia
Citera
2004-08-28, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crippa
Om man kallar det kaffe med mjölk har man aldrig fått uppleva den sanna njutningen av riktigt kaffe. Med den inställningen får du väl hålla dig till Gevalia
Jodå, jag dricker gärna en god espresso (nymalet Inferno är det godaste kaffet), men att blaska runt med en massa annat är inte att dricka kaffe.
Citera
2004-08-28, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Jodå, jag dricker gärna en god espresso (nymalet Inferno är det godaste kaffet), men att blaska runt med en massa annat är inte att dricka kaffe.

Inferno dricker jag också, äger!
Citera
2004-08-31, 18:25
Medlem
candygirls avatar
Använder du en sån där ångskummare ska mjölken vara iskall när man skummar den. Håll precis vid ytan tills du får ett tjockt cappucino-skum. Sedan låter du mjölken värmas och du får ett krämigt skum att toppa latten med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in