Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-02-11, 00:16
Bannlyst
Detta är endast en gåta. Vill inte ha något med pengar att göra.

En vän la upp detta på Facebook.

Vi lägger 200 kr var i en låda. Jag säljer sen lådan till dig för 300 kronor. Vi båda går 100 kr plus. Du får tillbaka dina 200 plus mina 200 för 300 kronor.

Är du på?

Jag undrar hur man på bästa sätt kan tillämpa sig utav detta i vardagslivet och blåsa folk. T.ex i affärer etc. Sitter det en blåst fjortisbrud i kassan på Ica borde man väl kunna använda sig utav detta på något sätt. Eller?

Moral undanbedes vänligen.
Senast redigerad av UnclePhil 2011-02-11 kl. 00:50.
Citera
2011-02-11, 00:18
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnclePhil
Jag undrar hur man på bästa sätt kan tillämpa sig utav detta i vardagslivet och blåsa folk. T.ex i affärer etc. Sitter det en blåst fjortisbrud i kassan på Ica borde man väl kunna använda sig utav detta på något sätt. Eller?

För att gå på den där så måste man ju vara förståndshandikappad.
Citera
2011-02-11, 00:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
För att gå på den där så måste man ju vara förståndshandikappad.

Tänk mycket folk, lagom stress. Kan kanske ge profit, frågan är bara hur.
Citera
2011-02-11, 00:24
Medlem
Nja isåfall så bygger hela grejjen på att du är så fittihelvetes duktig på att manipulera, även om det krävdes att jag räknade på saken för att få fram hur det slutar (jag förstod att det inte funkade såklart) så är man ju inte tilräckligt dum för att gå på det.
Citera
2011-02-11, 00:24
Medlem
UAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnclePhil
Tänk mycket folk, lagom stress. Kan kanske ge profit, frågan är bara hur.
http://www.youtube.com/watch?v=grCE0LPGBbI detta är en variant.
Citera
2011-02-11, 00:44
Medlem
CB4lifes avatar
Borde ju funka på några människor. Fick tänka till lite innan jag kom på att man går 100 kr back. Men om det är i en stressig situation och någon pantad så går det nog. Försök på krogen typ.
Citera
2011-02-11, 00:50
Medlem
nerdrages avatar
den här finns ju också:

3 Men check into a motel room. The room cost $30. Each man paid $10. The manager of the motel realized he overcharged the men for their room. The room should have been $25. He gave the bellboy $5 to give back to the men. The bellboy took the money, but on the way thought to himself, "$5 cannot be divided evenly by 3 people." The bellboy then pocketed $2 and decided to give the men $3 back, each man receiving $1. At this point the room cost each man $9.

$9 x 3 = $27

$27 + $2 (Bellboy pocketted) = $29.

What happened to the last dollar? They originally paid $30 for the room!
Citera
2011-02-11, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Hmm... hur lyckas man bäst med detta med svenska sedlar tro? Låt säga på en femhundring.
Citera
2011-02-11, 00:59
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdrage
den här finns ju också:

3 Men check into a motel room. The room cost $30. Each man paid $10. The manager of the motel realized he overcharged the men for their room. The room should have been $25. He gave the bellboy $5 to give back to the men. The bellboy took the money, but on the way thought to himself, "$5 cannot be divided evenly by 3 people." The bellboy then pocketed $2 and decided to give the men $3 back, each man receiving $1. At this point the room cost each man $9.

$9 x 3 = $27

Du räknar ju helt fel. Det blir inte alls 3X9.
Varje person har ju betalt 8.33 dollar + 5 dollar tillsammans. 8.33x3= 24.99.

Bellboyn går upp och ger dem en dollar var. Nu har de pröjsat 9.33 var = 27.99 ~ 28
Han behåller 2 dollar
Citera
2011-02-11, 01:02
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
den här finns ju också:

$9 x 3 = $27

Öh, dom har betalat 27 av vilka snubben har två i fickan och managern resterande 25. Vad är skumt med detta?
Citera
2011-02-11, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UAA

Snyggt gjort! Som sagt, vore grymt att hitta ett smidigt sätt att göra det på med större valörer.
Citera
2011-02-11, 01:07
Medlem
CampzEhs avatar
Citat:
den här finns ju också:

$9 x 3 = $27

Fick den som hemuppgift i matten en gång i tiden Lösningen är att den är olöslig i nuvarande form Man kan inte mixa multiplikation med subtraktion, har jag rätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in