2011-02-11, 13:33
Medlem
Som rubriken lyder, så kan jag inte göra mycket inställningar på min nya dator som är
ett hjälpmedel för mig i vardagen, men de rackarna har försökt garantera att jag inte
skall göra några större förändringar med den.

Datorn i sig är en Dell Vosto 3500, och det ligger Windows Vista med adminstratörs-konto
och ett gäst-konto, i gäst-kontot kan jag enbart använda det som finns i Windows, kan inte
öppna exe-filer, öppna, starta, installera eller ta bort program.

De rackarna har även stängt av bluetooth, trådlöst internet och låst ute mig från Bios, vilket
gör att jag kan inte heller boota ifrån vilken enhet som helst, utan bara hårddisken som finns i.
Har även försökt ta ut hårddisk och se om bootsekvensen hoppar över och går över direkt på skiva. Fungerade inte heller.

Vad gör man egentligen nu?

Frågan är om man skall försöka öppna windows först, så att man får administratörs-rättigheter och på så vis hitta något bra program som kan ta bort bios-lösenordet, om det ens fungerar?
För att starta med att försöka ta bort Bios-lösenord, det går bara inte, har provat de gamla traditionella metoderna, som att ta bort batteri, och låta det vara av i en bra stund .. Det tog bara
död på klockan, och nu har jag en felställd klocka i Windows som ej kan ändras pga adminstratörs-rättigheter. Sicket öde!

Någon som har haft liknande problem med kanske sin jobbdator eller skoldator och löst detta?
Värt att notera, är att jag har en laptop till, min gamla, och diverse skivor som Hirens bootcd, och Ubuntu live-cd och annat som kanske kan va till hjälp på vägen..

Vore tacksam för all hjälp man kan få!
Citera
2011-02-11, 13:38
Medlem
Charles.Bronsons avatar
så du kommer inte in i Bios och du har ett lösenord där också som du inte vet.eller hur.?
Citera
2011-02-11, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles.Bronson
så du kommer inte in i Bios och du har ett lösenord där också som du inte vet.eller hur.?

Nej, jag kommer IN i bios, men väl där så kan jag inte göra några inställningar, utan då krävs det ett lösenord, vilket jag inte heller kan.
Citera
2011-02-11, 13:56
Medlem
Charles.Bronsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSmilfink
Nej, jag kommer IN i bios, men väl där så kan jag inte göra några inställningar, utan då krävs det ett lösenord, vilket jag inte heller kan.
och detta hade du också gjort,verkar knepigt
http://www.searchgrid.org/index.php?lang=sv&cat=3f5&month=2010-02&id=21425
Citera
2011-02-11, 14:05
Medlem
Ja precis, det som du länkade till, det har jag också utfört.
Dock funderar jag lite om det är lönt att försöka pilla itu hela datorn för att komma åt jumprar
och liknande och kortsluta dem för att kunna återställa minnet.
För det är ändå en hel del massa arbete och man vet ju inte heller om det verkligen fungerar,
om det verkligen finns något där som hjälper en att ta väck bios-lösenord?

Har ett tillägg till, det är det här med keyloggers, då jag kan få fjärrhjälp till datorn, om jag behöver
något som skall ändras på den, som t ex mitt missöde med klockan som jag nämnde sist ..
Om jag har en keylogger på ett usbminne t ex kopplad till den, skulle den kunna registrera vad denne skriver eller det måste vara fysisk kontakt, så att han skriver på mitt tangentbord?
För jag tänkte om jag har en sån, borde jag ju kunna sno åt mig lösenordet ..

Nu är jag dock inte expert på keyloggers och vad som är bäst, och om det överhuvudtaget fungerar?
Citera
2011-02-11, 14:21
Medlem
Charles.Bronsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSmilfink
Ja precis, det som du länkade till, det har jag också utfört.
Dock funderar jag lite om det är lönt att försöka pilla itu hela datorn för att komma åt jumprar
och liknande och kortsluta dem för att kunna återställa minnet.
För det är ändå en hel del massa arbete och man vet ju inte heller om det verkligen fungerar,
om det verkligen finns något där som hjälper en att ta väck bios-lösenord?

Har ett tillägg till, det är det här med keyloggers, då jag kan få fjärrhjälp till datorn, om jag behöver
något som skall ändras på den, som t ex mitt missöde med klockan som jag nämnde sist ..
Om jag har en keylogger på ett usbminne t ex kopplad till den, skulle den kunna registrera vad denne skriver eller det måste vara fysisk kontakt, så att han skriver på mitt tangentbord?
För jag tänkte om jag har en sån, borde jag ju kunna sno åt mig lösenordet ..

