Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Inkomst efter skatt ca 14 000
4000 till hyra
2000 till bensin
3000 till mat
600 till träning
200 till mobil
Sen kommer det en MASSA övriga kostnader för mig som försäkringar,mediciner,läkare osv
Egentligen borde jag inte klaga så mycket.Jag gör i princip av med allt jag drar in på en månad, det som blir över är mycket lite.Jag har inte råd med en nyare bil eller ny tv/dator.Iofs så super jag kanske för 2000 i månaden också=/Många har det säkert värre men inte fan är det lätt att vara låginkomstagare heller.Jag har planer på att utbilda mig ännu men vetefan om man ens har råd.Jag har iaf nu börjat fundera lite mer på vad jag köper och lämna bort onödiga utgifter
Hur kan man kalla sig för "fattig" om man känner att man har råd att supa för 2000 kronor per månad och tanka bilen för 2000 kronor i månaden?
De som är fattiga på riktigt i Sverige är ensamstående föräldrar, föräldrar där bara en arbetar, garantipensionärer, missbrukare eller andra utslagna. Om man är "låginkomsttagare" med fast arbete så har man alltså råd med både bil och sprit för 4000/mån -- jag vet inte om det är att vara så fattig...
Om du ska plugga verkar det som om man idag får 8000/mån i studielån + bidrag. Sälj bilen och sluta sup så har du råd att plugga med lite god vilja.