2011-02-14, 19:13
Medlem
testat service tags som slutar på -D35B och -2A7B ?
Citera
2011-02-14, 20:03
Medlem
mm provat samtliga och får då olika lösenord som jag skriver in ..
Men inget som fungerar dessvärre, är det några knapptryck, hålla in CTRL eller bara stora tecken som gäller eller trycka nåt annat ett par ggr samtidigt?

För jag har två alternativ där i bios att fylla i ..
antingen är det Unlock Setup som kräver lösenord
eller så är det Admin Password .. Kan det vara två olika lösenord på dessa? I så fall känns det kört?
Citera
2011-02-14, 23:27
Medlem
jmpESPs avatar
Hej hej. Dell har ett litet smartare sätt att förvara bioslösenordet på än vissa andra tillverkare. Det är lagrat på ett chip på modekortet, ska vara märkt med 27? Om jag inte minns helt fel. Så att dra ut batteri etc är inget att rekomedera det ända att göra utan en "master-key" som enbart dells support ka ta fram med hjälp av datorns service tag är att kortsluta chipet. Men det är inget för nybörjaren kanske, finns dock tutorials ute på nätet om hur man gör. Men över till den roliga punkten, det finns ett fåtal key generators som härjar på nätet som faktiskt funkar, och jag sitter inne på några. Så pma mig hela ditt service tag id så ska jag ta en titt på det imorgon. Godnatt
Citera
2011-02-18, 11:51
Medlem
Efter ett tags väntande på ett nytt minne till reservdatorn, och fört över nya datorns hårddisk,
så lyckades jag knäcka admin lösenordet till Windows genom ett program på "Hirens bootcd" vilket
gör att jag nu sitter med ett nytankat Firefox på nya datorn, och kan i stort sett använda datorn
som jag vill.

Nu felas bara Bios-lösenord, finns det program ifrån windows som kan knäcka lösen på bios?
Eller det är program som är för riskabla att prova med? Har provat allt med servicetags och göra
nu och det verkar inte fungera alls för min, då jag dels inte vet vad jag har för tecken på slutet
som de 4 sista där, och sen svarar den inte alls på när man får fram olika slumpade lösen igenom det programmet ..

Så vad jag söker, är kort sagt, ett program som kan leta upp, eller ta död på lösenordet i bios från windows? ..

Tack på förhand!
Citera
2011-02-18, 23:28
Medlem
Kolla om det finns någon bios uppdatering, dom nollar ju bios settings ibland

hittade även detta:

You can get the master password for your Dell by calling Dell Technical Support at (800)624-9896.

Dell Technical Support will request the Service Tag and Express Service Code from the bottom of your Latitude.

If you were not the original owner of the Latitude, Dell will transfer registration of the used Latitude from the original owner with only the Service Tag and Express Service Code from the tag on the laptop.

To transfer the registration of a used Dell Latitude, fill out the Transfer of Ownership form on Dell's web site.
Senast redigerad av VisoR 2011-02-18 kl. 23:33.
Citera
2011-02-21, 15:58
Medlem
Intressant info! Tack för den!

Tittade lite men det verkar inte finnas några biosuppdateringar till denna modell,
självklart, det skall ju inte vara för lätt heller.
Men skall prova mig fram och se..
Citera
2011-02-21, 16:32
Medlem
hehe lycka till
Citera
2011-02-21, 20:12
Medlem
Prova OPHCrack eller ominstallera operativsystemet. Men du kanske inte kan starta från skiva? Jag rekommenderar i alla fall att du inte går och rotar i BIOS i onödan, ett administratörskonto räcker långt.
Citera
2011-03-03, 11:07
Medlem
En lång tid efteråt ..
Har inte tänkt på att kolla av här, men nu så är jag lite inne på det med BIOS igen.

Enligt en it-tekniker som vill köra fjärrhjälp på min dator, så skall det finnas nåt program i windows som man kan kontrollera BIOS med? Stämmer detta? I så fall fattar jag inte vad jag har missat när jag har sökt igenom hela datorn, Google och allt vad som kan finnas med Windows + BIOS program ..

Jag vågar inte låta honom köra nåt på min dator, då den var låst från början, och den skall egentligen bara användas till ett syfte och inte för privat bruk, men det är så svårt och låta bli när man har händerna i en ny dator, och sin privata 6 års gamla dator bredvid ..

Så åter igen, vad gör man om man vill komma in i BIOS från Windows? ..
Nån som sitter på finurliga och bra tips!

Tackar för alla svar!
Citera
2011-06-20, 02:18
Medlem
salivkramps avatar
Fick en polares skoldator, som han inte behöver nu när han pluggat klart, en Dell Vostro 3300.
Har exakt samma problem som du med BIOS, dvs det är inget lösenord för att gå in till BIOS men väl där inne kan man knappt göra några inställningar, såsom ändra nödvändiga "boot order".

Det jag har testat hittills är:

Program som genererar en "master password", funkar ej.
Vet inte heller vad de sista 4 efter service taggen är, så har testat med 595B och 2A7B.

Uppdatera BIOS, tyvärr var det redan den senaste och programmet (en .exe-fil) vägrar flasha en likadan version.

Har även kört uppdateringsprogrammet med kommandot "/forceit", vilket har fått folk att komma förbi en spärr att flasha utan strömkabeln, men det har bara gett resultatet "Unknown Command" när den försöker flasha. Någon som vet hur jag kan forcera flashningen?

En metod som tydligen ska funka är att köra svctag i DOS, som man ändrar sin Service Tag med. Detta återställer allting, inklusive alla lösenord, problemet är då att jag inte kan boota något annat än hårddisken.

Ska testa att ta ut hårddisken och starta datorn och på så sätt "tvinga" den att boota från något annat, men jag tror inte det funkar då allt annat är "Disabled" i bootsekvensen. Hade varit enkelt om ordningen bara var "fel".

Citat:
Ursprungligen postat av MrSmilfink
En lång tid efteråt ..
Har inte tänkt på att kolla av här, men nu så är jag lite inne på det med BIOS igen.
Knäckt BIOSet ännu?

Hoppas någon kan hjälpa annars, i värsta fall får jag ta ut hårddisken till en annan dator för att formatera om den och installera ett nytt OS.
Citera
2011-06-20, 18:31
Medlem
salivkramps avatar
Nu var det ju inte så enkelt att ta ut hårddisken ändå, luckan är tydligen fastlimmad.
Verkar som att mitt enda hopp är att knäcka lösenordet, så uppskattar all hjälp man kan få att hitta en något modernare "password generator".
Citera
2011-06-24, 15:18
Medlem
Fungerar inte OPHCrack?

Regnbågstabeller finns på The Pirate Bay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in