2011-02-17, 12:23
Medlem
KungAllans avatar
Har läst för länge sedan om några överlevare från ett sänkt engelskt handelsfartyg under andra Världskriget. Dom drev omkring länge i sin livbåt och tydligen så lade sig en Jättebläckfisk under denna för att nattetid sno åt sig någon av de ombordvarande. Vet ej hur många som ska ha överlevt, men en av dom kom tydligen undan med rena förskräckelsen, han kunde iallafall uppvisa märken efter gigantiska sugkoppar längs hela ryggen och bröstet. Googla den som vill, jag berättar bara vad jag kommer ihåg
Citera
2011-02-17, 22:48
Medlem
skulle en bläckfisk äta upp en människa som sjönk ner från havet till dem efter en olyckshändelse på ytan?
Citera
2011-02-18, 10:23
Medlem
JagJagJagJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungAllan
Har läst för länge sedan om några överlevare från ett sänkt engelskt handelsfartyg under andra Världskriget. Dom drev omkring länge i sin livbåt och tydligen så lade sig en Jättebläckfisk under denna för att nattetid sno åt sig någon av de ombordvarande. Vet ej hur många som ska ha överlevt, men en av dom kom tydligen undan med rena förskräckelsen, han kunde iallafall uppvisa märken efter gigantiska sugkoppar längs hela ryggen och bröstet. Googla den som vill, jag berättar bara vad jag kommer ihåg

Vad var det för fartyg? vet du vad det hette?
Senast redigerad av JagJagJagJag 2011-02-18 kl. 11:09.
Citera
2011-02-18, 10:33
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Ska man dö av en bläckfisk lär det som sagt inte vara de stora djuphavsarterna som ju redan påpekats. Dock finns det ju faktiskt bläckfiskar som faktiskt dödar människor. Den lilla blåringade bläckfisken i Australien är några (finns ett par, tre arter i släktet) av de giftigaste djuren man känner till. Dödsfall har inträffat även om det är rätt ovanligt ffa allt på att få blir bitna. Jag har själv sett en sådan i norra Australien och det var lite pulshöjande kan jag säga, när jag snorklade runt där på grunt vatten och den plötsligt bara låg där i en klippskreva. Det är ju som tur är inte aggresiva och låter man dem vara i fred kan man istället njuta av dem för de är tjusiga små rackare.

Googla på släktet; Hapalochlaena så lär du få en massa information.

EDIT: den blåringade var för övrigt med i Bondfilmen Octopussy har jag för mig, och användes väl dessutom som mordmetod på nått sätt om jag nu inte minns fel.

Egentligen OT men såg du några kubmaneter (chironex fleckeri)
Citera
2011-02-18, 11:51
Medlem
najass avatar
Citat:

Jo, det finns ett par anekdotiska berättelser som dock vad jag vet aldrig bekräftats, utanför Fillipinerna bla har jag för mig. Dessutom lär det finnas en film från 50-60-talet med just det händelsförloppet som kanske också spelat viss roll för att sprida myten. Peter Benchley hade med det i någon bok också.

Men jag är skeptisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Egentligen OT men såg du några kubmaneter (chironex fleckeri)

Nä det har jag aldrig sett levande i Australien tyvärr, bara formalinbevarade på labbet.
Citera
2011-02-18, 13:38
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagJagJagJag
Men jag läste nånstans att på nätterna går de upp till ytan för att jaga byten. Minns inte vad det var för bläckfisk men har för mig att det var en av de där största "giant squid" sorten.

Munndelarna är som en näbb föresten. Plus att de har sugploppar med tänder i. Riktigt otrevligt att stöta på en skulle jag tro De är ju otroligt starka, hur många armar har de? 8-10? De kan ju lätt dra ner en i djupet.

Vad skulle de jaga på ytan? De enorma bläckfiskarna tros vara mycket långsamma, av uppenbara orsaker, och således inte speciellt effektiva jägare, om de överhuvudtaget är jägare i den bemärkelse som du menar.

Citat:
"MonsterQuest" tar upp ämnet:
http://www.youtube.com/watch?v=Yzw3D...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=gsWyadN4FMg

De pratar om gigantiska bläckfiskar som de tror kan va upp till 30 meter långa.

Check your sources...

Citat:

Naturligtvis inte sant. Notera att det här inte är laidback.
Citera
2011-02-18, 15:19
Medlem
JagJagJagJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Vad skulle de jaga på ytan? De enorma bläckfiskarna tros vara mycket långsamma, av uppenbara orsaker, och således inte speciellt effektiva jägare, om de överhuvudtaget är jägare i den bemärkelse som du menar.

Fisk kanske? fisken går ju upp till ytan av en anledning, för att ta insekter o liknande.
Du säger att de enorma bläckfiskarna tros vara mycket långsamma. Var har du hört det? De måste ju vara snabba för att kunna ta byten eller fly från rovdjur.

Citat:
Check your sources...

Vad menar du?
Citera
2011-02-18, 19:53
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Fisk kanske? fisken går ju upp till ytan av en anledning, för att ta insekter o liknande.
Du säger att de enorma bläckfiskarna tros vara mycket långsamma. Var har du hört det? De måste ju vara snabba för att kunna ta byten eller fly från rovdjur.

http://news.bbc.co.uk/earth/hi/earth...00/8664542.stm

http://journals.cambridge.org/action...25315409991494

Citat:
Vad menar du?

Att dina länkar är totalt värdelösa.
Citera
2011-02-18, 20:47
Medlem
JagJagJagJags avatar
Citat:
http://news.bbc.co.uk/earth/hi/earth...00/8664542.stm

http://journals.cambridge.org/action...25315409991494

Nej, det där vet man inte. Bara spekulationer.

Citat:
[url]
Att dina länkar är totalt värdelösa.

Det är ju MonsterQuest. På vilket sätt är dem mer värdelösa än dina källor? De spekulerar ju minst like mycket och tror sig veta mer än de egentligen vet...
Citera
2011-02-18, 21:58
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Nej, det där vet man inte. Bara spekulationer.

Det är ju MonsterQuest. På vilket sätt är dem mer värdelösa än dina källor? De spekulerar ju minst like mycket och tror sig veta mer än de egentligen vet...

Du ska nog läsa lite grundläggade vetenskapsteori, det verkar du i akut behov av. I övrigt skrattade jag högt åt "Det är ju MonsterQuest" haha. Kamma dig för fan, snorvalp.
Citera
2011-02-18, 22:49
Medlem
JagJagJagJags avatar
Citat:
Du ska nog läsa lite grundläggade vetenskapsteori, det verkar du i akut behov av. I övrigt skrattade jag högt åt "Det är ju MonsterQuest" haha. Kamma dig för fan, snorvalp.

Tänk att det är alltid lika roligt när "tuffingar" som dig sitter bakom en dataskärm och kaxar.

För övrigt så vet du inte mer om jättebläckfisken än vad MonsterQuest eller någon annan gör så jag tycker du gör bäst i att knipa käft.
Senast redigerad av JagJagJagJag 2011-02-18 kl. 23:07.
Citera
2011-02-18, 23:15
Medlem
Thubbes avatar
Är bläckfiskar farliga?!?!?!?
Citat:
Med bläckfisk så menar jag de där gigantiska odjuren som lever djupt nere i havet. De största sorten.

Nån som vet?
Ja, är egentligen Gigantiska Jättebläckfiskar på Havsbottnen under Havet farliga för människan?
Det enda spåret man har sett av dessa gigantiska varelser är skal av dem på kaskelotter, eftersom kaskelotter äter dem. Man kan ju resonera på så sätt att varelser som blir ätna av en varelse inte äter varelsen som äter den förstnämnda varelsen.
Eftersom människor, så vitt jag vet, äter kaskelott (Jättegott på mackan med lite persilja) bör jätteunderhavsbläckfiskar inte äta människor. Detta är däremot fel. Jätteunderhavsbläckfiskar äter människor i allra högsta grad, eftersom vi är så små (i jämförelse med dom). "Kan man äta så bör man!" lyder ungefär djungelns lag (nu lever ju inte Jätteunderhavsbläckfiskar (eller någon annan form av bläckfisk (eller människor)) i djungeln som ni förhoppningsvis vet), men djungelns lag råder även utanför djungeln, precis som USA:s.

Alltså:
Får en Jätteunderhavsbläckfisk tag på dig kan du hålla dig för skratt. Den slukar dig med hull och hår som om du vore en liten liten undulat fylld med godis. (Jag vet inte om bläckfiskar gillar godis, men det gör jag.)

Detta har jag kollat upp. Om du av någon anledning behöver verifiera detta har du mitt tillstånd att använda google. Googla dock inte på "bläckfisk + människa = samlag" för där finns känsliga bilder som inte är ämnade för mänskliga öron och således kan misstolkas å det näst grövsta.

mvh
Eders Man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in