Nu är jag dock inte expert på keyloggers och vad som är bäst, och om det överhuvudtaget fungerar?
finns ju en sån här på teknikmagasinet Spycobra ,skriv spycobra i sök där
http://quikk.se/?d0add
http://www.teknikmagasinet.se/
men laptop ,är knepigare det där med Bios att återställa en vanliga stationära
oftast hjälper en återställning bara.
Senast redigerad av Charles.Bronson 2011-02-11 kl. 14:23.
Citera
2011-02-11, 16:42
Medlem
MangoGreys avatar
Pilla loss hårddisken.
Pilla in hårddisk i annan dator.
Boota http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/
Nollställ adminlösenordet.
Pilla loss hårddisken.
Pilla tillbaka hårddisken i första datorn.
???
Profit

Om du inte har tillgång till en annan dator kan du experimentera med att ta loss hårddisken så att den ej kan boota från den och istället tvinga den att boota från cd eller usb. Och om du då har tur eller bootar upp någe OS som klarar att man hotpluggar in hårddisken så kanske du kan hitta någe annat program för att nollställa lösenordet.
Citera
2011-02-11, 17:14
Medlem
Om du skriver in fel lösenord ett par gånger i bios får du upp en ruta med nummer, typ : 1234567-D35B ?
(kan även vara din servicetag, inte helt säker när det gäller dell) Om du får ett nummer släng upp det här så ska jag se vad jag kan göra åt saken använd http://ophcrack.sourceforge.net/ för att knäcka admin passwordet
Senast redigerad av VisoR 2011-02-11 kl. 17:39.
Citera
2011-02-11, 19:14
Medlem
Man tackar för tipsen, blir det första jag gör i morgon när jag vaknat till liv.

Det där med bios däremot, jag har provat massvis med olika lösenord, men inget som verkar
fungera, men tyvärr ingen ruta där de frågar efter annat.
Utan det är ständigt samma ruta, där man fyller i lösenord.

Men jag provar lite igen i morgon, och meddelar hur det gått. Fyll gärna på med mer tips!
Ha en trevlig kväll på er!
Citera
2011-02-13, 23:26
Medlem
Nu har man provat på lite utav varje och utan resultat ..
Men det där med servicetag är onekligen intressant, kan jag bara knäcka lösen på BIOS så hade allt varit mkt enklare när man kan boota skivor och annat också, samtidigt öppna upp saker som är spärrat.

Min servicetag kan jag nu men jag vet inte de 4 sista tecknen med ett bindestreck före, det verkar vara -595B som är det vanligaste? .. Hur vet man vilken som passar vilken av Dells modeller, min är ju som sagt en Dell Vostro 3500 .. Har även provat en generator som gav mig ett lösenord, men frågan är om man skriver in det rätt eller det krävs fler kommandon samtidigt? Men det verkade inte fungera iaf.

För när jag kommer in i bios, så har jag som ett vanligt BIOS, där jag kan se att min servicetag överst på rutan, sedan har jag "Unlock Setup" "Admin Password" ..
Dessa två alternativ kräver ett lösenord, det är väl där nån av dem som jag skall skriva in det på? Eller det är nåt annat som skall dyka upp för att man skall skriva in det här "master password" ..?

Blir snart skogstokig!
Citera
2011-02-14, 17:02
Medlem
testa http://www.multiupload.com/1T2TM566WW
Citera
2011-02-14, 17:51
Medlem
tack för länk men det var precis det programmet jag har provat ..
får fram ett lösenord men fungerar ej till varken setup eller admin passwordet ..

Funderar på om jag behöver en annan slutändelse på servicetagen, om datorn är
för ny så den har en annan form av ändelse? äsch så många frågor och så lite svar

Finns det annars dokumenterat någonstans där man kan nollställa bios genom hårdvaru-justering.
nu menar jag inte att plocka väck batteri, för det fungerar inte längre.
har googlat runt till förbannelse men hittar inget specifikt just och tillförlitliga källor på att man
skall kunna nollställa bios genom att montera ner datorn i molekyler och hitta jumprar eller
annat som kan hjälpa mig o bli av med lösenordet ..

Ingen dell-tekniker här? som är trött på sitt jobb och kan snoka fram ett master password för
en Dell Vostro 3500? ..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in