• 2
  • 3
2011-02-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Inkomst efter skatt ca 14 000

4000 till hyra
2000 till bensin
3000 till mat
600 till träning
200 till mobil

Sen kommer det en MASSA övriga kostnader för mig som försäkringar,mediciner,läkare osv
Egentligen borde jag inte klaga så mycket.Jag gör i princip av med allt jag drar in på en månad, det som blir över är mycket lite.Jag har inte råd med en nyare bil eller ny tv/dator.Iofs så super jag kanske för 2000 i månaden också=/Många har det säkert värre men inte fan är det lätt att vara låginkomstagare heller.Jag har planer på att utbilda mig ännu men vetefan om man ens har råd.Jag har iaf nu börjat fundera lite mer på vad jag köper och lämna bort onödiga utgifter

Hur kan man kalla sig för "fattig" om man känner att man har råd att supa för 2000 kronor per månad och tanka bilen för 2000 kronor i månaden?

De som är fattiga på riktigt i Sverige är ensamstående föräldrar, föräldrar där bara en arbetar, garantipensionärer, missbrukare eller andra utslagna. Om man är "låginkomsttagare" med fast arbete så har man alltså råd med både bil och sprit för 4000/mån -- jag vet inte om det är att vara så fattig...

Om du ska plugga verkar det som om man idag får 8000/mån i studielån + bidrag. Sälj bilen och sluta sup så har du råd att plugga med lite god vilja.
Senast redigerad av Signalspanaren 2011-02-13 kl. 20:58.
Citera
2011-02-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Inkomst efter skatt ca 14 000.....

Är verkligen någon med inkomst 14k efter skatt att definieras som "fattig"?
Citera
2011-02-14, 16:04
Medlem
Nåja jag kanske inte gav den rätta bilden av min situation.Jag köper aldrig elektronikprylar,spel eller andra nöjesgrejjor.14000 efter skatt är ingenting då jag måste ha bil och bostaden kostar 4000 i månaden+lite andra utgifter på bostaden så kan det bli 5000 i månaden.Räkna sedan på alla försäkringar osv.Och ja, det är sant att man kan skippa alkoholen det är det enda som jag inte har "snålat" på.Ser man till hur mycket folk förtjnar så ligger jag väldigt långt ner på listan.
Citera
2011-02-16, 19:59
Medlem
FooFighterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Visst studierna tar upp mycke tid men går man på gymnasiet och bor hos föräldrar behöver man oftast inte så mycke pengar, förmodar att du inte behöver köpa mat, kläder m.m. och håller man festandet på helgerna räcker 1050 kr verkligen då det finns billig smuggelsprit och beroende på vilka droger det rör sig om så brukar man ha råd med det också om du inte missbrukar varje dag?
Köpte dina föräldrar kläder till dig när du var 18? :S
Citera
2011-02-16, 20:18
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FooFighters
Köpte dina föräldrar kläder till dig när du var 18? :S
Är inte typen som måste ha nya kläder varje månad så nöjde mig i stort sett med det man fick i födelsedagspresent eller julklapp ...har man klädproblem kan man ju alltid bege sig till Ullared
Citera
2011-02-17, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejvpojken
Jag har lagt undan min lön sen jag började jobba vid 18. Nu är jag närmare 30 och flyttade hemifrån vid 24.
De pengar jag tjänade under 6 år, använde jag för att köpa en egen lägenhet.
Nu bor jag själv, men känner inte att lönen på 16.000 räcker direkt långt, kommer upp i ungefär 9.000:- med räkningar o shit, så 7papp ska räcka under hela månaden, och det tycker jag inte räcker direkt då jag har bil, långt till jobbet, och massa annat skit. =/

Edit: Tycker inte direkt att jag lever på gränsen som du, men även de som har det "lite bättre ställt" kan ha problem med ekonomin.
Hur mycket lyckades du spara ihop under de 6 åren? Hur mycket tjänade du per timme? Vad var procentenheten som du lade undan för sparande?
Citera
2011-02-22, 18:01
Medlem
dindummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneoh
Vem tror du hade/har roligast gymnasietid?

Det är väl min ensak vad jag gör eller inte gör med mina pengar, tycker du folk som köper droger inte borde få lön heller?
Det handlar inte om det, du gör en tråd på Flashback där du beskriver om hur du vill ha ett större studiebidrag, för att du ska kunna ha kul? Dagens ungdomar kan fan inte vara riktigt funtade, åtminståne inte den skara som innefattar dig. Ärligt talat så bryr jag mig inte om du sitter och pundar på dina helgdagar, inte minns något när du vaknar på måndagen och ska till skolan, men inte nog med det så vill du ha MER pengar till det. Man ser ju vart du för tillfället befinner dig i ditt liv, det är så genomskinligt, däremot har jag svårt att svara på vad du har för etnicitet, om du är stor eller liten men det är inte heller så relevant.
Citera
2011-02-22, 22:10
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Yrke: Gymnasial utbildning
Inkomst: Studiebidrag, CSN, 1050kr/månad
Bostad: Mamma

Jag lever på 1050kr i månaden som jag får av CSN för att jag studerar, det räcker inte speciellt långt då jag har dyra hobbys, såsom alkohol och droger, mina 1050kr är oftast slut samma dag som jag får dom, således anser jag att CSN är ena snåla muppjävlar och förespråkar diverse olalgliga sätt att erhålla värdig inkomst på.

Du hittar inget fel i det du skrivit? De kanske helt enkelt inte vill betala knarket åt dig?

-----------------
Själv lever jag på bidragsdelen på CSN ca 2500 i månaden, samt att pappa brukar ge mig några 10-tusenlappar ibland, så jag anser väll mig ha det rätt bra!
Citera
2011-02-23, 03:49
Medlem
Citat:
Yrke: Gymnasial utbildning
Inkomst: Studiebidrag, CSN, 1050kr/månad
Bostad: Mamma

Jag lever på 1050kr i månaden som jag får av CSN för att jag studerar, det räcker inte speciellt långt då jag har dyra hobbys, såsom alkohol och droger, mina 1050kr är oftast slut samma dag som jag får dom, således anser jag att CSN är ena snåla muppjävlar och förespråkar diverse olalgliga sätt att erhålla värdig inkomst på.

Jag är inte jättesugen på att betala dina droger... Du borde egentligen inte ha något bidrag från CSN.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in