• 1
  • 2
2004-08-24, 22:22
Bannlyst
många hyreshus har ju ett fyrkantigt betongtum i källaren (´där folk gärna ställer cyklar) som kallas "skyddsrun" Jag antar att det är där man skaspringa ner sporadiskt när bombplanen börjar glida in..

´men borde det inte finnas större skyddsrun inte enbart kopplat till en viss fastighet utan för där i större katastrofsituationer hundratakls människor måste kunna fås en säkert plats under jorden typ med sovsalar, kök torrmat och konserver osv - dvs där staadsbefolkningen ges möjlighet att skydda sig under längre tider

Finns såna här supersyddsrum´?
Citera
2004-08-24, 22:31
Medlem
pruzhs avatar
det brukar finnas skyddsrum under kyrkor, tex. under andreas kyrka och johannes kyrka. vet inte om dom är så super men dom är ju klart större.
Citera
2004-08-24, 22:46
Medlem
pickopungs avatar
De flesta skolor brukar ju ha skyddsrum, där både elever, lärare, personal och villaägare ska sitta när det smäller.

Men vi som gått i en skola med skyddsrum vet ju att där står en jävla massa stolar, bord och gamla OH-apparater, så inte fan lär det få plats med många människor där inte.

//Pickopung
Citera
2004-08-24, 22:54
Bannlyst
nja stora skyddsrum förekommer knappast.
Alla bostadskvarter måste ha skyddsrum i närheten,oftast är det ordnat så att ett par av husen är försedda med skyddsrum.Är kvarteren stora med många huskroppar och många lägenheter så blir ju givetvis dessa skyddsrum också ganska stora ,dem största jag varit i rymmer säkert upp mot 100 pax men då blir det trångt!
Inga av dem hyreshus skyddsrum jag varit i (och det är många!) har varit försedda med sovsalar,kök,torrfoder eller liknande,dem är helt kala förutom viss lagrad utrustning för luftrening och torrdass installationer,samt brandbekämpningsutrustning såsom brandyxor ,spadar.
Ett undantag var en mindre skyddsrum byggd som gårdshus och i fredstid använd som hyresgästsamlingslokal ,var försedd med pentry och vattenklosett.

Skyddsrum i städer för boende är helt klart enbart för kortidsbruk.

Du tänker nog på Civilförsvarsbunkrar ,där ledningen för tex länstyrelsen samlas i händelse av krig,dessa är ju jättestora anläggningar försedda med el-verk,ventilationsanläggningar,kök,sovsalar och rubbet.

En annan sak man oftast inte tänker på ,eller vet om ,det är att det finns tex under fotbollsplaner i bostadsområden stora underjordiska brand dammar ,dessa skall användas i katastrof/krigs sitationer då den vanliga brandpostsystemet är utslaget eller överbelastat.
Citera
2004-08-24, 23:21
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse
nja stora skyddsrum förekommer knappast.
Alla bostadskvarter måste ha skyddsrum i närheten,oftast är det ordnat så att ett par av husen är försedda med skyddsrum.Är kvarteren stora med många huskroppar och många lägenheter så blir ju givetvis dessa skyddsrum också ganska stora ,dem största jag varit i rymmer säkert upp mot 100 pax men då blir det trångt!
Inga av dem hyreshus skyddsrum jag varit i (och det är många!) har varit försedda med sovsalar,kök,torrfoder eller liknande,dem är helt kala förutom viss lagrad utrustning för luftrening och torrdass installationer,samt brandbekämpningsutrustning såsom brandyxor ,spadar.
Ett undantag var en mindre skyddsrum byggd som gårdshus och i fredstid använd som hyresgästsamlingslokal ,var försedd med pentry och vattenklosett.

Skyddsrum i städer för boende är helt klart enbart för kortidsbruk.

Du tänker nog på Civilförsvarsbunkrar ,där ledningen för tex länstyrelsen samlas i händelse av krig,dessa är ju jättestora anläggningar försedda med el-verk,ventilationsanläggningar,kök,sovsalar och rubbet.

En annan sak man oftast inte tänker på ,eller vet om ,det är att det finns tex under fotbollsplaner i bostadsområden stora underjordiska brand dammar ,dessa skall användas i katastrof/krigs sitationer då den vanliga brandpostsystemet är utslaget eller överbelastat.

Vid händelse av krig, då skall skyddsrummen vara klara inom 48 timmar efter det att myndigheten givit order/ansvisning om detta. Mycket av den utrustning som skall finnas på plats kommer köras ut, den förvaras inte i anslutning till skyddsrummen på grund av stöldrisken. Precis som du nämnde är det fläktar, stämbalkar, torrmuggar och sånt som inte räknas som stöldbegärligt som ligger ute i skyddsrummen.
Citera
2004-08-25, 01:24
Bannlyst
...
Citera
2004-08-25, 02:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sonar
Det finns ett antal mycket stora skyddsrum i Stockholm. Men de flesta av dessa används idag till annat då det inte finns något direkt hot mot Sverige. Under Johannes Kyrka, i Katarinaberget och under Klara kyrka finns skyddsrum för respektive många tusentals personer insprängda i bergen.

Dessa tre används idag som garage
Citera
2004-08-25, 09:24
Bannlyst
Finns ett skapligt stort under vasaparken, samt ett troligtvis lika stort på frejgatan insprängt i parken där, och i ett garage vid norra station.
Citera
2004-08-25, 09:35
Medlem
typ under hela Stortorget i Örebro finns ett skyddsrum. Det är i storlek med umm.. Sergels Torg fast avlångt typ.
Citera
2004-08-25, 21:09
Medlem
Bone Collectors avatar
Vårt kvarters skyddsrum är utrustat med gym så släpper de en atombomb så att man blir fast där i några månader så lär man ju komma ut som värsta muskelknippet.
Citera
2004-08-25, 21:20
Medlem
Tafkafs avatar
I Stockholm används de underjordiska tunnelbanestationerna som skyddsrum. För ca 15 år sedan såg jag hur de på Östermalmstorgs station testade en slags stora skyddspelare som stod uppställda vid utgångarna. Man kunde gå mellan dem men de var tydligen avsedda att hindra splitter och bråte att kastas ned på själva plattformen.
Citera
2004-08-25, 21:43
Bannlyst
Idag när jag snokade i min skolas skyddsrum hitta jag en manual till normalskyddsrum. Jag ska ta och läsa den imorrn när jag får lite mer tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in