Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-12, 18:29
  #1
Medlem
MyLittleBountys avatar
Hej, jag undrar varför i hela friden man har suttit en åldersgräns på 20 år för att få köpa alkohol på Systembolaget? När man är 18 är man ju myndig och borde få köpa. Jag försöker hitta bra argument för att sänka detta till 18 år som jag sedan ska presentera för klassen.
Själv tycker jag det är en helt orimlig lag, lika korkad som att man måste vara 18på visa affärer för att få köpa energidryck..

Kom med bra argument varför det är BRA att det är 20 årsgräns. Eller varför man borde sänka det till 18 år.

Tacksam för svar

/MLB
Citera
2011-02-12, 18:32
  #2
Medlem
ShogunAssasins avatar
Finns SJUUUUKT mycket om denna debatt om du bara googlar runt lite.
Citera
2011-02-12, 18:33
  #3
Medlem
Saddl3rs avatar
Bra: Man är inte tillräckligt mogen när man är 18 (Håller inte med om detta, men det är fortfarande ett argument). När man fyller 18 så får man börja dricka lättare alkoholhaltiga drycker, vilket gör att man hinner vänja sig och förstå konsekvenserna av starkare drycker.

Dåliga: När man är 18 så blir man myndig, alltså borde man få köpa allt som är lagligt. Personer under 20 köper istället hembränt/import sprit vilket ökar riskerna för allvarliga skador.
Citera
2011-02-12, 18:33
  #4
Medlem
För att det är större chans att 18-åringar köper ut till sina yngre kompisar. Jag menar det är väl bättre att 20-åringar köper ut till yngre kompisar, med tanke på att de säkert redan är myndiga, istället för att 18-åringarna köper ut till sina 16-åriga kompisar.

Dock tycker jag att systembolaget inte borde ha monopol på sin försäljning och att åldersgränsen borde sänkas, efter ett tag skulle uppståndelsen i samband med alkohol inte bli så stor och därmed skulle det säkert inte bli lika spännande.
Citera
2011-02-12, 18:36
  #5
Medlem
Att t ex en fjortonårig eller liknande har någon polare som är arton som skulle kunna tänka sig köpa ut men att de skulle ha en tjugoårig kompis är nog inte alls lika vanligt. Så med andra ord gör den högre åldersgränsen det mycket svårare för (yngre)ungdomar att få tag i alkohol.

Edit: tvåa på bollen ser jag, fan, jag som hoppades på mina 15 minutes of fame.
Citera
2011-02-12, 18:37
  #6
Medlem
brutefishs avatar
som sagt, det finns spaltmil om detta redan.

men på krogen, där man kommer in som 18åring, finns det någon som sätter stopp för ditt drickande.
på systembolaget så får man, i stort sett, köpa hur mycket man vill.

det är väl kanske någon idé om att man som 18åring får supa under uppsyn och sedan 2 år efter när det inte är så spännande längre, köpa sitt gotte själv.
Citera
2011-02-12, 18:41
  #7
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Jag tycker också att man borde sänka åldersgränsen till 18. Men två argument för att ha kvar 20-årsgränsen är att det gör det svårare för minderåriga att få tag på alkohol och att hjärnan är inte fullt utvecklad förrän vid 25 har jag för mig.
Citera
2011-02-12, 18:43
  #8
Medlem
För du kommer aldrig kunna bli alkoholförgiftad på krogen och dö av överdos då bartendern måste se till att du inte får dricka mer över en viss gräns. Detta är det enda argumentet som håller enligt mig.
Citera
2011-02-12, 18:51
  #9
Medlem
MyLittleBountys avatar
Tack för alla svar. Men skulle ni kunna komma med argument FÖR att det ska sänkas. Kanske inte era personliga argument, utan argument från hjärnan, inte hjärtat.
Citera
2011-02-12, 18:52
  #10
Medlem
clas_ohlssons avatar
Kanske för att du som 18-åring (förutom sämre omdömme och mindre mognadsgrad) lätt kunnat köpa ut till 16-åringar medan du som 20 på sin höjd köper ut till 18-åringar (om de ens gör det).
Citera
2011-02-12, 18:55
  #11
Medlem
Ursäkta om jag byter ämne lite, jag tycker de är intressant med åldersgränserna på krogen. Där de på en fredag kväll är 20-21 på alla krogar. 18 åringarna får sitta hemma och supa skallen av sig okontrollerat, hade de inte varit bättre att 18 åringarna hade tillgång till krogen där de är kontrollerat, folk runt om kring och vakter utanför?

Angående 20 års gränsen på systemet tror ja de har att göra med som många säger här, att 18 åringar har yngre kompisar att köpa ut till.
Citera
2011-02-12, 19:22
  #12
Medlem
Lindkviists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittiotrea
Dock tycker jag att systembolaget inte borde ha monopol på sin försäljning och att åldersgränsen borde sänkas, efter ett tag skulle uppståndelsen i samband med alkohol inte bli så stor och därmed skulle det säkert inte bli lika spännande.

Samtidigt som priserna skulle sänkas då konkurrens har den effekten, vilket skulle förmodligen öka försäljningen som redan är alltför hög i Sverige! Sedan om ICA och Konsum skulle sälja alkohol skulle ju det bli så himla lätt tillgängligt, och när man handlar middag på Fredageftermiddagen så blir det så lätt att många köper alkohol! och vad är det som säger att företag som håller på att gå i konkurs säger vi inte skulle sälja till minderåriga (som det idag görs med tobaK) för att klara sig?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback