Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-16, 12:02
  #13
Medlem
Knarkboxs avatar
Saneringskostnaderna i Stockholm är uppblåsta av bara fan, det är omöjligt att Stockholmare klottrar nästan 10 gånger mer än Malmö/Lundabor.
Citera
2011-02-16, 21:16
  #14
Medlem
N4ugh7yb0Ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkbox
Saneringskostnaderna i Stockholm är uppblåsta av bara fan, det är omöjligt att Stockholmare klottrar nästan 10 gånger mer än Malmö/Lundabor.

är du dum i huvet eller vet du hur många som bor i sthlm jämfört med malmö
Citera
2011-02-16, 22:18
  #15
Medlem
jonnizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N4ugh7yb0Y
är du dum i huvet eller vet du hur många som bor i sthlm jämfört med malmö

Runt 3-4 gånger fler.

Men siffrorna skiljer sig, vad jag vet, ganska mycket mer än det.
Citera
2011-02-17, 13:16
  #16
Medlem
Utopia.s avatar
Hur man än vrider och vänder på det så är det ju pengar som hade kunnat gå till något annat.

Men jag tycker ändå att det är bra som det är nu, saneringen håller svensson nöjda och scenen levande. Saneringen av graffiti kostar säkert mindre än andra kulturyttringar som det öses pengar på, som fotbollsplaner och en massa skitföreningar. Ska jag betala för replokaler och sånt tjafs så kan jag lika gärna punga ut 60 spänn i saneringskostnader. Det är en bra kompromiss.
Citera
2011-02-20, 00:16
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Hur man än vrider och vänder på det så är det ju pengar som hade kunnat gå till något annat.

Men jag tycker ändå att det är bra som det är nu, saneringen håller svensson nöjda och scenen levande. Saneringen av graffiti kostar säkert mindre än andra kulturyttringar som det öses pengar på, som fotbollsplaner och en massa skitföreningar. Ska jag betala för replokaler och sånt tjafs så kan jag lika gärna punga ut 60 spänn i saneringskostnader. Det är en bra kompromiss.

couldn't agree more on this one! Varför skall fotbollsspelare få sin del av kakan men inte graffitimålare?
(även fast jag tycker att det känns mer spännande att göra saker man inte får så skulle jag självklart hellre valt att vara 12 bast i mitten av 80-talet och kunna göra vad fan jag ville på väggarna )
Citera
2011-02-25, 17:01
  #18
Medlem
Att jämföra klotter och cigaretter är knepigt.
Men ponera då att kostnader för klotter i hela Sverige saneras för 120 miljoner.
Vad tror ni kostnader för mediciner, behandlingar, läkarbesök, kontroller, vårdcentral, bidrag osv kostar för samhället?
Det är ju en hel del som får cancer och kol av cigaretter.
Finns ju enskilda fall där bara medicinen kostar över en miljon för en person.

Jag har då inte gått med på att allt klotter ska vara sanerat inom 24h.
Då kan vi lägga 120 miljoner på att 120 pers ska få en bra behandling istället.

Men det är ju bara vad jag tycker.
Citera
2011-02-25, 17:09
  #19
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Kom tillbaka när du har kollat hur mycket skattepengar som kommer in vid tobaksförsäljning.
Citera
2011-02-26, 07:25
  #20
Medlem
hacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfkonto2010
Kom tillbaka när du har kollat hur mycket skattepengar som kommer in vid tobaksförsäljning.
Rent procentuellt lika mycket skattepengar som man drar in på sprayburkar samt ca 15% extra vid påslag av originalpriset, om jag har förstått det hela rätt. Kanske inte är något att skryta med precis.

Något som kanske är bättre att jämföra med skulle jag säga är alkoholen.
Skadeverkningar från alkoholen kostar staten runt 100 miljarder kronor varje år. Fungerar ditt resonemang fortfarande bra då eller? Så fan att alla som dricker alkohol har betalat för sig bara för att skatten på alkohol är hög.

Va glad över att dom som målar betalar in 10 kr till saneringen för varje inköpt burk istället om du nu har så mycket emot normala samhälleliga avgifter.
Citera
2011-02-26, 20:08
  #21
Medlem
Kostnaden dem får in på skatten är ju inte närheten av vad behandlingar/mediciner/forskning/läkare kostar för oss skattebetalare.

Sure, vi måste sanera en hel del klotter. Annars hade det knappast funnits någonstans att måla öht.
Men att ALLT klotter ska vara borta inom 24h är ju jävligt löjligt.
Citera
2011-07-21, 20:13
  #22
Medlem
kpows avatar
Enligt Sweden.se, som intressant nog tar upp gatukonsten i Stockholm, kostar klottersanering i staden ungefär 200 miljoner om året:
http://www.sweden.se/eng/Home/Lifest...n-all-corners/
Citera
2017-03-14, 00:14
  #23
Medlem
oshin.cantwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
120 miljoner kan kanske ge 120 arbetstillfällen inom vården om pengarna läggs där istället för på sanering.

http://www.expressen.se/nyheter/stoc...sa-utgifterna/

Citat:
Miljardrullningen har gått till konsulter som jobbar med de nya tunnelbanelinjerna och som har spjutspetskunskaper inom IT. Men det handlar även om så kallade managementkonsulter som ser över hur man jobbar i arbetslag eller hur en patientresa ska gå på det mest optimala sättet. Det går även pengar till kommunikationskonsulter.
Citera
2017-04-24, 11:48
  #24
Avstängd
Saneringskostnader beror ju på hur mycket man väljer att sanera/ hur ofta/ vem man anställer.
Det mesta upp till staten å ej klottrare me andra ord
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback